Poměr výkon na tunu

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Tomeo 29. 11. 2012 01:30

Nazdar,

chci se zeptat, jak relevantní údaj udává poměr výkonu/hmotnosti? Chci říct, budu mít dvě auta, jedno lehké s nižším výkonem a druhé těžší s vyšším výkonem, které mají stejný poměr výkon/hmotnost, které z nich bude mít navrch? Dejme tomu v ruznych rychlosteh 0-60, 60-100 a 100-160.

Protože co se týče mé zkušenosti, tak zatím vždy vyhrává větší výkon u těžšího auta.
Pro příklad uvedu srovnání:

Vlastnil jsem Peugeot 205 1.9 GTI, 88 kW(120k), hmotnost 880 kg. Šílená raketa, neskutečně obratné a zábavné auto na okreskách, dle Clarksona ,,Fun-bleeding-tastic'', ikonikcý hothatch. 0-100 za 7,8 s, maximálka 205 km/h.
Poměr výkon na jednu tunu je 1000/880*120 = 136,36 koně na tunu.

Známý vlastní Ford Focus ST 1.gen. 127 kw (170k), hmotnost kolem 1300 kg. Výkon na jednu tunu 1000/1300*170 = 130k/t.

Papírově bych měl být rychlejší, ovšem realita byla jiná. Na pružné zrychlení mně docela ujížděl ( z cca 80km/h na 140 km/h). Já to točil k červenému a stejně jsem mu nestíhal...

Takže se ptám, jak to je s poměrem koně na tunu? :)
Tomeo
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Pajjoun 29. 11. 2012 01:33

Ve zrychlení v nižších rychlostech to bude podobný, ve vyšších rychlostech a maximálce bue mít navrch silnější. V chování na okresce a celkově obratnosti lehčí.
TS
Pajjoun
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod eLzyx 29. 11. 2012 01:45

Peugeot 306 GTI 170PS/1214kg = 140PS/t
Volvo S60 2.4T 200PS/1537kg = 130PS/t
v pružném zrychlení 50-180 vítězem o chlup Peugeot, pokračovat dál k 200km/h, tak ho dám.

Nicméně pro Peugeot hrálo více faktů - rozměry (S60 je jak autobus proti němu), 6q převodovka a u Volvo byla čerstvě resetnutá ŘJ, takže neměla ta správná adaptační data :mrgreen:
eLzyx
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lukyman 29. 11. 2012 02:55

V tomto ohledu je údaj výkon/hmotnost jen jedním z faktorů relevantních k určení věci co je rychlejší, pružnější apod.
Dalšími faktory jsou nebo mohou být : druh převodovky, počet rychlostí a jejich zpřevodování, koeficient odporu vzduchu x čelní plocha, trakce (pohon jedné či více náprav, pneumatiky ...), průběh výkonu a točivého momentu ...
Musí se na věc pohlížet komplexně a né se koukat pouze na jeden údaj.
Lukyman
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod risomas 29. 11. 2012 09:16

zhruba do 100kmh je odpor vduchu zanedbatelny. hlavnu rolu v zrychleni je vykon/tonu, druh pohonu, prevodovka, pneumatiky. Pri vyzsich rychlostiach prichadza do uvahy odpor vzduchu a tu uz ide viac o max vykon.
C5 X7 Tourer 2.2
risomas
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Captain Slow 29. 11. 2012 09:47

Podle zkušeností bych řekl že poměr výkonu na tunu je asi nejlepší ukazatel reálné rychlosti auta do cca 160 kmh.

Potom už je to spíš o aerodynamice, čistém výkonu a už i dost hraje roli zpřevodování...
Captain Slow
VIP moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pota 29. 11. 2012 12:16

Ještě mne napadá, že na porovnání dvou stejně výkoných auta kw/t můžou mít vliv eco blbiny v motoru. Např. nový 2.0d-4d od Toyoty má sice o dva kw méně než předchozí, ale je přiškrcený různými šetřícími blbinami, takže jede výrazněji hůře, než je rozdíl 2kw.
pota
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Jean ViC 29. 11. 2012 12:27

Tomeo: zkusil bych zajet se znamym na stejnou motorovou brzdu a porovnat grafy co z toho vypadnou...
TDI DSG
Jean ViC
Pan Sklenička
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod glider 29. 11. 2012 12:40

v meste je to videt pekne

male mestske auto dokaze vdaka nizkej hmotnosti vystrelit jedna radost z 0 na povedzme 50 ale potom uz to je nezaujimave a uz tomu chyba vykon

takze z 0 na 100 skor vykon/vaha a potom uz to chce hlavne vykon
.bad.decision.matters.

goes 24.5.2020 23:11
:D dnes jsi vitez

evlo 29.3.2021 13:26
Gliderovo doporučeni autowerks cajk
glider
Ja chcem Slovak
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod burty s krenem 29. 11. 2012 12:44

taky zalezi na schopnosti prenest vykon na vozovku - gumy, efektivita diferencialu, ztraty,..
Ford S-max 2.2 TDCi 147kw
Ford Fiesta ST 1.5 EB 147kw
burty s krenem
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tomeo 29. 11. 2012 12:51

Jasan no, bohužel už toho pažouta nevlastním, abych porovnal grafy... Ale bylo to peklo :)
Tomeo
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod stormbringer 1. 12. 2012 10:53

Záleží hodně na zpřevodování, samotných charakteristikách řazení, na průběhu krouťáku, podvozku, rozložení hmotnosti a v neposlední řadě i na aerodynamice, i ta může nějaký rozdíl udělat už od 50 km/h a také může přidat nějaký přítlak na poháněnou nápravu. Například můj Saab má nějakých 170 koní na tunu a na rozjezd na 100 km/h potřebuju přeřadit jen jednou. Přesto mě menší a lehčí auto se slabším motorem na tu stovku docela dobře dá. Proč? Protože jedničkou můžu jen tak cuknout jinak spálím gumy, na dvojku řadím v nižších otáčkách, takže chvíli čekám na turbínu a převodovka je trochu těžkopádná (rozhodně přeřadí rychleji převodovka konstruovaná pro menší Mk než 400Nm). Na druhou stranu když už jsem v pohybu, můžu těžit z dobré trakce, plochého průběhu krouťáku daného turbem čehož dobře využívá dlouhé zpřevodování, značného přítlaku daného skloněnou haupnou a její velkou plochou. To je výhodné zejména při předjíždění, kdy mě opravdu příliš neznepokojuje myšlenka na to, že mi při tom začne nějakej vtipálek zrychlovat. Oni toho celkem brzo nechají a Porsche nebo Ferrari mi to ještě nikdy neprovedlo. Ovšem pokud se budu chtít projet nečím hbitým, případně zkusit slalom nebo okruh s hodně zatáčkami o malém poloměru, určitě si Saaba nevyberu.
Ericsson R320s
stormbringer
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pajjoun 1. 12. 2012 11:01

Pořád si myslim, že při tom rozjezdu bude chyba v jistym mezikuse mezi volantem a sedačkou...
TS
Pajjoun
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stormbringer 1. 12. 2012 11:12

Můj nejlepší čas na stovku je něco pod 5,5s, což některé hot hatche s podobným zatížením na tunu zkrátka dají. Když mě naučíš jak to dam dostat rychleji, budu ti ovšem vděčný 8-)
Naposledy upravil stormbringer dne 1. 12. 2012 11:14, celkově upraveno 1
Ericsson R320s
stormbringer
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MELLO 1. 12. 2012 11:13

5,5 už i já osobně považuju za velmi slušné
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků