V posledni dobe se i tady na foru docitam o zbytecnosti poutani a tak jsem dal dohromady par veci ala BESIP, pro ty "chytre" lidi..
• Když prudce šlápnete na brzdy, vaše auto se náhle zastaví, ale vy se budete pohybovat dál, dokud se nezastavíte o čelní sklo, palubní desku nebo chodník.
• Použití pásů vás ochrání před nárazem do palubní desky nebo čelního skla,
případně zabrání katapultování vašeho těla ven z vozidla.
A víte, že pokud prudce sešlápnete brzdu nebo narazíte do pevné překážky při rychlosti 50 km/h, zvýší se až šedesátkrát hmotnost Vašeho těla?
Člověk o hmotnosti 90 kg zvýší svoji váhu až na 5 400 kg ( 5,4 t )
- o hmotnosti 50 kg zvýší svoji váhu až na 3 000 kg ( 3 t )
- o hmotnosti 15 kg zvýší svoji váhu až na 900 kg
Představa, že se udržíte na svém místě je naprosto mylná. Nemáte šanci. 5 t je na vaše ruce skutečně nadlidská síla
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Desetina sekundy nespoutanosti!
Jen pro názornost uvádíme pravděpodobné následky při nárazu na pevnou překážku v rychlosti 80 km/h bez použití bezpečnostních pásů, které jsou rozfázované podle času počítaného od okamžiku nárazu:
0,026 sekundy po nárazu se začíná deformovat nárazník. Na vůz působí síla rovnající se třicetinásobku váhy automobilu. Osoby v prostoru kabiny se pohybují rychlostí právě těch 80 km/h
0,039 sekundy po nárazu se řidič i se sedadlem posune o 15 cm dopředu
0,044 sekundy po nárazu dochází prudkým nárazem hrudníku k destrukci volantu
0,050 sekundy po nárazu rychlost klesá a na cestující působí síly převyšující několikanásobně jejich hmotnost
0,068 sekundy po nárazu řidič narazí na přístrojovou desku, tento náraz můžeme porovnat s dopadem břemena o hmotnosti 9 tun
0,092 sekundy po nárazu řidič a spolujezdec v jednom okamžiku prorazí hlavou čelní sklo a smrtelně si poraní hlavu
0,100 sekundy po nárazu je již zpravidla mrtvé tělo řidiče, opřené o volant,vrženo zpět
To co bylo popsáno se stalo za jednu desetinu sekundy. Představy, že nepřipoutaný řidič se drží volantu a je schopen náraz ztlumit tak, že má šanci na přežití, jsou velmi naivní, nezodpovědné a falešné.
xxxxxxxxxxxx
Při nehodách podle statistiky
Nepřipoutaná osoba umírá
- na předním sedadle 6x, v obci dokonce 8x častěji
- na zadním sedadle 3x, v obci dokonce 5x častěji než osoba připoutaná
Při jízdě v obci
- již od rychlosti 7 km/h je nutné používat bezpečnostní pásy
- 42% řidičů usmrcených v obci bylo nepřipoutaných
- 51% spolujezdců usmrcených v obci bylo nepřipoutaných
- nepřipoutaná osoba v obci umírá při nehodě až 8x častěji,než osoba připoutaná
Pokud sedíte na zadních sedadlech
- lidé si myslí, že na zadních sedadlech jsou pásy zbytečné
- 71% usmrcených osob na zadních sedadlech bylo nepřipoutaných
Statistická čísla Vám nic neříkají?
A co následující argumenty
Nepřipoutat se a havarovat v 50 km/h má pro vaše tělo stejný účinek jako pád ze 3. poschodí budovy
- v rychlosti 30 km/h padáte volným pádem "jenom" z 1. poschodí,
- v rychlosti 70 km/h se dostanete do 6. poschodí a
- v rychlosti 90 km/h padáte volným pádem z 10. poschodí.
Nepřemýšlejte o používání bezpečnostních pásů pouze v souvislosti s čelní srážkou - pomohou Vám i jindy
- fungují při jakékoliv srážce (čelní, boční, zadní, při převrácení vozu, při hromadné havárii)
- fungují po celou dobu srážky
- připoutaný uživatel může využít deformace vozidla při srážce, nepřipoutaný uživatel narazí na vnitřek vozu stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo před srážkou
xxxxx
Při jízdě v obci
• pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h
• 42% řidičů usmrcených v obci bylo nepřipoutaných
• 51% spolujezdců usmrcených v obci bylo nepřipoutaných
Dle statistiky
• Řidiči nepřipoutaní umírají 14x častěji než připoutaní, v obci 12,8x
• Přední pasa?éři nepřipoutaní umírají 5,6x častěji než připoutaní, v obci 4,7x
Zadní sedadla
• 71% usmrcených osob na zadních sedadlech bylo nepřipoutaných
• zadní pasažéři umírají 3,9x častěji než připoutaní, v obci 4,2x
xxxxx
mozna to jsou sucha cisla atd. ale prectete si vse dobre, fyziku nikdo z nas neprekona.
ZDROJ: http://www.ibesip.cz/cs/bezpecnostni_pasy/