Diesel dvoutakt

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod 1nt3GraC2 18. 1. 2007 18:49

Koudelka1 píše:
1nt3GraC2 píše:
Koudelka1 píše:Proč nepoužívají letadla naftové motory?t/quote]
mno jestli myslis dopravni tak ty pouzivaj proudovy nebo turbovrtulovy motory na leteckej benzin (nebo kerosin?) a taky si dost dobre nedokazu predstavit co by rikali piloti na to ze pri kazdym odletu by byla mozna navigace ostanich letadel na zemi jen a pouze pomoci pristroju kvuli zhorsene viditelnosti..
Menší letadla používaj pístové motory, tak proč nejdou do TDíčka? Ev. s čipem... /quote]

mno protoze znecistovat ovzdusi v takovy mire a jeste z vejsky si myslim je mooc.
1nt3GraC2
Nováček

Odeslat příspěvekod Hustoles 18. 1. 2007 18:50

Head píše:Koudelka1: největší důvod je váha ... pro srovnání náš motor má poměr výkon/váha 84HP/61kg ... ukaž mi ropáka s tímhle poměrem ... pro ULL je maximální vzletová váha 450kg a to je váha kompletního letadla s motorem včetně dvou lidí v letadle a palivu na (to nevím jistě) 2 hodiny letu ... aby byla 1.9 TDI použitelná, tak by musel mít výkon tak 4.2 TDI ...

další problém je tvrdost chodu, vrtule jsou citlivé na vibrace a rázy od motoru ... na to se používají všelijaké kmitače, hardy spojky ... ale na utlumení chodu nafťáka by bylo potřeba ještě víc ... ty vibrace nejsou pr*el, přinejlepším se rozlomí vrtule, přinejhorším RIP ...

a ještě je problém v tom, že běžné automobilové motory nejsou dělány na tak vysoké zatížení ... motor v letadle jede při startu třeba 5 minut soustavně na maximální výkon (při plném zatížení) ... na tohle automobilové motory, které většinu času pracují v spodní polovině otáček stavěné opravdu nejsou ...o/quote]
Máš pravdu.
Hustoles
Chameleon Garáže
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod p0etrik 18. 1. 2007 18:52

No je videt ze Head se v tom zrejme pohybuje, mne by napadla tak akorat ta vaha.
p0etrik
Servismen

Odeslat příspěvekod norad 18. 1. 2007 20:13

Vana666 píše:Používají se taky jako velké lodní motoryo/quote]

Nejenom.
Obrázek
KRaZ-214.
Sedmilitrový dvoutaktní diesel, řadový šestivál. 205 koníků, prostě zázrak sovětského automobilového průmyslu.
Radu člověk dát může, ale ne už moudrost a sílu ji uposlechnout
Francois Duc de la Rochefoucauld
norad
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JirkaK 18. 1. 2007 20:15

Koudelka1 píše:
1nt3GraC2 píše:
Koudelka1 píše:Proč nepoužívají letadla naftové motory?t/quote]
mno jestli myslis dopravni tak ty pouzivaj proudovy nebo turbovrtulovy motory na leteckej benzin (nebo kerosin?) a taky si dost dobre nedokazu predstavit co by rikali piloti na to ze pri kazdym odletu by byla mozna navigace ostanich letadel na zemi jen a pouze pomoci pristroju kvuli zhorsene viditelnosti..
Menší letadla používaj pístové motory, tak proč nejdou do TDíčka? Ev. s čipem... /quote]

Vzhledem k výkonu TDI by možná dneska váha motoru už tolik nevadila, jenže hlavním požadavkem leteckého motoru je absolutní a dlouhodobá spolehlivost. A to se jaksi s turbodehtem vylučuje. Byl by to zajímavý adrenalinový sport - bouchne turbo dneska, nebo až příště? :-)
Když jsem si zaplatil okružní let motorovým větroněm, tak mě ukázali i motor. Přesné údaje o výkonu si nepamatuju, ale jinak to byl dvaapůllitrový čtyřválcový Walter, který se dělá už asi padesát let bez větších konstrukčních změn. Nikde žádná elektronika, to si kvůli nespolehlivosti do malého letadla nikdo neriskne. Zapalování zdvojené magnetové, a jinak všechno čistá mechanika. všechny šrouby měly provrtané hlavy, a byly pojištěné drátky proti vyšroubování. Maximální provozní otáčky 2500/min, krátkodobé maximum tuším 2700/min. Na 2800 otáčkách byla na otáčkoměru červená ručička jako u F1. Kdyby se hnula, tak se dál nikdo na nic neptá, po přistání už letadlo nesmí do vzduchu, celý motor se musí vymontovat a poslat na repasi.
JirkaK
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod gewehr 18. 1. 2007 20:55

Proč nepoužívají letadla naftové motory?t/quote]
no aspon co viem, tak niektore ruske lietadla mali tiez multipalivove motory (turbiny). Napr. Su 25 vedela s pridanim urcitych prisad litat skoro na vsetko kvapalne co hori. Pri nafte bol vykon motorov tusim o 50%nizsi, ale letelo to. Ale aj piestove multipalivaky sa robili.
María de las Mercedes
Karl Friedrich Benz
gewehr
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 18. 1. 2007 21:27

a nejsou rotaxy pro UL náhodou taky s turbem ?
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vipe 18. 1. 2007 21:45

to koudelka:jo a v 10km při -50 by ti "zamrzla" nafta :D
vipe
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Head 18. 1. 2007 22:03

JirkaK: ano Walter Mikron se vyrábí dodnes a je stále stejný, protože je certifikovaný. To je nevýhoda certifikace, že se nesmí změnit ani jediný šroubek na motoru a proto je poněkud starší konstrukce. To je do jisté míry jeho nevýhoda, protože poměr cena/výkon/váha je hodně slabý a loni se prodaly jen dva. Firma se živý repasováním motorů, protože jich zatím létá celkem dost a oni jsou jediní, kdo je může repasovat.
Ty provrtané šroubky s drátkama nejsou na zabránění povolení, ale na kontrolu, zda se něco nepovolilo. Motor stačí rychle přejet očima a hned jde poznat, kde drátek není a šroub se povolil - to je běžná věc co se v letectví používá. Jinak vyšší otáčky než těch 2700 ani u motoru toho výkonu bez reduktoru nemá cenu použít, protože na to není vrtule (resp. je ale neměla by tu účinnost).
Jinak sice mají TDI už dobrý výkon, ale kvůli váze jsou pro ULL absolutně nepoužitelné a pro "ne-ultralehká" letadla musí být certifikovaný motor.

Vana666: ano to je Rotax 914, má to 115HP při váze (komplet) kolem 80kg a cena za tuhle certifikovanou hračku je skoro 750 000 ... jinak je to taky konstrukčně hodně zastaralý motor, ale Rotax je pojem a proto se prodává
Yesterday is history, tomorrow a mystery, today is a gift, thats why it's called the present
Head
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod drgi 19. 1. 2007 00:39

afaik su letecke motory desiatky rokov bez zmien prave kvoli spolahlivosti, rokmi overenej spolahlivosti. presadit nieco nove stoji nemale prachy (testy, testy a na zaver este testy), preto sa radsej pouziva nieco starsie, menej vykonne, ale s istotou, ze sa tomu pri lete neposerie vaha vzduchu :-)
'miatka' : Mazda MX-5 Sportive Roadster, 2001 (NBFL), 1.8, 90 000 km.
'Zero' : Toyota Corolla AE92, 1991, 1.6 4AF hatchback bez plutvicky, 190 000km.
drgi
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Kadlos 19. 1. 2007 07:57

Pokud vím, tak turbodiesely byly v letadlech několikrát použité (např. tuším Ju 86), ale pouze z důvodu nízké spotřeby, tj. aby se zvýšil dolet; ale moc se to neuchytilo - vysoká hmotnost a nízký měrný výkon.
Cui bono?
Kadlos
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Vana666 19. 1. 2007 10:04

Kadlos: jestli to bylo před deseti lety nebo ještě dřív tak se není čemu divit
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hustoles 19. 1. 2007 12:34

vipe píše:to koudelka:jo a v 10km při -50 by ti "zamrzla" nafta :D>/quote]
Nezamrzla-aditivuju,ne..???
Hustoles
Chameleon Garáže
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 30. 1. 2007 23:21

Nejlepší letecké pístové motory dělal stejně Rolls-Royce! Takový Merlin ve Spitfiru - 12 válců v řadě, 1.000 HP. 8)
anonymni

Odeslat příspěvekod Head 30. 1. 2007 23:53

2Jintaj: tak že by Rolls dělal nejlepší pístové motory do letadel bych moc netvrdil, každopádně ve Spitfiru byl sice Merlin, ale nebyl to řadový dvanáctiválec, ale do V s tím, že válce svírají úhel 60° a výkon mohl být až 1500 koní
http://galerie.autorevue.cz/showphoto.p ... ppuser=265
Yesterday is history, tomorrow a mystery, today is a gift, thats why it's called the present
Head
Nováček
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků