od anonymni 22. 5. 2006 16:33
GTI: kdybys nejdriv hledal info, uz to tu bylo X-krat probirane:
cisloWcislo, neboli specifikace SAE, ti rika pro jaky teplotni rozsah je olej urcen. Prvni cislo ti rika od jake teploty, druho do jake teploty...
zkracene:
0W40 : -35C az 35C
5W40: - 30C az 35C
10W40: - 25C az 35C
0W je od -35C, hranicini teplota je -40
5W je -30/-35
10W je -25/-30
15W je -20/-25
atd..
trocha teorie
prvni cislo je tzv. zimni znaceni a druhe je letni znaceni:
Zimní označení vymezuje tzv. "startovatelnost" motoru při nízkých teplotách. Obecně platí, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí při zachování tekutosti oleje dostatečné pro snadné spuštění motoru, tzn. olej není příliš viskózní ("hustý"). Oleje OW umožňují bezproblémové startování motoru i při teplotách pod -50° C, oleje 5W při teplotách okolo -40° C atd. (platí pouze orientačně, tento údaj závisí do značné míry také na typu a velikosti motoru).
Letní označení garantuje dostatečnou viskozitu oleje za vysokých letních teplot. Obecně platí, že čím vyšší je číslo letní třídy, tím vyšší může být teplota okolí při zabezpečení dostatečného mazání motoru, tzn. olej není příliš nízkoviskózní, což by zapříčinilo trhání mazacího filmu. V praxi se ukázalo, že pro evropské klimatické podmínky jsou třídy 40, resp. 50 plně dostačující, oleje třídy 60 mohou zapříčinit mírné snížení výkonu motoru.
- takze zjednodusene - cim je prvni cislo nizsi, tim je olej "ridci" a lze ho pouzit pro optimalni mazani v nizsich teplotach a cim je druhe cislo vyssi, tim odolava vyssim teplotam. Casto se ovsem setaks s tim, ze lidi si mysli, ze 0W a 5W je syntetika, 10W je polo a 15W a vice je mineral, coz neni vzdy pravda. Jsou i synteticke oleje 10Wxx.. atd.
Takze pokud potrebujes neco do velke zimy, tak vezmes 0W nebo 5W, pokud jezdis jako zavodnik a motor porad drtis, tak potrebujes hustejsi olej a vezmes tedy takovy, ktery bude mit druhe cislo vysoke, napr. 50 nebo 60 atd...
- toto znaceni, tedy xWx je tzv. viskozni klasifikace oleju, neboli SAE, pak je jeste dalsi klasifikace a to vykonostni, ktere se znaci pismeny:
u specifikace sle ACEA je to:
A - pro benzinove motory
B - pro naftove motory osobaku a dodavek
E - naftove motory nakladnich vozu
C - motory s filtry pevnych castic
- kazda je pak jeste delena dle toho co potrebujes, mas tedy napr. A1/B1, coz je trida oleju pro normalni intervaly, napr. A3/B3 je pro prodlouzeny interval vymeny atd... atd... pak jsou jeste vykonostni tridy dle API, coz je take pismenkove znaceni, ktere urcuje pro jake auta a pro jaky rezim vymeny a jizdy je olej vhodny. A pak jsou vykonostni tridy pro vojenske vozy