Já mám rok 97 a můžu vám říci, že jsem Xantii vybíral více než 1/2 roku. Hodně aut, které tady jezdí jsou naprosté šroty a ani poměrně mladší Xantie II se skutečnými 250-300tkm (zajímavé, že v bazarech mají všechny +- 80-120 tkm
) někdy nejsou nic moc. Zvažoval jsem, zda pro mě budou důležité vychytávky typu Hydractiv II, senzor stěračů apod. Nakonec jsem se rád bez těchto věcí oběšel, opravdu někdy čidla, ventily i počítač HA II někdy zlobí. Activa je samozřejmě super, ale zde to platí dvojnásob. Uvědomte si, kolik aut zde bylo koupeno jako nových a kolik bylo nejdříve ojeto venku a do ČR dovezeny těsně před tím, než by je čekala náročnější údržba (např. pístnice activa). Moje Xantia stejně tak jako předchozí BX byla dovezena ze SRN, obě auta měly servisku a byly pravidelně servisované. Jediná závada ny BX byla vytržená řemenice čerpadla hydrauliky a na Xantii se měnil kapající zadní korektor. Vždy to spravila menší částka za starší díl. Kdybych byl ovšem s Citroenem odkázán jen na značkový servis, asi by situace byla horší. Možná jsem natrefil na dobré kusy nebo byly opravdu poctivě servisovány, ale já si na spolehlivost a výdrž nemohu stěžovat. BX jsem prodával, když mělo najeto 150 tkm a pořád vypadalo jako AUTO bez známky rezu a vše fungovalo bez závad. Xantia má dnes 140tkm a vypadá jako nová, včetně interiéru, koberců apod. Když jsem se podíval na některá auta, která si prodávající cenili na stovky tisíc, bylo mi k pláči. Citroenu bych vytkl jedině to, že nikdy neuměl moc benzínové motory, ale jelikož Xantie je druhé auto, se kterým, se tolik nejezdí, nevadí to. Jinak bych kvůli spotřebě bral jednoznačně naftu. Nespolehlivější je podle mne 1,9TD, není to sice žádný dravec, ale odmění se spolehlivostí a nenáročností. O trochu náročnější je 2,1 TD, hlavně elektronicky řízené čerpadlo Lucas se moc nekamarádí s naší pančovanou naftou. HDI je špica, ale již vyžaduje leckdy náročnější údržbu (CR, vstřiky, dvouhmotová řemenice, ..)
Myslím, že je to u různých značek podobné - někdo chválí a jiný nadává. Taky jsem nezanevřel na nového VW, když se mi ve 30 tkm vysypalo turbo. Někdy to není až tak o značce nebo poruchovosti, ale o tom co umí nebo spíš neumí servisy. Ze zkušenosti napříč různými značkami musím konstatovat, že bohužel značkové servisy toho moc neumí a leckdy se jim auto místo opravy povede ještě parádně rozvrtat. Takže Citroenům a dobrým lidem, kteří je umí opravovat zdar a ať vám to všem houpe