Tak pár informací kdo by zvažoval moto výlet do Maroka:
z ČR je ideální si motorku přepravit specializovanou firmou na rozvoz motorek po EU. Není do drahé, respektive to stojí ty samé peníze jako když pojede po vlastních kolech. Výhoda je ušetřenej čas a nájezd na motorce. Vyzkoušená je firma Motobox, naprostá spokojenost. V depu můžete mít motorku schovanou jak dlouho chcete, klidně celou sezonu a za motorkou několikrát doletět a udělat si místní okruh a pak až hotovo tak si jí poslat zpět domů, nebo někam jinam kde chcete pokračovat.
Cesta Španělsko-Maroko
Trajekt, je to překvapivě velmi dostupné. Já platil za 7 hodinovou cestu z Almerie do Nadoru včetně motorky a včetně soukromé kajuty 100 a zpět 120 euro. Za 13 euro se dá dokoupit i bufet na palubě. Pokud se budete přepravovat někde za Malagou tak díky kratší cestě budou ceny levnější, nejspíš ani kajutu potřebovat nebudete. Mě se to hodilo, protože jsem se v pohodě vyspal a nemusel jsem si brát pokoj někde na hotelu a rovnou pokračovat v cestě. Kajuty mají svojí sprchu i záchod a nejmenší je dvoujlůžková i když jste single, Je to palanda. Volba je kajuta s oknem nebo bez. Objektivně je to úplně jedno a pokud chcete spát tak ta bez okna je nejen levnější, ale asi i lepší protože tma.
Vstup do Maroka s motorkou:
Po výjezdy z trajektu se na každýho sesypou celníci. Zajímá je deklarace stroje, stačí jít do vedle budky a celník na základně malého techničáku vydá takový malý lísteček kde jsou údaje o motorce a ten lísteček je třeba při výstupu zase ukázat, že je to ta samá motorka a opouští zemi. Je to akce asi na 2 minuty a je to zdarma.
Povinné ručení by mělo zahrnovat i Maroko, předpokládám, že to asi budou mít tak všechny pojišťovny v ČR. Nicméně radši zkontrolovat na zelený kartě, Allianz to má určitě. Tak nebo tak zelená karta nikoho nezajímala, asi vědí že je to pojištěný když je z EU.
Asi po 3x ukázání pasu jste pak propuštěni z prostoru přístavu do místních ulic
První akce je si opatřit cash. Drtivá většina benzínek a to i značkových typu Shell, Total atd nebere nic jiného než cash. Nejvyšší pravděpodobnost akceptace karet je u benzínek značky Afriquia. Jsou to moderní benzínky a 80% jich bere karty.
To samé s hotely a ubytování. Sice máte ubytování třeba přes Booking.com včetně rezervace kartou, ale zejména u rodinných hotýlků a penzionů je standard vysolit za pokoj v hotovosti. Takže mít u sebe zásobu hotovosti.
V Maroku je extrémní koncentrace policejních hlídek. Jsou vždy na výjezdu a příjezdu do města. Postaví si check-pointy a vybíraj si tipem koho odstavěj a zkontrolujou. Evidentně zahraniční motorky nestaví a jen pokynou že máš jet. Někde u check pointů mají postavenou na trojnožce ceduli STOP. Je třeba zastavit a čekat na pokyn že máš pokračovat, já to nějak jednou nezaregistroval, protože ta STOPka není u všech a frajer byl rád že může vykázat činnost ve formě 400 dinárové pokuty

Spíš jde o to nedávat napít koním na výpadovce z města, protože tam můžou stát. I s radarem. Mímo města nejsou ovšem vůbec, takže na silnicích mimo města to můžete sypat dle libosti.
Stav silnic je velmi slušný, až výborný. Extrémní množství benzínových stanic, nemusíte se vůbec obávat že by došel benzín, podle je to nemožný. Každá osada má benzínku a městečka mají obvykle benzínek hned několik. Kvalita benzínů je bez problémů.
Silnice jsou obecně zdarma bez poplatků. Výjimkou jsou dálnice hlavně na západní straně země. Typicky dálnice Marakéš-Casablanka-Rabat. Ceny jsou pár desetikorun. Někde se bere lísteček a platí až na druhý bráně, někde chtějí zaplatit hned na začátku a na konci pak žádná brána už logicky není. Je v kukani živá obsluha a opět byla vyžadována hotovost. Placené dálnice jsou luxusní dálnice v západoevropské stylu, včetně pravidelných velkých odpočívadel s moderní benzínkou, velkým parkovištěm a restaurací.
Samotný provoz je velmi friendly. Jezdí slušně a předvídavě, což jsem nečekal. Nulový problém s provozem. Jezdí spíše pomalu a pasivně.
plán cesty těžko radit, každý chce vidět něco jiného. Atlas se dá překročit na 2 hlavních zpevněných silnicích, jedna na východní straně a druhá na západní straně. Jsou tam i místní silnice, ale není tam garance že bude zpevněná po celém úseku hlavně v její části na hřebenech. Kvalita těchto silnic i v těch zpevněných úsecích záleží na tom zda pršelo a něco to spláchlo, nebo naplavilo. Ty 2 hlavní tahy jsou každopádně normální hlavní tahy a žádný adventure. Takové ti malé venkovské silničky jako v Alpách tam to tam moc není. Asi 3 takové cesty které to splnují. 2 z toho nemusí mít po celé délce asfalt a jedna má a slušný, ale po deštích na ní může být bahno a naplaveniny. Pokud jsou v předpovědi deště tak bych do hor na adveture nejezdil, bleskové záplavy jsou evidentně pravidelný problém a někde uvězněn v piči ve 2 a půl tisích metrech v zimě, dešti a bez signálu nechcete asi být.
Ubytování je tak trochu kovbojka. Dá se bydlet za 400-600 korun v přepočtu, ale kvalita dost kolísá od naprostého skvělého hotýlku Berberů kde je vše včetně jejich restaurace až po jen pokoj s postelí a sociálním na chodbě. Pokud mají napsáno že mají WIfi, tak to vůbec není garance funkčnosti a hlavně dosahu. Většinou WiFi znamená signál kolem recepce a kam to dosáhne nebo ne je vždý loterií. Rychlost je tedy každopádně bídná. Dobrý si zkontrolovat před ubytováním standard a kvalitu pokoje a hlavně zda teče horká voda. Mýdlo ani šampon nemusí být v koupelně vždy k dispozici. Dobrý si vzít pro nakradený mejdlíčka a šamponky z nějakého hotelu z minulé dovolené.
Co se týče jídla tak jsem převážně jedl na bezpečno suchou balenou stravu abych neměl na moto sračku, protože najít hajzlík není jako v Evropě. Takže místní kuchyň dle zvážení každého soudruha.
Víc zajímavých věcí k vidění je asi na jížní straně Atlasu. Je to berberské území, je to odlišné, hezčí a takové pravé Maroko. Ten sever je prostě severoarabská arabárna.
Takže můžu doporučit, kvalitní svezení po zajímavých a převážně dobrých silnicích a není to vůbec drahé nákladově. Benzín levnější, ubytování v průměru taky, jídlo taky, trajekt s ohledem na to že je to i jako hotel je taky za super peníze.
Bezpečnost nic mě nepotkalo ani jsem neměl pocit že by po mě někdo agresivně šel. Hotely většinou řeknou at zaparkuješ motorku pod kameru u vchodu.
Na mém Insta, Face i Youtube je i video z cesty pro představu jak vypadají silnice.