Zdravím garáž a prosím o případné rady a podněty k výběru nového auto, jež nastal právě teď. Na výběr mám celkem čas, nespěchá to, nicméně tak dlouho, jako jeden místní přispěvatel, hledat opravdu nehodlám.
Hledám výhradně auto nové (nechci ani předváděčku), byť s mým nájezdem by leckdo volil ojetinu. A teď k věci – auto bude mít roční nájezd asi 10 – 15 tkm a rád bych si ho nechal po dobu cca 4-5 let. Bude sloužit na spíše víkendy, a to buď delší cesty po dálnicích (ne však pravidelně) nebo poskoky po Praze. Cenu bych si představoval někde mezi 250-300 000,- Kč, čím méně, tím lépe, nicméně není nepřekročitelnou podmínkou a přes 300 000,- si můžu dovolit jít též, ovšem nerad bych.
Požadavky:
a) Nižší střední třída (hatch, lift, sedan i kombi, podle nabídky dané značky a modelu) či malý kombík. Přesedám ze Swifta a potřebuji větší a dobře přístupný kufr, alespoň těch 350-400l. Je to ale jen jedna z podmínek a neznamená výhradné zúžení výběru na OII nebo event. FIIC.
b) Požadavky na minimální výbavu: manuální klima, alespoň 4xairbag, volant seříditelný ve dvou osách (nemám ho ani v nejvyšší výbavě u Swifta a dost by se vzhledem k mé výšce 185 cm hodil a na ty delší cesty se bez kompromisů poskládal za volantem), přední okna a zrcátka v elektrice, palubní počítač a ideálně i origo loketní opěrku z výroby nebo možnost jejího jednoduchého dodělání či přiobjednání. ESP by bylo také plusem.
c) Celkem důležité je pro mě zpracování interiéru (jsem olizovač měkčených plastů a ve Swiftu mi to není moc umožněno ), rád bych, aby byl interiér hlavně odolný a pokud možno z příjemných měkčených materiálů (výplň dvěří atd.) a ne alá Rapid.
d) Motor – nejsem pirát silnic (i když to jsme vlastně všichni automaticky už jen tím, že nejezdíme na kole, dle mediální masáže) a jezdím celkem v limitech (+tolerance radarů a úsekovek), čili 55/100/130. V nižší střední jsou na výběr v této cenové relaci samozřejmě spíše základní motorizace, počítám s tím, že nebudu mít žádné ferarri, nicméně rád bych měl podobnou dynamiku v intencích Swifta 1,3, ikdyž auto bude o trochu těžší. Kvůli těm dálnicím a hluku by se mi líbil šestikvalt, pokud vím, je snad jen v Aurisu, Bravu, i30 a Ceeda nebo alespoň pětikvalt, co netočí zběsile 4000 rpm ve 130. U motoru bych ocenil spíše konstrukční jednoduchost a prověřenost, a to i když budu mít auto zřejmě po celou dobu provozu v záruce (automaticky nebo si jí připlatím). Lze to ilustrovat na příkladu Fabia 1,4 Mpi x 1,2 Tsi, kdy bych volil 1,4 (která má být mimochodem nově v ceníku i v ambition champion, dosud šla jen u holobytu champion). Nevím také ,co třeba citlivá francouzská VTi, atd.
e) Ocením nižší náklady na garančky (vím, že v zásadě platí dražší prohlídky u korejců a japonců – tam z vlastní zkušenosti), ovšem v tomto moc přehled nemám, rád bych také příznivou prodejní cenu po těch 4-5 letech, kdy bych auto prodával.
Doufám, že jsem moc neunavil touto pohádkou o dokonalém autě. Samozřejmě vše nejde a je mi jasné, že ideální auto v této cenové relaci pro mě samozřejmě neexistuje. Počítám s kompromisem mezi mými požadavky navzájem a mezi realitou. Nebudu už vypisovat možnosti, protože skoro u každé značky je alespoň jeden model v této cenové relaci, který by do výběru (s kompromisy) spadal.
Podotýkám jen, že jsem jeden z blbců, co mohl vzít pěkně vybavenou OII tour do výroby a neudělal to, protože čekal na Rapida, který zatím vypadá z hlediska ceny, motorů a interiéru tak trochu jako fiasko. OII tour už jsou zřejmě jen skladovky s 2xABG, což je v roce 2012 podle mě už málo. Hodně mě zaujal i Fiat Bravo, ale tam se podivuji nad tím, že to auto nikdo nechce. Jak ale říkám, možností je víc a předem díky za váš pohled.