Test 4x4 - sme.sk

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod MELLO 29. 1. 2011 00:19

Vana666 píše:
MELLO píše:Nerozumím tomu, jak může kolo s menším obvodem "brzdit"? .


pro lepší představu traktor 4x4 - zadní kola velké, přední malé
kdybys spojil obě nápravy natvrdo tak, aby se otáčely stejnýma otáčkama, tak ty zadní budou před sebou hrnout přední kola jejichž obvodová rychlost nebude odpovídat rychlosti zadku (a celého traktoru)
takže předek bude brzdit

stejný probllém má třeba x-drive v zatáčkách, kdy přední kola opisují větší dráhu


Heh, tak tomuto už bych rozuměl. Dík. ;-) Sice vypadám jako primitiv, ale jsem rád, že v tom mám konečně jasno.

Nicméně rozdíl mezi stejnou pneu sjetou a novou je v řádu milimetrů a to jaksi nejde srovnávat s rozdílem předních a zadních pneu u traktoru. :hm
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 29. 1. 2011 00:23

traktor byl pro lepší představu, ovšem principiálně stejný problém je i u všech připojovacích systémů
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MELLO 29. 1. 2011 00:24

To znamená, že celá trakční soustava je jen tak aktivní, jak dovolí kolo s nejmenším obvodem?
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 29. 1. 2011 00:29

nezáleží jen na obvodech kol ale i na jejich drahách, které jsou např. v prudších zatáčkách výrazně odlišné

kdyby tyhle problémy neexistovaly, auta by nepotřebovaly diferenciály a všechno by mohlo být spojené natvrdo, u 4x4 i u 2x4
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MELLO 29. 1. 2011 00:34

A jak to teda funguje například u Toyoty Land Cruiser V8, nebo MB G, které mají například natvrdo uzávěry všech diferáků? To znamená, že například v zatáčkách se uměle žvejkají gumy, protože se všechny otáčejí stejně?
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 29. 1. 2011 00:37

ano, žvýkají se

proto se taky tvrdé závěrky můžou používat jen na kluzkém povrchu (bláto, sníh) a na suché silnici se musí vypnout
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MELLO 29. 1. 2011 00:37

Aha, tak potom už tomu rozumím. ;-)
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 29. 1. 2011 00:38

jinak je to špatné pro gumy, převody i pro ovladatelnost auta

a ze stejného důvodu nemohou být haldex, x-drive a ostatní připojovací systémy připojeny trvale napevno

důvodů pro jejich odpojování je ovšem více, např. u pohonů s motorem napříč se jedná také o větší ztráty v pravoúhlých převodech
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Moik 29. 1. 2011 19:53

Vana, ty jsi zapomněl na jednu základní věc, připojovací systémy, například Haldex sestávají z někola spojek - vícelamelová spojka. Ty za jízdy stále prokluzují a tím právě vyrovnávají to, o čem mluvíš. Haldex není 0 nebo 100 sepnuto. Je to plynule 0-100%.

A proč je to max 50:50? protože jde z motoru jedno kolečko na přední diff a druhým kolečkem na kardan, dá se říct, že mezi tyto dvě věci se rozděluje TM přesně 50%. Jestli se na konci sepne hladex naplno, zcela uzavře, pak se dá říct, že odebírá 50% TM motoru. Přední a zadní diff to pak pošlou na levou nebo pravou stranu na předí i zadní nápravě. Jedno přední a jedno zadní kolo se otáčí stejně rychle. (Ale 100% haldex neumí) Tu nechápu, že oni uvádí až 95% dozadu.

Subaru má mezinápravovu viskozní spojku, která při rozdílu otáček uzavře mezinápravový diff. Takže ty teorie s různými obvody by platily i pro Subaru AWD. A platí, ale i Subaru i BMW i Haldex to vyřešili.

Subaru má mezi nápravami diferenciál, Haldex ne - už z toho je jasný, že s diferenciálem to bude přirozenější jízda, ale jak jsem právě viděl v tom testu, na sněhu to nemusí být nevýhoda.
Moik
Nováček

Odeslat příspěvekod Vana666 29. 1. 2011 20:07

Moik píše:Vana, ty jsi zapomněl na jednu základní věc, připojovací systémy, například Haldex sestávají z někola spojek - vícelamelová spojka. Ty za jízdy stále prokluzují a tím právě vyrovnávají to, o čem mluvíš. Haldex není 0 nebo 100 sepnuto. Je to plynule 0-100%.

můžu tě ubezpečit že jsem na to nezapomněl. Spojka ale otáčky jen udrží (při plném sepnutí) nebo sníží (při prokluzu). Neumí je zvýšit, na rozdíl od diferenciálu a to je ten problém. A mimochodem, ta spojka je pouze jedna, byť vícelamelová

Moik píše:A proč je to max 50:50? protože jde z motoru jedno kolečko na přední diff a druhým kolečkem na kardan, dá se říct, že mezi tyto dvě věci se rozděluje TM přesně 50%..

ale kdepak, tohle je veliký omyl a už jsem i psal proč

Moik píše:Subaru má mezinápravovu viskozní spojku, která při rozdílu otáček uzavře mezinápravový diff. Takže ty teorie s různými obvody by platily i pro Subaru AWD. A platí, ale i Subaru i BMW i Haldex to vyřešili.

Subaru nemá mezinápravovu viskozní spojku, má mezinápravový diferenciál (teda většina modelů) a je to tedy něco úplně jiného než připojovací systémy se spojkou. Udělej si v tom trochu jasno

-- 29. 1. 2011 19:21 --

aha už jsem pochopil jax to myslel s tím subaru - takže ta viskózní závěrka diferenicálu co jí nazýváš "mezinápravovu viskozní spojkou" sice při rozdílu otáček přitvrdí ale nezavře úplně - vyrovnávání otáček umožňuje stále
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Moik 29. 1. 2011 21:37

Vana, ty topíšeš tak jistě, že jsem chvilku věřil, že tomu rozumíš.

Tak hned z kraje, já mluvím o TM a ty do toho pleteš otáčky, u otáček - pohybu) už mluvíme o výkonu, na kolo které stojí nejde ŽÁDNÝ výkon, může na něj jít nějaký TM. Mluvíš o otáčkách něčeho = o výkonu, já ale mluvím o TM. TM není pohyb, je to moment síly.

Subaru má viskozní spojku a s tím nejde nic udělat. Ta umí buď úplně uzavřít nebo otevřít, nic jiného neumí. Je pravda, že je to uzávěrka mezinápravového difu. Forester ji mít musí, protože jinak by se mu na sněhu protáčelo - díky 3 difům - jen jedno jediné, nejlehčeji jdoucí kolo.

A k haldexu vím jedno jistě:
Haldex na traktoru:
Přední kola by prokluzovala, ale aby se to nedělo, kloužou místo toho právě ty spojky v Haldexu a potom všechna 4 kola zabírají. Rozdíl v otáčkách vyrovná haldex (asi samo není stavěnej na traktor, taky jen pro lepší představu) Haldex neumí sepnout na 100%, dost možná právě tohle je důvod.

Edit: jedna spojka, více lamel... ne spojky
a taky jsem už pochopil, cos myslel těma vnějšíma podmínkama, pokud budu mít zadní kola s měnším průměrem, budou zabírat víc, než si ten Haldex myslí.. myslels to tak, ne?
Moik
Nováček

Odeslat příspěvekod Vana666 29. 1. 2011 22:08

Moik: napsals toho moc takže popořádku
Vana, ty topíšeš tak jistě, že jsem chvilku věřil, že tomu rozumíš.
Ano, rozumím tomu

Tak hned z kraje, já mluvím o TM a ty do toho pleteš otáčky, u otáček - pohybu) už mluvíme o výkonu, na kolo které stojí nejde ŽÁDNÝ výkon, může na něj jít nějaký TM. Mluvíš o otáčkách něčeho = o výkonu, já ale mluvím o TM. TM není pohyb, je to moment síly.
Otáčky do toho musím plést, Pokud se nic nebude točit, nevzniknou rozdíly otáček a nepotřebuješ ani diferenciál ani haldex a bez otáček nebude fungovat ani ta viskózní závěrka

Subaru má viskozní spojku a s tím nejde nic udělat. Ta umí buď úplně uzavřít nebo otevřít, nic jiného neumí.
Kdes přišel na to že se viskózní spojka zavře úplně ?? Vždyť je tam moment přenášen mezi lamelami třením viskózní kapaliny - zdůrazňuju kapaliny a ne vzájemným dotykem lamel. Vizkózní závěrka vždy trochu prokluzuje, nikdy není sepnutá na 100%

A k haldexu vím jedno jistě:
Haldex na traktoru:
Přední kola by prokluzovala, ale aby se to nedělo, kloužou místo toho právě ty spojky v Haldexu a potom všechna 4 kola zabírají
.
Pokud si ten traktor představíš jako xdrive - tj. natvrdo poháněný zadek, tak ty přední kola budou jen brzdit !

Haldex neumí sepnout na 100%, dost možná právě tohle je důvod.
Omyl - Haldex umí sepnout na 100%

a taky jsem už pochopil, cos myslel těma vnějšíma podmínkama, pokud budu mít zadní kola s měnším průměrem, budou zabírat víc, než si ten Haldex myslí.. myslels to tak, ne?
Ne tohles asi nepochopil. Nebudou zabírat víc protože jsou menší, ale budou se točit rychleji (mají menší průměr) ale haldex je nedokáže pohánět rychleji než jede předek, takže bude v koncích
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Moik 30. 1. 2011 20:08

Teď jsi tomu nasadil korunu.
Moik
Nováček

Odeslat příspěvekod zdenek 30. 1. 2011 20:18

Moik: Naopak, Vana má pravdu, ty to tam pěkně pleteš, viz. visko spojka je buď rozepnutá nebo naplno sepnutá a naopak haldex který nedokáže plně sepnout atd. jsou pěkný nesmysly zcela popírající princip jakým dané věci fungují
zdenek
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod spitfireIX 30. 1. 2011 23:37

Koukám, že sepnutí Haldexu je opředeno stejnými mýty, jako sepnutí turba :D
spitfireIX
Uživatel deaktivován
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků