od Goesson 20. 5. 2025 20:57
a ma to i pojem se kterym mnoho oboru pracuje denne
Zvyková setrvačnost je pojem, který označuje tendenci člověka držet se známého způsobu myšlení, chování nebo očekávání, i když by jiný (nový) přístup mohl být stejně dobrý nebo dokonce lepší.
Jinými slovy:
Lidé dávají přednost tomu, co znají, prostě proto, že na to jsou zvyklí.
⸻
Jak to funguje:
• Mozek má rád predikovatelnost (předvídatelnost).
• Když se něco dlouhodobě opakuje, vzniká zvyk.
• A když se pak ten zvyk poruší (i drobně), člověk často cítí odpor nebo nelibost, i když k tomu objektivně není důvod.
⸻
Příklady zvyklé setrvačnosti:
1. Dabing:
Lidé jsou zvyklí, že nějakého herce dabuje konkrétní hlas. Když se to změní, říkají:
„To je divný, ten hlas tam nesedí.“
Ne proto, že by byl nový dabér špatný, ale proto, že se porušil zvyk.
2. Rozhraní v aplikaci:
Po aktualizaci se změní tlačítka nebo ovládání. Uživatelé jsou frustrovaní, i když nové řešení může být objektivně lepší.
„Proč to změnili? Staré bylo lepší!“
3. Jídlo a restaurace:
Oblíbené jídlo z restaurace se změní (třeba jiný kuchař). Lidé si stěžují, že „už to není ono“, protože očekávali něco známého.
⸻
V psychologii nebo marketingu:
Zvyková setrvačnost se často využívá – např. značky budují věrnost tím, že lidé si na ně zvyknou a automaticky jim důvěřují, i když jsou na trhu objektivně lepší produkty.
aikoN 25. 2. 2025 “ještě na gymplu jsem na dané téma napsal několik seminárních prací”