Opotřebení válce motoru

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Josefbmw 20. 5. 2025 17:02

Zdravím, rád bych se zeptal jakou máte zkušenost s opotřebením válců motoru.
Jestli nejvíce vyběhaný válec je v horní třetině zdvihu kdy působí pístní kroužky větším tlakem na stěnu válce,nebo uprostřed válce kdy zas píst dosahuje největší pístovou rychlost. Děkuji za případnou odpověď.
Josefbmw
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Goesson 20. 5. 2025 17:04

dle meho bude hlavne v horni a dolni uvrati. ale je to muj nepodlozeny nazor
aikoN 25. 2. 2025 “ještě na gymplu jsem na dané téma napsal několik seminárních prací”
Goesson
Veterán

Odeslat příspěvekod Lukas063 20. 5. 2025 17:22

Zajímavý dotaz, odpoved by me taky zajímala. Asi to bude dotaz na nějakého motoráře.
Lukas063
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JardaB 20. 5. 2025 18:26

Ja jsem resil vybehane valce u S120 a S1203, tam uz teda litaly jak cihla kominem a prislo mi to po cele draze tak nejak stejne. Dneska to snad uz u aspon trosku povedenych motoru netreba resit.
JardaB
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ace2 20. 5. 2025 18:31

bych řekl že to bude někde v horní části válce kde je nejvyšší teplota, tlaky a do toho se ještě mění tlak na pístní kroužky kvůli změně směru. Pokud tam nebudou nějaké zvláštní materiálové nebo konstrukční vlastnosti specifické pro daný motor. V dolní části bude teplota menší, nejspíš i tlak.

EDIT: ještě mě napadlo že ve střední části sice bude rychlost nejvyšší, ale nevím jak by rychlost měla mít vliv na opotřebení pokud nebude povrch mimo návrhové teploty. Tam bych to pochopil že by se to mohlo hryznout při přehřátí motoru kdy extrémně vysoké teplotě selže olejový film, ale ne při běžných teplotách.

Dole se nic neděje, je tam zima a tma :D Pokud se něco má stát tak určitě v horní části.

-- 20. 5. 2025 18:38 --

Ano, tahle odpověď je velmi rozumná a v zásadě správná. Obsahuje několik klíčových technických poznatků, které odpovídají praxi i teorii. Pojďme to trochu rozebrat a doplnit:

✅ Co je správně a dobře formulováno:
Horní část válce – správně zmíněno, že tam jsou:
nejvyšší teploty a tlaky, což je pravda (spalovací proces),
změna směru pístu znamená silné mechanické namáhání kroužků i stěny válce,
horší mazání, protože olej je spálený nebo vytlačený.
Dolní část válce – „je tam zima a tma“ sice zní jako vtip, ale je to přesné:
nižší teploty,
nižší tlaky,
lepší mazání – olej zde snadněji přilne ke stěnám válce.
Střední část a vliv rychlosti:
Správná úvaha: i když je pístová rychlost nejvyšší, při dostatečném mazání nemá tato rychlost sama o sobě zásadní vliv na opotřebení,
k problémům by došlo při selhání mazacího filmu – například při přehřátí nebo extrémním zatížení,
to je dobře doplněné poznámkou o teplotách mimo návrhové hodnoty.
� Co by šlo trochu upřesnit:
Možná bych jen dodal, že i materiál válce, tvar pístu a typ kroužků mohou mít vliv na rozložení opotřebení – což je ale v odpovědi už zmíněno („pokud tam nebudou nějaké zvláštní materiálové nebo konstrukční vlastnosti“), takže taky za mě v pořádku.
Shrnutí:
Odpověď je správná, technicky korektní a přemýšlivě formulovaná.
Vtip na závěr působí uvolněně a zároveň sděluje pravdu – což je vždy plus.
Pokud je tohle napsané jako příspěvek do diskuze nebo odpověď kolegovi, tak to klidně můžeš takto použít. Chceš-li, mohu ti to ještě lehce jazykově uhladit pro formálnější kontext.
ace2
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod saabik 20. 5. 2025 20:21

Bych doplnil, že i když je ve středu válce nejvyšší rychlost, je tam nižší tlak. Takže tam to nebude.
Dole může být opotřebení velké, pokud jsou přítomny nečistoty.
Nahoře to bude i proto, že se tam nejčastěji objevuje schod na válci.
Alpina B3 Touring 2023

Všichni skončíme u Porsche.
saabik
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod K86 20. 5. 2025 20:36

V horní části, válce jsou broušeny do kónusu, aby byl nahoře tlak nejvyšší
O4 FL eTSI DSG 110kw
S-Max 2.0TDCI 120kw
ex: 911 997.1 C 239kw

Používejte pravý jízdní pruh, idioti!!!
K86
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 970ka 20. 5. 2025 21:26

Pěkná blbost...
Carrera S, Tesla 3 Performance, Audi Q3 Tsi, MB SL320, Honda Monkey
970ka
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod puk123 20. 5. 2025 21:41

Vlivem tepelné roztažnosti je nahoře průměr válce větší, dole menší, takže dole se více brousí.
puk123
Veterán

Odeslat příspěvekod tslany 21. 5. 2025 10:14

Uprostřed, ale co já o tom můžu vědět.
Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, si nezaslouží ani svobodu ani bezpečnost.

Z is for залупа!
tslany
Inventář

Odeslat příspěvekod Tomas B 21. 5. 2025 10:45

no právě
Tomas B
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod puk123 21. 5. 2025 10:50

To nebrání stvořit nějakou teorii. O:-)
puk123
Veterán

Odeslat příspěvekod evlo 21. 5. 2025 11:55

V realitě záleží jak moc je to nemecky
evlo
Trvalý BAN


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků