od Tomyš 16. 5. 2014 18:13
S tím Räikkönenem a Alonsem je to asi nějak takto, podle strategie UBS:
Räikkönen předčil Alonsa v kvalifikaci a také po startu se udržel před ním. Španěl pak ale přešel ze dvou na tři pit stopy, zastávky předsadil a před Räikkönena se v závěru závodu na rychlejší směsi pneumatik dostal. Fin se pak divil, kdo mu takhle určil strategii.
Alonso to vysvětloval tím, že trpěl větší degradací pneumatik, ale otázka zní, proč první zastávku absolvoval kolo před Räikkönenem, protože obvykle má přednost jezdec vpředu.
Nabízí se teorie, že Ferrari prostě chtělo Alonsa dostat před Räikkönena, ale to se první zastávkou stejně nepovedlo. Samotné Ferrari to vysvětlilo tím, že byl Alonso pod hrozbou Massy, který zastavil už v 15. kole, což bylo třeba pokrýt brzkou zastávkou. Tento záměr vyšel, po prvních pit stopech se oba jezdci Scuderie udrželi před svým bývalým týmovým kolegou z Brazílie.
Podle simulací se měla první zastávka uskutečnit ideálně v 18. kole, Räikkönen ji absolvoval v kole 17. Podle Ferrari pak Alonso trpěl větší degradací pneumatik v druhém stintu, proto mu byla změněna strategie a přidána jedna zastávka v boxech. Räikkönenovi to bylo sděleno vysílačkou.
Časy na kolo ale žádné větší rozdíly neukazují, mezi 17. a 35. kolem se Alonso držel dvě až tři sekundy za Räikkönenem. Je ale pravda, že delší setrvání na stejné sadě pneumatik se ukázalo jako obtížné, zatímco jel Alonso přezout dřív, Räikkönenovy další časy nebyly dobré.
Druhou Alonsovu zastávku znovu nadiktoval Massa, uskutečnila se ve 35. kole a umožnila mu se udržet vpředu. I po odečtení vlivu pneumatik byl Alonso o trochu rychlejší než Räikkönen, takže když se na trať vrátil po poslední zástavce, ztrácel na něj jen pět sekund.
Při tom měl použitou měkčí sadu pneumatik, zatímco Fin tvrdší a více ojetou. Netrvalo dlouho a došlo k předjetí. Po závodě Räikkönen řekl, že dvě zastávky pro něj byly nevhodnou strategií, protože se celý závod trápil s malou přilnavostí, špatnou trakcí, a z toho vyplývající degradací, a na konci nemohl jet potřebným tempem.
Platí tedy, že oba jezdci trpěli větší degradací pneumatik, než očekávali stratégové Ferrari, když jim plánovali závod. Ale tento problém v neděli řešili změnou strategie jen u Alonsa.
Proč, to se už nedovíme...