Ahojte,
Riesim jednu dilemu v ramci familie. Mama jazdi momentale sest a polrocnou Kiou Ceed JD 1.4 MPi. Je to 2. generacia Ceedu, je v tom uz ten motor Kappa, kde sa nedroli katalyzator, a ma to hydraulicke vymedzovanie vole ventilov). Je to auto v slusnej vybave (ma navi, parkovaciu kameru, vyhrievany volant + sedadla, zial nema to Android Auto...). Kia ma este pol roka zaruku (do 9/23) a najazdenych cca 85t km.
Je to este moment, kedy sa to da dobre predat, odhadom za 6-8t EUR.
Momentalne s tym mama jazdi primarne kratke jazdy po meste (vacsinou do 7-8km), raz za cas nejaky vylet (300-800km), rocny najazd max 10-15t km...
Predpokladam, ze to bude uz pre mamu posledne auto (ma 62 rokov, odhadom bude jazdit tak do 70ky az 75ky max, byva v centre BA, takze auto je pre nu skor na ucely navstev a vyletov, sem tam nejaky vacsi nakup).
Pozeram sa na to aj z finacneho ako aj uzivatelskeho hladiska:
Nove auto - pravdepodobne nieco v sume do 20t EUR, asi by presla aj Fabia s lepsou vybavou (1.0 TSI manual s adaptivnym tempomatom a adaptivnym vedenim v jazdnych pruhoch)
+ opat auto so zarukou (vacsinou 5 rocna)
+ nizsia spotreba (1.4 MPI v meste zerie okolo 7.5, pri dlhsich jazdach to klesa na 6.5, to 1.0 TSI by asi dlhodobo jazdilo do 6 max, dialnicne presuny aj za 5-5.5)
+ vyssi vykon (hlavne krutak maleho turba...)
+ lepsie asistencne systemy (3-4 do roka ide na vacsi trip z velkej casti po dialnici, takze adaptivny tempomat s adaptivnym udrziavanim v jazdnych pruhoch mi pride ako super vychytavka)
+ pohodlnejsie (nova Fabia je v porovnani s Kiou tichsia, na dialnici je rozdiel slusne citit, kedze Kia je mizerne odhlucnena od podvozka, a aj motor na dialnici pri 130ke toci 3600 otacok, zatial co 1.0 TSI by tocilo tusim 2600 pri 81kW verzii, 70kW toci 2900...)
+ v pripade Skody je teraz akcia Edition 30 aj so servisom v cene na 5 rokov
V prospech stareho auta hovori:
+ usetrenych 13-14t EUR na nakup noveho auta
+ atmosfericky motor, ktoremu nevadia mestske jazdy
+ auto posobi relatvne kvalitne, jediny problem ktory som fakt riesil bola vecne vybijajuca sa baterka (4 baterka behom 6 rokov... ale vyzera to tak ze mozno tento problem sa definitivne vyriesil)
+ Auto nebolo burane
Dava zmysel predat a kupit nove auto?
Je mi jasne, ze ak sa Kia nebude kazit, tak je to vo finale dobre auto, ktore moze byt relativne velmi lacne na udrzbu. Problem je, ze ak sa nieco pokazi, predsa len ceny nahradnych dielov na korejcov su trochu ine.
Druhou neznamou je cena aut v buducnosti, a ich samotna buducnost (EURO 7). Ak male auta uplne zaniknu, a mlade jazdenky podrazia tak, ze budu za cenu povodnych novych (3 rocna fabia v roku 2026 za 20t EUR?) tak radsej kupim teraz nove...
Co som tak pozeral, na sume ~20t EUR viem kupit:
- Fabia
- Scala
- Leon (s nizsiou vybavou)
- Arona
- Tiguan
- i30 (v specialnej edicii za ~19t EUR, ale nebude to mat adaptivny tempomat, a prakticky je to Ceed len v novsom sate)
Co sa tyka prvkov vybavy, pre mamu je must have:
- parkovaca kamera
- vyhrievane sedadla (za mna aj volant)
- sklapanie spatnych zrkadiel (overenie toho, ze auto je zamknute)
- android auto
- automaticka klima
- LED svetla (Polo a Taigo ponukaju aj Matrixy)
Co by ona rada mala:
- automaticke prepinanie dialkovych svetiel (podla mna relativne blbost, lebo clovek s dialkacmi prakticky nema sancu jazdi, v meste nie, a na dialnici tiez v normalnych casoch nie je prazdno...)
Co by som rad aby mala:
- adaptivny tempomat
- adaptivne udrziavanie v jazdnom pruhu (nie od ciare ku ciare)
VAG v ramci malych aut ma vyhrievany volant len u Skodovky (Seat ani VW vyhrievany volant neponukaju v ramci Ibizy, Arony, Pola, T-Crossu, Taiga).
Hyundai/Kia prezmenu nemaju adaptivny tempomat bez automatickej prevodovky (to zase kvalitne zvysuje cenu auta).
Este som videl v tejto cene Suzuki (adaptivny tempomat + manual), ale viem ze aj ich auta su pomerne hlucnejsie (plus netusim ako je to u nich so servisom, kvalitou a pod.).
PS: sorry, trosku som sa rozpisal viac ako som mal v plane...