Meziplyn

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod zelvotron 4. 2. 2011 19:50

Tak nevylučuju, ale takový řešení jsem ještě neviděl a přijde mě poměrně dost nešťastný.
zelvotron
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 4. 2. 2011 20:00

přesouvání ozubených kol ve stálém záběru je naprosto běžné u motocyklových převodovek
Z důvodu úspory šířky jsou některá kola v pevné poloze ale volně otočná, a do nich mohou z boku zaskočit jiná ozubená kola posuvná po drážkové části hřídele. Jedenoduché, spolehlivé a dlouhá léta osvědčené řešení bez synchronizace. Myslím že se u motorek ani nic jiného nepoužívá
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod zelvotron 4. 2. 2011 20:12

No ale pokud do nich zaskakujou jiný oz. kola tak nejsou ve stálým záběru, ale je to normální řazení posunem ozubených kol po drážkovým hřídeli co jsem měl na mysli já.
zelvotron
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mlaskac 4. 2. 2011 20:37

mikicz píše:Vana666: poslední osobní auto co pamatuju, co nemělo plně sycnchronizovanou převodovku byla tuším škoda 1000mb a první generaze škody 100. Ty měly synchronizované jenom 2-3-4, neměly synchorn na jedničku.


maluch R 1 není 2.3.4 je
mlaskac
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 4. 2. 2011 20:48

zelvotron píše:No ale pokud do nich zaskakujou jiný oz. kola tak nejsou ve stálým záběru, ale je to normální řazení posunem ozubených kol po drážkovým hřídeli co jsem měl na mysli já.

nemáš pravdu
stálý záběr přece znamená že do sebe zapadají kola čelním ozubením, resp. těmi zuby, co se po sobě vzájemně odvalují. Takže ve stálém záběru jsou i bočním posuvem řazená kola
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod zelvotron 4. 2. 2011 22:21

určitě, vždycky jsem měl za to, že kola ve stálým záběru se jmenují od toho, že jsou ve stálým záběru, tedy "pořád u sebe" jako tady:

Obrázek

a to co myslíš ty je tohle (sice to není z auta ale to je fuk):

Obrázek
zelvotron
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Honza42 4. 2. 2011 22:28

4 rychlosti i dozadu? Nějakej traktor?
Honza42
Inventář

Odeslat příspěvekod Vana666 4. 2. 2011 22:42

zelvotron píše:...a to co myslíš ty je tohle (sice to není z auta ale to je fuk):

ne, tohle nemyslím
je ještě třetí provedení, tak napůl mezi oběma tvýma a používá se běžně u motorek

čelní zuby jsou ve stálém záběru ale některá kolečka se přesto posunují - tak že boční zuby sice vyřadí záběr, ale čelní zuby do seba stálě zapadají. Pochopitelně je to dělané tak že když čelní zuby zabírají do sebe jen částečně tak se výkon nepřenáší (boční jsou vyřazené) a po zasunutí rychlosti se kolečka dostanou přesně proti sobě a zabírají tak celou šířkou čelních zubů
Přílohy
prevody.jpg
prevody.jpg (39.4 ) Zobrazeno 1720 krát
Naposledy upravil Vana666 dne 4. 2. 2011 22:50, celkově upraveno 1
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Honza42 4. 2. 2011 22:49

To ale asi vyžaduje jen přímé ozubení, bo šikmé by se při přesouvání do čelní přímé zubové spojky kouslo.
Honza42
Inventář

Odeslat příspěvekod zelvotron 4. 2. 2011 22:49

zajímavý, chtělo by to ale lepší obrázek :)
zelvotron
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 4. 2. 2011 22:55

Honza42: jj, jsou tam přímé zuby

zelvotron: zvětšil jsem to trochu
je to obrázek klasické tříhřídelové převodovky (hnací hřídel je dvoudílná)
a šoupe se po drážkách druhé kolečko zleva na horní hřídeli (předloha) a třetí kolečko zleva na spodní hřídeli

-- 4. 2. 2011 22:59 --

pro upřesnění - kolečka zleva doprava:

horní hřídel - volně otočné - posuvné v drážkách - volně otočné - pevné
dolní hřídel - pevné - volně otočné - posuvné v drážkách - volně otočné napojené na výstup
Přílohy
prevody1.jpg
prevody1.jpg (28.83 ) Zobrazeno 1673 krát
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod one-z 4. 2. 2011 23:12

Honza42 píše:
BLIzZard--cz píše:je to meziplyn pokud přidám plyn během podřazení například z 5 na 3 ? meziplyn s bržděním mně nejde protože mám pedál plynu posunutý dost vzadu tak nevim jak bych šlapal tou nohou ještě na brzdu


Ne, to není meziplyn. Meziplyn při řazení nahoru: Vyřadit, pustit spojku, v neutrálu sešlápnout plyn aby otáčky byly trochu vyšší než budou po přeřazení. Sešlápnout spojku, zařadit rychlost, pustit spojku, přidat plyn a pelášit dál. Při řazení dolů je meziplyn pitomost.
No a protože tohle málokdo zvládne udělat rychleji než to umí synchronizovaná převodovka bez meziplynu, tak je to blbost i při řazení nahoru. S elektronickým plynem to stejně ani skoro nejde.

JJ, s tou rychlostí máš asi pravdu... Ale u převodovek co mají už něco za sebou, většinou auta, kterým s oblibou celý život všichni nakládali, je bych řekl rychlejší meziplyn. Většinou je opotřebovaná dvojka a trojka, okreskové kvalty :D
one-z
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod dopr 6. 2. 2011 08:32

Brus píše:MX5 1.9i, 1999, ANO

odkdy je 1839 ccm zaokrouhlovano nahoru ?

Jinak MX-5 1.8, 2000, Ano
121 1.3, 1996, Ano

Zajimalo by me, jestli meziplyn umi Yaris 1. generace (budeme v brzke dobe kupovat) ?
.: MX-5_NB, 1.8, 103kW/140 HP, L.S.D, 6 gears, Nardi Torino :.
dopr
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Kibitz 6. 2. 2011 08:52

evlo píše:fabie tdi ano

eh eh :D

-- 6. 2. 2011 08:58 --

4x110mm píše:Fabia ATD (2001): ANO

ono to fakt u dizlu jde, jo? nejak se mi to nechce verit

-- 6. 2. 2011 09:06 --

Pajjoun píše:Fabia HTP, 2006, ANO

tak to uz si delate srandu, fabie to neumi
Kibitz
Zlatý avatar roku 2010
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Beaumont 6. 2. 2011 09:33

Vana666 píše:
Mikey89 píše:.. Další level je pak podřazování s meziplynem bez spojky :D Ale to se mi čistě povedlo jen jednou....

manuální převodovky v autech nejsou na takový způsob řazení konstruované - řadicí ozubení je jemné, s malýmí vůlemi a má synchronizací které to taky vadí

Bez spojky se ale celkem běžně ředí u motorek. Ovšem ozubení je na to přizpůsobené, má masivní zuby s velkými vůlemi bez synchronů a nešetrné zacházení jim proto nevadí

takže u aut raději ne


Otec to docela pěkně uměl u Lady 1500. Kdysi mu někde odešla spojka, musel tak dojet a od té doby to i s funkční spojkou občas trénoval. :D Ale převodovka Lady se asi spíš podobala traktoru než normálnímu osobáku...

-- 6. 2. 2011 09:38 --

BLIzZard--cz píše:(...)meziplyn s bržděním mně nejde protože mám pedál plynu posunutý dost vzadu tak nevim jak bych šlapal tou nohou ještě na brzdu

_maty_ píše:já mám dost velký nohy, takže současné šlápnutí na brzdu i plyn se vylučuje


No to je právě ten největší problém celé věci. Aby to mělo nějaký smysl, člověk by při podřazování měl zároveň brzdit a přitom si krátce přidat plyn v okamžiku, kdy je sešlápnutá spojka a/nebo neutrál.

To se dá (teoreticky) udělat buď pata - špička (špička nohy brzdí, pata přidá), nebo hrana-hrana (levá hrana podrážka brzdí, pravá přidá). Bohužel s velkýma nohama a s rozložením pedálů u většiny moderních aut to v podstatě nejde, pokud si nechceš zlomit kotník... :-S >:-(

Pěkné video:
Italská auta jsou nespolehlivá, lidská činnost způsobuje globální změnu klimatu a stroje těžší vzduchu nikdy nemohou létat! ;-)
"Zpřísňování trestů je jen marným pokusem omezených hlav, terorem si vynutit úctu k zákonům." (Jean-Jacques Rousseau)
Beaumont
Moderátor
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků