Panhardska tyc - jizdni vlastnosti, vyhody, nevyhody

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod coto 11. 5. 2005 21:31

Jak se projevi na jizdnich vlastnostech zaveseni zadni napravy s vyuzitim Panhardske tyce oproti jinym typum zaveseni? Jeji vyhody a nevyhody. Duvody proc se jeste pouziva. Ktera auta tohle zaveseni pouzivaji?
coto
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod p0etrik 11. 5. 2005 21:32

No pokud je tyc pekne rozmazla na chodniku, muze to poradne klouzat, takze prilnavost nic moc! Mr. Green

Sorry za kravinu ale nedalo mi to. :P
p0etrik
Servismen

Odeslat příspěvekod javim 11. 5. 2005 21:39

Asi jsem to nepochopil :(
javim
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 11. 5. 2005 21:43

coto: nicim a vsim, vlastni typ napravy nezlepsuje a nezarucuje lepsi/horsi jizdni vlastnosti. Vse zalezi na provedeni, na naladeni, na vyvazeni celeho vozu. Viceprvky nejsou lepsi nez tuhe atd.

Jinak pokud se nepletu je to obdoba pricneho stabilizatoru (presne: Tyč stabilizátoru typu Panhard spojuje příčník s podlahou a přispívá k bočnímu vedení skupiny náprav), napr. se pouziva na Lada Niva, P807
anonymni

Odeslat příspěvekod anonymni 11. 5. 2005 21:45

coto: nicim a vsim, vlastni typ napravy nezlepsuje a nezarucuje lepsi/horsi jizdni vlastnosti. Vse zalezi na provedeni, na naladeni, na vyvazeni celeho vozu. Viceprvky nejsou lepsi nez tuhe atd.

Jinak pokud se nepletu je to obdoba pricneho stabilizatoru (presne: Tyč stabilizátoru typu Panhard spojuje příčník s podlahou a přispívá k bočnímu vedení skupiny náprav), napr. se pouziva na Lada Niva, P807

je to ta pricna sikma tyc..

Obrázek
anonymni

Odeslat příspěvekod Majkie 11. 5. 2005 21:49

Pokud vím, panhardská tyč se používá spolu s tuhou nápravou, takže se používá v osobních vozech zřejmě výhradně u offroadů (zavěšení s panhardskou tyčí máme na Fronteře), výhody a nevýhody podle mě plynou z využití tuhé nápravy, panhardská tyč je jen její doplněk, nebo se pletu?
Majkie
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Majkie 11. 5. 2005 21:51

goes: hezký :lol: Jsem pomalej..
Majkie
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod coto 12. 5. 2005 12:32

goes píše:nicim a vsim, vlastni typ napravy nezlepsuje a nezarucuje lepsi/horsi jizdni vlastnosti. Vse zalezi na provedeni, na naladeni, na vyvazeni celeho vozu. Viceprvky nejsou lepsi nez tuhe atd.


Diky. Vim, ze ji pouzivalo Audi i u pomerne vykonych verzi (1991 Audi 200 Turbo) i beznych (Audi 80 a 100). Predpokladal jsem, ze je tam nejaky problem (jizdni vlastnosti, technologie) kdyz toto zaveseni skoro nikdo nepouziva. Nebude v tomto pripade velka (vetsi nez nezavisle zaveseni) neodpruzena hmota?

Jake muze mit duvody Peugeot k pouziti u 807 (a Espace) kdyz konkurencni Sharan toto zaveseni nepouziva ? Mensi prostorova narocnost? Pokud ano proc neni pouzivana u kombiku, ktere stejne mivaji modifikovane zadni napravy oproti sedanum?
coto
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod anonymni 12. 5. 2005 12:55

coto: proste je to treba chapat jako nahradu za zadni stabilizator. Nehledej v tom vyhody ci nevyhody, proste je to jedna z moznych zpusobu, jak udelat zadni napravu. Nekdo to delal takto, nekdo to delal jinak. Dnes taky jsou viceprvkove, multilinky, tuhe napravy a kazdy ma to svoje a svou cestu..
anonymni

Odeslat příspěvekod Dinar 12. 5. 2005 13:05

Coto: panhardská tyč je taková z nouze ctnost. Používá se k eliminaci směrové nestability jednoduché nápravy (torzního nosníku) při přímé jízdě a odskakování v zatáčkách na nerovném povrchu. Je to příčný torzní nosník, šikmo zhora dolů, tím pádem má nevýhodu v různém chování auta při zatáčení do leva nebo do prava. Optimální kolmou polohu pneumatiky k povrchu při propružení stejně nezajistí to umí jen víceprvek.
Dinar
Nováček

Odeslat příspěvekod jeniik 12. 5. 2005 19:59

GOES: Stabilizatory maji uplne jinou funkci, nez panhardska tyc.
má-li být socialismus, nech? zruší práci
jeniik
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jeniik 12. 5. 2005 20:08

GOES: Stabilizatory maji uplne jinou funkci, nez panhardska tyc.
má-li být socialismus, nech? zruší práci
jeniik
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JirkaK 12. 5. 2005 21:57

Panhardská tyč zajišťuje příčné ustavení tuhé zadní nápravy - jedno jestli poháněné nebo nepoháněné. Jinak - je to ta příčná tyč, která drží zadní nápravu aby nejezdila do stran.
Jiné možnosti - polopaticky a popořádku:
1)Listová péra - náklaďáky, multikára, Moskvič, Volha, atd. Sto let za opicema, nepřesné ustavení zadní nápravy, její poloha se mírně mění podle zatížení a propérování, nejisté jízdní vlastnosti.
2)Listová péra + podélné vzpěry - Praga V3S, Fiat 125 P. trochu lepší než v předchozím případě.
3)Vinutá péra, dvě až čtyři podélné vzpěry, jedna příčná (panhardka). Žigulík, Saab, mnoho dalších. Předchozí nevýhoda eliminována, ale panhardka při propérování způsobí mírný pohyb nápravy do strany. Na dobrém asfaltě O.K., na rozbitém povrchu vnímáno jako směrová nestabilita zádě - při propérování "houpe de stran". Jde to částečně potlačit geometrií nápravy tak, aby byla panhardka při běžném zatížení vodorovně.
4) nahrazení panhardské tyče trojúhelníkovým podélným ramenem (Volvo) nebo Wattovým přímovodem (to už trochu připomíná pákoví na parní lokomotivě) - úplná eliminace příčného pohybu.
Tragédie této země spočívá v tom, že vždy když se v ní začne náhodou dařit lépe, přijdou politici a ve jménu vyšších zájmů všechno zkurví.
Líp už bylo......
JirkaK
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod luk 12. 5. 2005 23:11

goes: Není pravda, že by typ nápravy neměl vliv na jízdní vlastnosti. Taková kyvadlová náprava je průser vždycky, při propérování se mění rozchod a odklon kol.
<--- Odpůrci aut fkombíku by si měli uvědomit, že...
luk
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 12. 5. 2005 23:16

luk: kolik dnesnich os. aut pouziva kyvadlovou napravu?
anonymni

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků