Prenos sily na kola u aut v blizke budoucnosti

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Gosta 7. 2. 2006 15:25

Rad bych vyvolal debatu na tema pohonu a prevodovek v blizke budoucnosti.
Jak to vidim ja:

Pokud zustaneme u koncepce nejakeho spalovaciho motoru a mechanickeho pohonu kol (jeste par let asi ano) pak zrejme prevladnou prevodovky CVT (sam mam do mesta Lancii Y s CVT), ktere umi vyuzit vzdy nejlepe libovolny motor a zaroven je jejich projev zcela plynuly bez nejmensich vykyvu tahu. Toto celkem realne pozoruji u vyrobcu, nebot jiz mnoho z nich bezne nasazuje tyto CVT do vyslovenych seriovek jako je MB A, ruzne Hondy, C-Max, Opel Vectra, Nissany, Fiat, Lancia, Audi.

Pokud se koukneme dale, asi zacnou postupne prevladat ruzne hybridy, ktere maji jednu spolecnou myslenku - elektricka energie se dobre reguluje. Presto, stale se nevyrabi zadne auto, ktere by elektrinu vyuzilo "z gruntu". A to:
1)mensi elektromotory jen v kolech
2)mozno tedy zrusit veskere hridele, klouby, kotouce, brzdy, prevodovky, posilovace, tlakove hadice, lanka
3)brzdi se pouze motory
4)aktivne se pruzi elektopery a tlumici - podvozek dokaze vymol "preskocit", pohne se pouze kolo, auto ani o kus, nenaklani se
5)odpadaji slozite krabice, pumpy, cerpadla a snimace pro ESP, ASR, haldex a buhvi co jeste

Proste mate jen NEJAKY zdroj elektriny (benzin, vodik, nafta, baterky) a pak uz jen ctyri(?) motory a poradne rizeni jejich otaceni.

Prvnimi kroky budiz treba MIEV.

Tak proc stale vymysli auta jako treba Prius a omezuji se jakousi klasickou koncepci auta z mechanickym rozvodem sily?
Gosta
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod zdenek 7. 2. 2006 15:34

Souhlas ze elektromotory v kolech + zdroj el. energie se nejspis v budoucnu prosadi, zatim proti nemu mluvi to ze klasicka koncepce s prevodovkou, poloosami. kardenem atd. je vyzkousena, spolehliva a levna. Nicmene uz se objevuji i prvni auta "na pul cesty" jako treba Lexus RX400h ktery ma predek pohaneny spalovacim motorem+elektromotorem a zadek pouze elektromotorem, takze vyskrtli kardan.
zdenek
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 7. 2. 2006 15:37

no doufam, ze nic takoveho jako je CVT se nestane standardem a dnesni koncepe vozu zustane zachovana co nejdele. Nerikam, ze je to spatne, ale jak pro koho, stejne jako automat atd... takze doufejme, ze vymysli neco, co zachova dnesni auta v takove +- podobe a ze se to zmeni, az tu nebudu
anonymni

Odeslat příspěvekod zdenek 7. 2. 2006 15:45

goes: je fakt ze predstava auta pohanenyho palivovym clankem, ktery pri rozjezdu bude vydavat jen selest jak trolejbus neni zrovna to pravy :) ale treba budou pro sportovne zalozeny ridice delat do repraku pustenej simulovanej zvuk benzinovyho motoru.
zdenek
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 0xf 7. 2. 2006 15:46

Goes: taky v to doufam... i kdyz kdyby to melo extremne lepsi ovladatelnost tak bych mozna u "veteranu" nezustal. Jenze el. motory asi jen tak nenahradi pocit z bublajici V8 ;o) Teda pokud jeste bude benzin kde sehnat.
0xf
Štamgast

Odeslat příspěvekod duee 7. 2. 2006 15:46

No tak nějak podobně to asi bude, ale rozhodně nevěřím bodu 3) - myslím že vždycky tam budou i mechanické brzdy. Podívej se na šaliny/tramvaje/elektriky nebo trolejbusy: umí brzdit motorem, ale stejně tam jsou i klasické brzdy a u tramvají navíc elektromagnetické brzdy. Budou tam i klasické přinejmenším kvůli spolehlivosti (pro jistotu, když ti shoří nějaká pojistka, abys to nenarval do prvního stromu).

Taky s tím přeskakováním výmolů to nevidím moc růžově...
Den je plný smutku, bez špatného skutku.
duee
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 0xf 7. 2. 2006 15:50

due: nedovedu si predstavit jak elektromotor brzdi z 200Km rychlosti.. na strese by musel byt odpornik jak stresni nosic :-)
0xf
Štamgast

Odeslat příspěvekod Gosta 7. 2. 2006 15:59

3) kdo neveri at se koukne:
http://www.bose.com/controller?event=VI ... llenge.jsp

jsou tam pekna videa

udajne to preskoci az 10cm obrubnik proti kteremu jedete rychlosti okolo 50km/h, proste v ten spravny okamzik rychle zasune kola o 10cm a pak je pomalu zase vysune - nebo naopak pokud "seskakujete" z obrubniku.
FIAT Tempra SW 2.0 i.e. 4x4
Full time 4wd s mezinapravovym samosvorem pres viskozni spojku a uzaverem zadniho diferencialu
Gosta
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kosch 7. 2. 2006 17:27

no ono těžko posuzovat jak by se chovalo auto s elektromotory v každém kole (pokud by to pochopitelně bylo skutečně pořádně promakané a domyšlené..), tudíž říkám v tuhle chvíli že současná koncepce je lepší, není úplně namístě...
The universe never did make sense; I suspect it was built on government contract.
Robert A. Heinlein
kosch
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rs. 8. 2. 2006 10:13

ad 4 el.motory - otazka technologie, zatim prilis velka pomerna hmotnost (viz. neodpruzene hmoty), ucinnost mechanicke rozvodovky je zatim "neprekonatelna".
Navic pri soucasnem trendu "low-cost" reseni elektroniky do aut mam obavu, jak by se takova zalezitost chovala. Jinak receno - jestlize vic jak 50% zavad na motoru jde na ukor elektroniky, tak zavada na rizeni 4-nezavislych el.motoru je temer jista a velmi pravdepodobna.

co se tyce brzdeni, nevim jestli to je zazity zvyk, nebo predpis, ale vzdy se montuje oddelena provozni a parkovaci (zalozni) brzda, tj. pri poruse jednoho systemu zbyde jeste druhy. Brzdeni el.mag pri 200km/h je bez problemu, ovsem brzdeni z 15km/h -> 0 bude uz trochu slozitejsi (pasivne to nepujde, bude potreba dodavat energii)
Rs.
Štamgast

Odeslat příspěvekod Moose 8. 2. 2006 12:00

já myslim že v blízký době bude následovat evoluce multitronicu a jinech variátorů - bezestupňových převodovek - už jen proto, že dokážou spočítat pro danou situaci nejlepší převodový poměr... takže když si vezmete, že auto vám ted táhme nejlíp v 6000 otáček, u multitronicu může na 6000 otáček motor zrychlovat neustále, od ,,pseudojedničky,, až na konec...jediný co se bude zvětšovat bude převodovej poměr v multitronicu.... stačí trocha inteligentní elektroniky, která bude rozpoznávat, zda li jede auto dokopce, z kopce, plyn, zatáčky atd..
další vývoj vidim samosebou v převodovkách DSG...
a mrknete se na moje WWW ;)
Moose
Avatar roku 2007
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod turboleon 8. 2. 2006 12:25

Podle mě zůstane zachovaná stávající koncepce, pouze v oblasti převodovek dojde k posunu k systémům typu Tiptronic a zvýšení stpňů na 7 a v oblasti paliv k přesunu k alternacím typu vodíku.
turboleon
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ivan Novotný 8. 2. 2006 12:36

Jsem zvědavý, co se bude dít, jestli se rozšíří vodíkový pohon a každému autu bude z výfuku kapat voda.

To to teprve začne v zimě klouzat
Váňa
Ivan Novotný
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod turboleon 8. 2. 2006 12:43

http://www.novinky.cz/auto/76825-bush-pozaduje-automobily-na-bioethanol.html Taky varianta, možná předcházející přechodu na vodík. Technologie jeho uchování přece jen ještě nejsou tak propracované
turboleon
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Worm 8. 2. 2006 13:14

0xf píše:due: nedovedu si predstavit jak elektromotor brzdi z 200Km rychlosti.. na strese by musel byt odpornik jak stresni nosic :-)


To sis spletl se starou tramvají nebo soupravou metra. Současné hybridy, tramvaje i lokomotivy zvládají rekuperaci (čili vracejí šťávu do akumulátoru nebo troleje).
Worm
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků