Zacina elektrifikace?

Řidiči na silnicích, zkušenosti, nehody, policie, dopravní předpisy a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod mrazik 24. 3. 2023 09:33

Tohle se marne fanatickym zastancum snazim vysvetlit, ale oni argumentuji slozitosti mechanickeho spalovaciho motoru. Jenze pokud odejde DPF, EGR, cidlo, vstriky atd. nemusim menit cely motor, proste vymenim vadnou soucastku a motor funguje dal.
Jardo a taky nekdy nastane situace, ze dojde k nahlemu fatalnimu poruseni clanku a posadce auta zacne byt horko.
deaktivován na vlastní žádost
mrazik
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod impact 24. 3. 2023 09:33

No aspoň víme, kdo za to může. :D
Hyundai je auto do konce života. Zaprvé, nikdy ti ho neukradnou. Zadruhé, nepodaří se ti ho prodat.
impact
Inventář

Odeslat příspěvekod evlo 24. 3. 2023 11:03

JardaB píše:Zrovna na vyvoji takove vetsi BMS pracuju, BMS je velmi slozity system, jsou na to specialni cipove sady, kazdy modul ma box, ktery hlida a balancuje jednotlive clanky (12-16 typicky) a moduly jsou propojeny do komunikacniho retezce, cele to ridi centralni modul. A co se resi ze vseho nejvic, je bezpecnost, kdyz treba zjisti, ze jednomu clanku stoupne vnitrni odpor, je to zavada a baterie se neda dal pouzivat, protoze by se clanek mohl prehrat. Pouzivaji se i ruzne modely chovani clanku za ruznych podminek (proudy, stav nabiti, teplota...) a pri odchylce se to vyhodnoti zase jako zavada. Nejnoveji se pouzivaji i pyropojistky, ktere se v takove situaci odpali, aby se baterka opravdu nedala dal bez opravy pouzivat...
Jak jsem psal, takhe je to u toho co nyni pouzivaji zapadni automobilky apod. BYD to adresuje kazdy lanek zvlast, ale taky to znamena ze kazdy clanek je vetsi, no.

-- 24. 3. 2023 11:03 --

mrazik píše:Tohle se marne fanatickym zastancum snazim vysvetlit, ale oni argumentuji slozitosti mechanickeho spalovaciho motoru. Jenze pokud odejde DPF, EGR, cidlo, vstriky atd. nemusim menit cely motor, proste vymenim vadnou soucastku a motor funguje dal.
Jardo a taky nekdy nastane situace, ze dojde k nahlemu fatalnimu poruseni clanku a posadce auta zacne byt horko.

Vsak rozdelas baterii a vymenis vadny modul nebo clanek
evlo
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod eLzyx 24. 3. 2023 11:47

někdy ani to nemusíš dělat. U Tesly se v neautorizácích dělá to, že se vadný článek prostě odpojí. Auto funguje i bez něj. Akorát pak trošku kecá se zbytkovým dojezdem.

-- 24. 3. 2023 11:51 --

evlo píše:podle me neni tak problem s zivotnosti jako s prubehem degradace

je to naopak. Degradace je menší problém než životnost ostatních komponent. Baterie jako takové vydrží nesmysl, dříve selžou ostatní komponenty - ať už BMS, stykače, nebo třeba nějaké těsnění v chladícím okruhu ...

Známý má stejnou Teslu jako já a taxikaří v Praze. Je furt na superchargeru. Auto má přes 450t km a degradaci má kolem 10%. Až mu to začne vadit (kolem 25%), tak to bude mít nájezd milion. Většina spalováků se tohoto ani nedožije.
eLzyx
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tslany 24. 3. 2023 11:54

Odpojit článek, paráda :D :D :D
Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, si nezaslouží ani svobodu ani bezpečnost.

Z is for залупа!
tslany
Inventář

Odeslat příspěvekod Jouda.III 24. 3. 2023 12:15

eLzyx píše:někdy ani to nemusíš dělat. U Tesly se v neautorizácích dělá to, že se vadný článek prostě odpojí. Auto funguje i bez něj. Akorát pak trošku kecá se zbytkovým dojezdem.

-- 24. 3. 2023 11:51 --

evlo píše:podle me neni tak problem s zivotnosti jako s prubehem degradace

je to naopak. Degradace je menší problém než životnost ostatních komponent. Baterie jako takové vydrží nesmysl, dříve selžou ostatní komponenty - ať už BMS, stykače, nebo třeba nějaké těsnění v chladícím okruhu ...

Známý má stejnou Teslu jako já a taxikaří v Praze. Je furt na superchargeru. Auto má přes 450t km a degradaci má kolem 10%. Až mu to začne vadit (kolem 25%), tak to bude mít nájezd milion. Většina spalováků se tohoto ani nedožije.

Kolik mu vychází cena na 1 km za elektřinu?
Bývalý místopředseda ruské centrální banky:
"V pondělí dojde na měnovém trhu ke katastrofě"
Jouda.III
Komunistobijec

Odeslat příspěvekod mrazik 24. 3. 2023 12:47

Degradaci 10% mu ukazuje palubni pocitac, otazka kolik je to ve skutecnosti. Ale verim, ze tech 10% muze byt realita.
deaktivován na vlastní žádost
mrazik
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod zamis 24. 3. 2023 13:09

eLzyx píše:někdy ani to nemusíš dělat. U Tesly se v neautorizácích dělá to, že se vadný článek prostě odpojí. Auto funguje i bez něj. Akorát pak trošku kecá se zbytkovým dojezdem.

-- 24. 3. 2023 11:51 --

evlo píše:podle me neni tak problem s zivotnosti jako s prubehem degradace

je to naopak. Degradace je menší problém než životnost ostatních komponent. Baterie jako takové vydrží nesmysl, dříve selžou ostatní komponenty - ať už BMS, stykače, nebo třeba nějaké těsnění v chladícím okruhu ...

Známý má stejnou Teslu jako já a taxikaří v Praze. Je furt na superchargeru. Auto má přes 450t km a degradaci má kolem 10%. Až mu to začne vadit (kolem 25%), tak to bude mít nájezd milion. Většina spalováků se tohoto ani nedožije.

jakože degradace baterky probíhá přímou úměrou v čase nebo najetýma km? ale notáááák
Když spočítat znáš hromadu svých zisků a na jediný hod vše riskovat, zas po prohře se vracet k východisku a nezavzdychnout nad mořem svých ztrát, pak vítěz na širé jsi zemi.

Já jsem ten člověk, před kterým Vás rodiče varovali.
zamis
Mr. Balaton
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod evlo 24. 3. 2023 13:47

Tak snad to prodas vcas
evlo
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod eLzyx 24. 3. 2023 16:42

Jouda.III píše:Kolik mu vychází cena na 1 km za elektřinu?

nula. Má freečkovou Teslu. Sice by to k tomuhle účelu neměl používat, ale ...

-- 24. 3. 2023 16:50 --

mrazik píše:Degradaci 10% mu ukazuje palubni pocitac, otazka kolik je to ve skutecnosti. Ale verim, ze tech 10% muze byt realita.

palubák degradaci neukazuje. Je to výpočet z průměrné spotřeby a odhadovaného dojezdu vydělený SoC.
A nebo používáme externí aplikace, které na základě průběhu nabíjení, dojezdu a dalších parametrů vypočítává/do jisté míry odhaduje jaká zůstatková kapacita baterie tam je.

Pro info - moje TMS s 215k km má 7,4%
bráchovo TMS se 162k km je na 5,2%
a kamarádovo TMS se 255k km je na 5,4% (ale tohle auto nebylo prvních 160k km na superchargeru, jen na AC)

-- 24. 3. 2023 16:57 --

zamis píše:jakože degradace baterky probíhá přímou úměrou v čase nebo najetýma km? ale notáááák

v podstatě ano. Největší degradace je na začátku. Za rok kapacita slítne klidně o 3-5%, ale pak to postupuje velmi pozvolně. Bohužel ne do nekonečna. Třeba u těch 18650 u TMS 85D je známo, že kolem 600k km odcházejí první články (některé baterie samozřejmě mohou vydržet více, některé méně), takže želvička a výměna celé baterie ...

-- 24. 3. 2023 17:00 --

tslany píše:Odpojit článek, paráda :D :D :D

tam nemáš moc na výběr. Vyměnit ten článek nelze. Můžeš vyměnit modul, ale ty Tesla neprodává, takže musíš sehnat z nějaké zbořky. Otázkou je, jak kvalitní bude.
Takže se dělá to, že prostě odpojí článek ... a doufá se, že to ještě pár desítek tisíc kilometrů najede. A během té doby se to stihne prodat.
eLzyx
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod evlo 24. 3. 2023 17:43

Zajímavé, že online dostupné statistiky ukazují jiná data
evlo
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod eLzyx 24. 3. 2023 17:45

jaká? Hoď sem link.
btw - díváš se na stejné baterie? Třeba novější 75/90/100kWh baterie od Tesly mají rychlejší počáteční degradaci. Stejně tak TM3/Y.

U těch 85 se musí ještě odfiltrovat ty z 2012-4.2015, které trpí na selhávání těsnění, chlazení, stykačů, BMS ... články sice bez brutální degradace, ale chcípne to kolem. Holt prvotina.
eLzyx
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Nekenieh 24. 3. 2023 19:31

Degradace je ten poslední problém.
První problém budou odpisy. Většina aut jde do šrotu se zcela funkčním motorem, protože shnila nebo jsou prostě dobitá. V tom na tom budou elektromobily úplně stejně. Malý městský vůz, třeba Corsa, 250.000Kč, dvacet let, 200.000km a šroťák. Koruna na kilometr. Elektromobil stejně, ale 3x dráž. Těch dvacet let sotva, protože se na autech šetří víc než dřív.
Druhý problém budou poruchy. U VW se mění paket akumulátorů za cca 50.000Kč. Je jich tam x. Detailněji to rozebírat údajně nelze.
Akumulátory jsou nacpané elektronikou, chlazením, ohříváním. Co krabička, to desítky tisíc korun. Dokola omílané jsou kecy o spolehlivost elektromotoru. Jo, vinutí, železo a ložiska to vydrží. Jenže to není asynchroňák připojený natvrdo do sítě. Před ním je mrak výkonové elektroniky. Dvacet let v autě bez poruch? Pohádka.
Třetí problém nehody. I malá rána a totálka. Paket baterek, který dostal třeba zespodu ránu, nikdo v provozu nenechá. Však se taky pojišťovny na elmobilech vyřádí.

Z Bruselu to naštěstí jistí Timmermans, který chce budovat cyklodálnice. Takže jezdit bude čím, elektrokolo bude cenově dosažitelné. Doufám, že z úcty k muslimským novoevropanům bude v pravém cyklodálničním pruhu povolena i jízda na mezku.
Nekenieh
Štamgast

Odeslat příspěvekod evlo 24. 3. 2023 19:51

https://electrek.co/2020/06/12/tesla-da ... cks-equal/ jsem nasel tedka

tenhle jsem myslel asi

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... uKPsg/edit

-- 24. 3. 2023 19:55 --

uz jsem si vzpomel, jsem to resil totiz podle veku, ne najezdu, protoze jsem si rikal, ze kdyz koupim treba 10 letou teslu jak to bude a to byli data jen z roadsteru

-- 24. 3. 2023 19:57 --

Ono to jde videt u toho leafu, leaf z 1. roku co byl v EU dneska nema ani 1/2 kapacity.

Jen kolik lidi jezdi 20 letym autem, nicmene kdyz koupis 15 letou teslu, tak mas za 5 let 20 letou ...

-- 24. 3. 2023 20:03 --

A to pisu o kapacite a uz ne o schopnosti dodat stovky amper.

-- 24. 3. 2023 20:09 --

5 lety X 75d stoji dneska 1 000 000 czk nový 3 200 000 czk (kapacitu baterie nepisou). To me prijde docela ztrata hodnoty dost.

A kdyz si teda dneska koupis teslu za mega, za kolik asi tak bude jako 10 leta. Pocitam ze 5 let si bezny clovek nechava auto co kupuje.

-- 24. 3. 2023 20:14 --

S 85D 10 leta 690 000
S 75D 5 leta 750 000
S 100D 5 leta 1 100 000

ale to se zas neda porovnat, protoze ty stary maj free supercharger, prenosny na majitele a ty novejsi to uz nemaj, takze asi nahovno data a jeste teda neporovnatelne kapacity baterii.

Nicmene pokud by ty ceny byli pravdive, jake nachazim, tak nechapu kdy ty tesly starsi nez 5 let kupuje.

-- 24. 3. 2023 20:18 --

mě teda tesla na svém webu argument o TCO úplně vyrvala z ruky
Obrázek
evlo
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod eLzyx 24. 3. 2023 22:08

evlo - k té ztrátě hodnoty. Ty "moje" stály kolem 2,2Mio nové. Po 6 letech byly za 1M. Neříkám, že to není velká ztráta hodnoty, ale koukni se na spalovací Mercedesy, BMW v podobné cenové hladině. Ty jsou na tom ještě bídněji.
eLzyx
Veterán
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků