To je hrozně složitá problematika. Náklady se především dělí na pevné a proměnlivé:
- proměnlivé: ty, které souvisí s výrobou konkrétního jednoho kusu auta, tj. vyrobí se = jsou, nevyrobí se = nejsou. Tedy v podstatě to je jenom cena materiálů, energie a práce při výrobě.
- pevné: tam se počítá milión jiných nákladů, které sice s výrobou jednoho konkrétního auta nemají moc společného, ale bez nich to nejde. Například: a) kolik stála fabrika a kolik vyrobí za svůj život aut (aby se to rozpočítalo na kus)? b) kolik stál výzkum a vývoj? c) kolik stojí režie firmy? d) kolik stojí marketing?
- a pak je spousta dalších nákladů: cla a daně, náklady na dopravu, reklamace a záruční opravy
- je pravda, že prodejce má poměrně malý zisk, u levných aut pár procent, u drahých i nízké desítky procent. On si přijde na své zejména při prodeji náhradních dílů a v servisu, kde je marže obrovská.
Takže to takhle moc nejde spočítat. Pokud dotaz směřuje k čistým nákladům (průběžným) na výrobu, tak to bývá okolo třetiny koncové ceny, i méně.