od passion 15. 8. 2005 05:50
Za normálnych okolností to prebieha asi takto:
Počas jazdy, keď je dostatočné prirodzené prúdenie vzduchu cez chladič, teplotu vody motora udržuje termostat na konštantnej teplote (možno kolíše +- veľmi málo stupňov). Akonáhle zastavíš, prirodzené prúdenie vzduchu za zastaví a chladič stráca na účinnosti. Logicky musí ísť teplota motora hore. Je len otázkou vonkajšej teploty a množstva vody v systéme, ako rýchlo. Termostat sa otvorí naplno, ale teplota ide stále hore, pretože nie je čím chladiť chladič. To skončí až po dosiahnutí spínacej teploty vetráka chladiča. Ten za určitú dobu (zase v závislosti od účinnosti vetráka a iných faktorov) stiahne teplotu na vypínaciu teplotu vetráka a vetrák sa vypne. Toto sa opakuje, kým sa nepohneš... Spínacia teplota vetráka je vyššia kôli tomu, aby sa ti za normálnej jazdy zbytočne nezopínal, keď stačí prirodzené chladenie.
Ak sa z akýkoľvek dôvodov motor prehrieva na vyššie teploty (pri každom motore iná dovolená najvyššia teplota), treba hľadať príčinu. Tá najbanálnejšia môže byť, že je všetko o.k., len máš vadné čidlo teploty vody motora pre prístrojovú dosku. Ďalej to môže byť zavzdušnený systém (čo u nových motorov, pokiaľ nemajú vadu motora, nepredpokladám), vadný termostat, upchatý chladič atď atď...