Dotazy ohledně péče o auto (přímovstřikový motor, karoserie)

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod johnny.ka 31. 7. 2023 20:33

Ahoj, mám na vás několik otázek ohledně péče o auto. Motor je přímovstřikový EA211 1.2 81 kW + Verva 100. Otázky na motor se týkají především karbonizace a jeho celkového stavu pro co nejdelší bezproblémovou výdrž.

1. Pokud je auto potřeba občas přeparkovat, je lepší nechat motor běžet na pouze co nejkratší nutnou dobu (max 1 minuta) nebo je lepší ujet např. alespoň 10 km, aby se motor alespoň trochu prohřál?
2. Nechával jsem si auto ručně mýt zvenku i uvnitř. Dle palubního počítače nechala firma po umytí interiéru na dosušení hodinu běžet motor na volnoběh se zapnutou klimatizací. Může toto mít negativní vliv na zanešení karbonem, nebo by takto musel motor běžet mnohem déle? Pokud ano, pak již na takové místo raději nejezdit.
3. Pokud chci motor udržovat v co nejlepším stavu, má smysl k Verva 100 přidávat ještě malé dávkování aditiv (např. VIF)? Nebo je lepší investovat peníze po ujetí např. každých 40 tisíc km do dekarbonizace vodíkem?
4. Je pro zahřátý motor lepší krátkodobě vytočit např. dvojku až před červené pásmo otáček (začíná na 6 tisících) nebo delší dobu držet středně vyšší otáčky (okolo 4 tisíc)? Předpokládám, že ideální je kombinace.
5. Na lak byla také nanesena vrstva syntetického vosku. Výdrž by měla být minimálně šest měsíců. Aby vosk opravdu vydržel, smí se auto poté běžně mýt (ať už v myčce nebo bezkontaktně)? Nebo raději pouze vodou bez přípravků?
6. Může mít na podvozek negativní vliv parkování cca 20 dnů v roce parkování na trávě, nebo by takto muselo parkovat auto mnohem déle v kuse, aby se toto nějak projevilo a nemusím to vůbec řešit?

Předem díky za reakce. Také budu rád za jekékoliv další tipy v péči o auto.
johnny.ka
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Goesson 31. 7. 2023 20:35

Ano
aikoN 25. 2. 2025 “ještě na gymplu jsem na dané téma napsal několik seminárních prací”
Goesson
Veterán

Odeslat příspěvekod MELLO 31. 7. 2023 20:38

+1
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lukas063 31. 7. 2023 20:42

stručně jasně
Lukas063
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod garážmistr 31. 7. 2023 20:43

Jednorázový přeparkování nebo delší volnoběh ničemu nevadí. Podstatný je většinový provoz a servis. Nedusit to v nízkých otáčkách, zrychlovat na vhodný kvalt, což není podlaha v 1500ot., olej měnit včas a nelejt tam sračky.
rwd
garážmistr
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod impact 31. 7. 2023 20:52

10 km to nevytrhne, říká se, že aby to mělo nějakej efekt, muselo by to bejt aspoň hodinka někde na dálnici nebo okreskách ( https://www.youtube.com/watch?v=UTxohju0rtw )

Na druhou stranu, u přímovstřiku je to v podstatě nevyhnutelný, asi nemá cenu řešit, že to jednou za půl roku při mytí stojí hodinu na volnoběh, spíš se smířit s tím, že k tomu prostě jednou dojde.
Hyundai je auto do konce života. Zaprvé, nikdy ti ho neukradnou. Zadruhé, nepodaří se ti ho prodat.
impact
Inventář

Odeslat příspěvekod MELLO 31. 7. 2023 21:07

garážmistr píše:Nedusit to v nízkých otáčkách, zrychlovat na vhodný kvalt, což není podlaha v 1500ot.,

To řekni DSG....
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kurtoid 31. 7. 2023 21:29

1. U přeparkování neřeš. Prostě co nejdřív vypni motor, jakmile přeparkuješ.
2. Pokud je motor zahřátý, tak mu volnoběh nevadí. Pokud je studený, tak dochází k nedokonalému spalování a může se míchat benzin s olejem. Motor řady EA211 se na volnoběh zahřeje po studeném startu na provozní teplotu cca za 20-40 minut podle teploty venku, vyzkoušeno. Celou dobu motor tak trochu trpí. Pravidelně bych to nepraktikoval.
3. K Vervě aditiv netřeba, spíš bych se bál, že to doprasíš.
4. Toč jak bude potřeba. 4 tisíce je celkem dost. U většiny uživatelů se tak vysoko turbomotor podívá málokdy. Točit do omezovače není likvidující, ale určitě je tam větší opotřebení. Pro zdraví motoru bych to dělal jen občas, nejezdil tak pořád, pokud to neděláš vyloženě pro radost.
5. Na myčku úplně zapomeň, pokud se chceš nějak starat o auta.
6. Nechat stát auta 2x za měsíc na trávě je myslím pohoda, neřešil bych.
kurtoid
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod MELLO 31. 7. 2023 21:41

:D
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod johnny.ka 31. 7. 2023 21:44

Díky za reakce.

Pokud bych tedy ještě někdy opět dával auto na mokré mytí interiéru, raději upozornit, ať nechají auto doschnout samovolně bez zapnutého motoru? Motor byl určitě studený jen na místě.

A 4 tisíce taky nedržím nijak dlouhodobě, většinou se držím kolem 2500. :)
johnny.ka
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Arnie J 31. 7. 2023 21:48

MELLO píše:
garážmistr píše:Nedusit to v nízkých otáčkách, zrychlovat na vhodný kvalt, což není podlaha v 1500ot.,

To řekni DSG....

Přesně. No já vám potom napíšu, až se celý TSI i s DSG rozpadne na kaši.
Arnie J
Tlusťoch
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod garážmistr 31. 7. 2023 21:54

MELLO píše:
garážmistr píše:Nedusit to v nízkých otáčkách, zrychlovat na vhodný kvalt, což není podlaha v 1500ot.,

To řekni DSG....


Nemám.
rwd
garážmistr
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MELLO 31. 7. 2023 22:30

Buď rád.
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod garážmistr 1. 8. 2023 06:54

Jsem.
rwd
garážmistr
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod johnny.ka 1. 8. 2023 21:48

Jeste jedna vec, kapotu poustite z vysky nebo domackavate? V navodu je popsano polozeni a zatlaceni do zamku, to mi ale vubec nejde, a tak poustim z cca 30 cm.
johnny.ka
Kolemjdoucí

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků