Dost rychle zohrievania motora pri stati vozidla

Fabia, Octavia, Superb,...

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Dr. Who 14. 8. 2005 19:51

Zdravim, na Felicii 1.3 ktora ma uz skoro 7 rokov si v poslednych rokoch vsimam, ze ked niekde stojim zo zapnutym motorom (napr. na svetelnej krizovatke), zacne sa dost rychlo hriat motor a to tak, ze ak je pocas jazdy konstantne na 90 stupnoch (+ - nieco), tak pri stati sa dostava na 100 stupnov a viac v priebehu minuty, dvoch.
Samozrejme, ze sa hned zapne aj ten hlucny ventilator chladenia motora (neviem ci sa to presne tak vola, ale myslim ze mi rozumiete). Mam dojem, ze nove auta toto nerobia a chcem sa opytat ci mi niekto nevie vysvetlit tento jav. Dakujem.
Dr. Who
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Laser 14. 8. 2005 20:10

to je bezna chyba na feliciach, vrtula na chladiči je skoro neučinna, pomohla by vymena za vrtulu z 1,9D - ta ma strmsie listy na vrtuli... a teda je ucinnejšia
Laser
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod QX 14. 8. 2005 20:35

Laser píše:to je bezna chyba na feliciach, vrtula na chladiči je skoro neučinna, pomohla by vymena za vrtulu z 1,9D - ta ma strmsie listy na vrtuli... a teda je ucinnejšia
QX
Nováček

Odeslat příspěvekod Dr. Who 14. 8. 2005 20:37

Laser píše:to je bezna chyba na feliciach, vrtula na chladiči je skoro neučinna, pomohla by vymena za vrtulu z 1,9D - ta ma strmsie listy na vrtuli... a teda je ucinnejšia
Dr. Who
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod QX 14. 8. 2005 20:45

Tak je jasny, ze pri jizde se motor chladi proudicim vzduchem a proto neni potreba spinat pridavny ventilator.

Jestli ti to ale driv nedelalo a ted ano, nevim proc tomu tak je.
QX
Nováček

Odeslat příspěvekod Dr. Who 14. 8. 2005 20:51

No ja sa uz celkom nepamatam od kedy to zacala robit, ale moj nazor je ze by to ziadne auto, ktore ma motor v poriadku, nemalo robit. Minule som sa viezol vo Fabii Junior a sledoval som teplotu motora - a bola stale rovnaka.
Dr. Who
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod passion 15. 8. 2005 05:50

Za normálnych okolností to prebieha asi takto:
Počas jazdy, keď je dostatočné prirodzené prúdenie vzduchu cez chladič, teplotu vody motora udržuje termostat na konštantnej teplote (možno kolíše +- veľmi málo stupňov). Akonáhle zastavíš, prirodzené prúdenie vzduchu za zastaví a chladič stráca na účinnosti. Logicky musí ísť teplota motora hore. Je len otázkou vonkajšej teploty a množstva vody v systéme, ako rýchlo. Termostat sa otvorí naplno, ale teplota ide stále hore, pretože nie je čím chladiť chladič. To skončí až po dosiahnutí spínacej teploty vetráka chladiča. Ten za určitú dobu (zase v závislosti od účinnosti vetráka a iných faktorov) stiahne teplotu na vypínaciu teplotu vetráka a vetrák sa vypne. Toto sa opakuje, kým sa nepohneš... Spínacia teplota vetráka je vyššia kôli tomu, aby sa ti za normálnej jazdy zbytočne nezopínal, keď stačí prirodzené chladenie.
Ak sa z akýkoľvek dôvodov motor prehrieva na vyššie teploty (pri každom motore iná dovolená najvyššia teplota), treba hľadať príčinu. Tá najbanálnejšia môže byť, že je všetko o.k., len máš vadné čidlo teploty vody motora pre prístrojovú dosku. Ďalej to môže byť zavzdušnený systém (čo u nových motorov, pokiaľ nemajú vadu motora, nepredpokladám), vadný termostat, upchatý chladič atď atď...
passion
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod NiceOne 15. 8. 2005 06:19

Dr. Who píše:Minule som sa viezol vo Fabii Junior a sledoval som teplotu motora - a bola stale rovnaka.


No tak Fabii bych se zrovna neridil, protoze tam to neukazuje skutecnou teplotu. Proste po zahrati to stoupne na 90 (prestoze voda ma teprve 80) a tam to stoji dokud se to nezacne prehrivat (aspon doufam ze to stoupne:)).
Peugeot 308 SW 1.6 HDI
iPhone SE
NiceOne
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod passion 15. 8. 2005 06:35

Ešte k tej mojej odpovedi:
Mám fel 1.6. V lete, keď "hicuje", zastavím v meste v kolóne, alebo na červenú na križovetke, behom chvíľky ide teplota hore a po necelých dvoch minútach spína vetrák na cca 30 sec. 30 sec je vypnutý a zase zopne. Toto sa opakuje, kým sa nerozbehnem na vyššiu rýchlosť, vtedy sa teplota stiahne späť.
passion
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod MDP 15. 8. 2005 07:57

Měl jsem taky feldu 1,6ku a dělala to samé, je to normální. Při zastavení stoupne teplota na 100 a tam ji drží ventilátor, vždy trochu klesne a pak stoupne jak se spíná ventilátor. Jinak ted mám TDI oct a tam je pořád 90 stupnů ale kamarád servisák mi říkal že to je jen na oko a teplota se houpe stejně i když je fakt že ventilátory běžet jsem ještě neslyšel ani v 3h koloně. Jinak 1,655kw v octávce se dá popojížděním taky dostat (vlatní zkušenost )na 100-110, jen to ty nový auta podle mě líp maskují aby neměl majitel strach :) Ale je pravda že jsem ji nikdy neuvařil (feldu) zkus kdyžtak trik s teplotou na plno(teplo), když klesne prudce dolů tak máš problém s termostatem nebo nějakým čídlem.....
MDP
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod D.a.l.i 15. 8. 2005 08:33

Mi to na felde dela to same a bylo mi receno, ze je to bezne.
Vyresit to muzes novym chladicem (bez zaruky :-), popr. silnejsi vrtuli a nastavenim nizsi teploty pro spinani.
Osobne to vzhledem k tomu, ze chladici kapalina vyvre az nekde pri 115-120 stupnich, neresim, pokud se rafika pohybuje do 110 stupnu.
Nač ten spěch? 5 minut mě nezabije :-)
D.a.l.i
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod gespa_64 15. 8. 2005 09:54

jazdim (aj) Feliciu Combi 1.3 LPG, facelift, casto taham privesy plne kajakov a dalsieho vodackeho vybavenia, na hranici povolenej hmotnosti v prednom grille zabudovane velke reflektory (takze prakticky nepriechodny, efektivna plocha otvoru znizena na cca 1/6, idealne podmienky pre prehrievanie). Castejsie spinanie v kolone a stani, sa zacalo prejavovat po spominanej zmene prednej masky, kvoli zakrytiu horneho "grilu" pridavnymi dialkovymi reflektormi.

Riesenie:
"tropicky" termostat a "tropicky" spinac ventilatora (obe su nastavene na skorsie otvaranie/spinanie) - spytajte sa na ne v znackovom servise. V praxi to znamena, ze najma v zime sa motor pri prvom otvoreni chladica okamzite schladi spat do pola "nezahriaty". Po prehrievani pri letnej dovolenke v Alpach (5 ludi v aute +0 dnes uz narodena dcera :-), 5 bike na streche, prives plny kajakov a tabornicko-vodackeho materialu (nedalo sa nic robit, spustit okna a kurenie :-) doinstalovany ram s dalsim ventilatorom (povodne urceny pre pre klimu) zapojeny paralelne (cez diodu) k spinacu pridavneho ventilatora, ale taktiez s moznostou manualneho zopnutia z palubnej dosky.
Prevencia:
U starsich aut je potrebne castejsie kontrolovat hladinu chladiacej kvapaliny v systeme a tesnost spojov gumenych hadic. Ak casto jazdite v noci, zanasa sa chladic velkym mnozstvom hmyzu a znizuje ucinnost chladica. Pri umyvani motora tlakovou vodou, vystriekat chladic PROTI smeru jazdy, aby ste rozmackany hmyz dostali von.
gespa_64
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod gespa_64 15. 8. 2005 10:16

predtym nie, teraz hej:
1. Dostatok kvapaliny v chladiacom systeme ?
2. zaneseny chladic (hmyzom, necistotami) ?
3. fungujuci termostat (neotvara naplno, alebo je naopak otvoreny stale, motor sa pomaly zohrieva a teplotu fakticky reguluje iba termostat ventilatora :-)
gespa_64
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod QX 15. 8. 2005 10:18

No s tou tlakovou vodou bych byl opatrnej - muzes si taky pekne zohybat lamely na chladici a snizit paradne ucinnost ...
QX
Nováček

Odeslat příspěvekod mike_k 18. 8. 2005 08:13

Je to normalni stav, Felda 1.3BMM me to taky dela. Nikdy se neprehrala, ale stejne nemam v kolonach dobry pocit. Zajimalo by me jestli je ve Fabiich a Octavkach fakt lepe udelane nebo jen maskovano aby majitel nemel strach. :o))
mike_k
Kolemjdoucí


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků