Test 4x4 - sme.sk

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod mikicz 28. 1. 2011 19:53

je ten test od toho samého debila co předchozí test mezi několika čtyřkolkami? já jenom, jestli jsem o něco přišel...
it is not about the money. it is about sending a message
mikicz
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Majkky 28. 1. 2011 19:54

MELLO: při vypnutí ESP stejně funguje asi na 35% ne?

Vana666: fakt?Tak to mi, prosim, rozšiř můj obzor (bez ironie) ...
Chceš mít v životě všechno easy? Buď primitiv ...

30.9.2011 2 body ( 60 km/h na 50 km/h ) ...
Majkky
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 28. 1. 2011 20:05

Majkky: už se to tu párkrát probíralo, pokud má spojka přenášet moment, musí se před sepnutím hnací část otáčet rychleji než hnaná, jinak můžeš spojovat jak chceš ale k ničemu to nebude
akorát že u haldexu je převod mezi předkem a zadkem 1:1, takže se oboje točí stejně rychle a pouhým spojením obou částí nic nepřeneseš

samozřejmě tam jsou i drobné rozdíly otáček dané lehkým prokluzem trvale poháněných předních kol nebo nestejnými průměry pneumatik, ale je to pak jen hra na náhodu. Ten systém ze své podstaty neumí moment dělit v přesném poměru

A v případě že budeš mít vzadu ojetější kola než vpředu, bude se zadek točit trošku rychleji a při jakémkoliv pokusu haldexu o spojení s pomaleji se točícím předkem začne zadní náprava místo pohonu brzdit !
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Moik 28. 1. 2011 21:15

Vana: Haldex4 pro sepnutí používá stejný čidla, jako ESP... natočení volantu, z gyra úhlovou rychlost apod. vypnutím těchto systémů přijde i jednotka haldex o část dat, tak proto. Něco jiného byl haldex2 s hydraulicky spínaným systémem. Porovnávání otáček kol je jen jeden z údajů pro spínání spojky

Rozhodně není pravda, že u haldex4 se musí protáčet přední náprava (hnací než hnaná), aby sepla ta zadní. Spojka spíná naplno například v době rozjezdu - jen z údajů ostatních čidel. Spojka taky spíná v zatáčce pod plynem.

Ale nemachřím, úplně jasno v tom nemám...např mi není jasný, jak by mohlo jít 95% TM na zadní kola, to je tam dutá hřídel od motoru s hřídelí uvnitř od spojky zpět k předním kolům? To těžko.. Takže beru max 50:50, když je spojka sepnutá úplně.

Poslední odstavec je samo jen teorie (chtěl jsem napsat blbost).
Moik
Nováček

Odeslat příspěvekod Rebikvpanice 28. 1. 2011 21:25

Vana666 píše:pokud má spojka přenášet moment, musí se před sepnutím hnací část otáčet rychleji než hnaná, jinak můžeš spojovat jak chceš ale k ničemu to nebude

Takhle to ale snad nejde brát, ne? Jak by na tuhle teorii pasoval klasický mezinápravový dif?
Rebikvpanice
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 28. 1. 2011 21:38

Moik:
- ad ESP - vypnutím ESP přece nemusíš odstavit z funkce i čidla. Čidla můžou dále čidlovat akorát ESP nezasahuje. Haldex fungovat může

- že u haldex4 se musí protáčet přední náprava, aby sepla ta zadní přece nikdo netrvdí. Ovšem samotným sepnutím ještě nepřeneseš dozadu moment, tam už je rozdíl otáček opravdu nutný

- úplně sepnutá spojka určitě neznamená rozdělení 50:50, to je blud ve kterém žije pět z pěti motoristických novinářů. Po sepnutí kolísá rozdělení momentu pouze v závislosti na otáčkách a adhezi jednotlivých kol a plně sepnutý systém to nemůže aktivně změnit.



Rebikvpanice: mezinápravový diferenciál umí přece jako každý pořádný diferenciál vyrovnávat rozdíly otáček - co na jedné straně ubere to na druhé straně přidá a naopak. Spojka (haldex , xdrive apod) to ale umí jen omezeně a pouze jedním směrem, v tom je její velká slabina - neumí otáčky na výstupu zvýšit oproti vstupu, může jen ubrat
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rebikvpanice 28. 1. 2011 22:44

Vana666 píše:Moik:
Ovšem samotným sepnutím ještě nepřeneseš dozadu moment, tam už je rozdíl otáček opravdu nutný

Nerozumím stále té nutnosti rozdílu otáček k přenosu momentu. Když to zjednodušíme na jednu nápravu při rovné jízdě pak by teda podle téhle teorie přenášelo moment třeba jen levé kolo?
Rebikvpanice
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 28. 1. 2011 23:03

Rebikvpanice: ano, stát se to může
předpokládám že to myslíš tak, že nápravový diferenciál by nahrazovala sepnutá spojka mezi oběma koly

takže si představ například že na levém kole budeš mít novou gumu a na pravém sjetou. Levé při každé otáčce ujede trochu větší vzdálenost než pravé takže se bude náprava trochu šprajcovat. Výsledkem bude například že levé kolo potáhne 100% a pravé nulu. Ovšem taky se může stát že pravé bude mít o tolik menší průměr, že bude úplně brzdit, v tom případě levé potáhne např. 140% a pravé bude -40% brzdit

to vše při stále stejně sepnuté "mezikolové spojce" která už nic neřídí - momenty se rozdělují jen živelně dle vnějších pomínek


a přitom diferenciál si s tímhle poradí zcela hravě a obě kola táhnou rovnoměrně bez ohledu na jejich průměr
Naposledy upravil Vana666 dne 28. 1. 2011 23:05, celkově upraveno 1
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MELLO 28. 1. 2011 23:05

Tak tomuto už přestávám rozumět úplně ..
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 28. 1. 2011 23:06

mello: kterému slovu nerozumíš ? :-)
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rebikvpanice 28. 1. 2011 23:06

To ano, ale to znamená že pokavaď bude vše ideální bude rozdělení hnacích momentů při sepnutém třebas haldexu 50:50 i bez rozdílu otáče. Spíše teda právě proto že rozdíl otáček není.
Nebo se pletu?
Rebikvpanice
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MELLO 28. 1. 2011 23:08

Vana666 píše:mello: kterému slovu nerozumíš ? :-)


Nerozumím tomu, jak může kolo s menším obvodem "brzdit"? Jako ještě chápu, že kolo s lepší adhezí na sebe přebere trakci, ale dál se v tom ztrácím..
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 28. 1. 2011 23:09

Rebikvpanice: ano, za ideálních podmínek by to bylo 50:50
akorát že ty neexistujou

-- 28. 1. 2011 23:13 --

MELLO píše:Nerozumím tomu, jak může kolo s menším obvodem "brzdit"? .


pro lepší představu traktor 4x4 - zadní kola velké, přední malé
kdybys spojil obě nápravy natvrdo tak, aby se otáčely stejnýma otáčkama, tak ty zadní budou před sebou hrnout přední kola jejichž obvodová rychlost nebude odpovídat rychlosti zadku (a celého traktoru)
takže předek bude brzdit

stejný probllém má třeba x-drive v zatáčkách, kdy přední kola opisují větší dráhu
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rebikvpanice 28. 1. 2011 23:13

Pak ale teda neplatí to o rozdílu otáček.
Ale dost teorie. Už někdo rozlousknul tu záhadu xdrivu při zatáčení, odpojuje se a nebo je vtom nějaký zlepšovák jako se tu někdo zmiňoval o zpřevodování překu do rychla?
Rebikvpanice
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 28. 1. 2011 23:18

rozdíl otáček platí, ideální podmínky za jízda neexistují

a x-drive se odpojuje, to přece přiznávají i ofic.materiály bmw
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků