od JirkaK 12. 5. 2005 21:57
Panhardská tyč zajišťuje příčné ustavení tuhé zadní nápravy - jedno jestli poháněné nebo nepoháněné. Jinak - je to ta příčná tyč, která drží zadní nápravu aby nejezdila do stran.
Jiné možnosti - polopaticky a popořádku:
1)Listová péra - náklaďáky, multikára, Moskvič, Volha, atd. Sto let za opicema, nepřesné ustavení zadní nápravy, její poloha se mírně mění podle zatížení a propérování, nejisté jízdní vlastnosti.
2)Listová péra + podélné vzpěry - Praga V3S, Fiat 125 P. trochu lepší než v předchozím případě.
3)Vinutá péra, dvě až čtyři podélné vzpěry, jedna příčná (panhardka). Žigulík, Saab, mnoho dalších. Předchozí nevýhoda eliminována, ale panhardka při propérování způsobí mírný pohyb nápravy do strany. Na dobrém asfaltě O.K., na rozbitém povrchu vnímáno jako směrová nestabilita zádě - při propérování "houpe de stran". Jde to částečně potlačit geometrií nápravy tak, aby byla panhardka při běžném zatížení vodorovně.
4) nahrazení panhardské tyče trojúhelníkovým podélným ramenem (Volvo) nebo Wattovým přímovodem (to už trochu připomíná pákoví na parní lokomotivě) - úplná eliminace příčného pohybu.
Tragédie této země spočívá v tom, že vždy když se v ní začne náhodou dařit lépe, přijdou politici a ve jménu vyšších zájmů všechno zkurví.
Líp už bylo......