Pravni problem - svetla pro denni sviceni

Řidiči na silnicích, zkušenosti, nehody, policie, dopravní předpisy a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Dusan 29. 10. 2005 16:09

Vazeni,

v novelizovanem zakone o provozu na pozemnich komunikacich (č. 361/2000 Sb) je uvedeno o sviceni v obdobi zimniho casu:

(3) V období mimo část kalendářního roku, pro kterou je stanoven letní čas podle zvláštního právního předpisu, (pozn. od dne 28. října 2001) musí mít vozidlo za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo obrysová světla a světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.

Muze mi nekdo najit presne zneni toho "zvlastniho pravniho predpisu" definujiciho v zakone zminovana svetla pro denni sviceni? Moje auto je totiz temito svetly vybaveno a rad bych vedel zdali jsou v souladu s platnou legislativou. Bohuzel nejsem ani za boha schopen dohledat na ktery predpis se zminovane ustanoveni odkazuje.
Dusan
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod luk 29. 10. 2005 17:39

Je to zákon 56/2001 a na něj navazuje vyhláška 341/2002 (změněná vyhláškou 100/2003). Ale detaily nevím.
<--- Odpůrci aut fkombíku by si měli uvědomit, že...
luk
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Driver 29. 10. 2005 17:40

Je to napsaný pěkně debilně. Vůbec bych to neřešil
Das Auto
Driver
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dusan 29. 10. 2005 17:47

Ja to nechci resit, ale chci svitit svetly pro denni sviceni kdyz uz je v aute mam a obcas s tim maji nekteri prislusnici problem. Rad bych si to tudiz nasel, vytisknul a pri kontrolach predkladal uniformovanym tupounum.
Auto: Infiniti M37s
AV: Onkyo 805, Sony VPL-HW55ES, HTPC
Mob: Galaxy S8+
Dusan
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 29. 10. 2005 17:54

Ehm, a jakej je rozdíl mezi normálními potkávacími světlami a světlami pro denní svícení???

Děkuji
anonymni

Odeslat příspěvekod Dusan 29. 10. 2005 17:58

U mne ten, ze svetla pro denni sviceni jsou vnejsi umistena tam kde maji normalni auta blinky, proste tak jak je obvykle u americkych vozu. Jsou osazena normalnimi H4rkami zarovkami za par supu, potkavaci svetlomety mam H7cky Philips Blue Vision, ktere jednak staly radove vice a jednak jsou ponekud silnejsi nez odpovida specifikaci vyrobce s cimz muze souviset problematictejsi chlazeni zejmena pri stani v kolonach. Proste bych radeji nechal rozsvicena ta denni svetla, ktera jsou na to delana a kdyz shori tak je to halirova polozka.
Auto: Infiniti M37s
AV: Onkyo 805, Sony VPL-HW55ES, HTPC
Mob: Galaxy S8+
Dusan
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JirkaK 29. 10. 2005 18:01

O tomhle lecos vím, protože jsem si je na auto asi před třemi lety namontoval. Od té doby mě policajti otravují každou chvíli, a tak jsem si o téhle problematice něco málo nastudoval.
Tím zvláštním právním předpisem se myslí vyhláška č. 341/2002 sb, kde jsou technické podmínky pro provoz vozidel. Denní světla zde nejsou přímo uvedená, ale je tam odkaz na přílohu č. 1. V ní jsou vypsány evropské homologační předpisy EHK, denní světla musí mít homologaci podle předpisu EHK (ECE) č. 87. To se pozná podle homologační značky RL (EX), kde místo X je číslo státu EU, ve kterém byly světla homologovány. Na jejich montáž na vozidlo se dále vztahuje předpis EHK (ECE) č. 48. Základní body z něj:
Montáž: nepovinná na automobilech, nepřípustná na přípojných vozidlech.
Umístění - vzdálenost od bočního obrysu vozidla max. 400 mm, rozteč světel mezi sebou minimálně 600 mm. Na výšku min. 250 a max. 1500 mm nad vozovkou.
Montáž na předku vozidla, tato podmínka se považuje za splněnou, jestliže vyzařované světlo neobtěžuje řidiče přímo ani nepřímo přes plochy odrážející světlo
Orientace směrem dopředu.
Elektrické zapojení - denní svítilna musí být automaticky vypnuta, jakmile se zapnou hlavní světlomety, s výjimkou jejich užití pro krátkodobou varovnou signalizaci.
Kontrolka - nepovinná.
Jenže mě už unavilo abych se několikrát ročně dohadoval s policajty, jestli denní světla být můžou nebo nemůžou. Nedávno jsem dokonce prodělal správní řízení, protože policajti si zajeli na STK, tam jim řekli že žádná denní světla s homologací RL neznají, a mě dali na úřadě pětikilo pokuty. Tak jsem si posháněl vyjádření od USMD Dekra a TUV, kde se shodli na tom že denní světla být můžou. Potom to ve správním řízení odložili, ale mě už tohle věčné vysvětlování nebaví. Jsem rozhodnutý denní světla sundat, a přes den budu svítit na dálková, ale se sníženým napětím, aby neoslňovaly. Policajti budou spokojení a já taky.
Tragédie této země spočívá v tom, že vždy když se v ní začne náhodou dařit lépe, přijdou politici a ve jménu vyšších zájmů všechno zkurví.
Líp už bylo......
JirkaK
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod NiceOne 29. 10. 2005 18:07

Co to mate za auta, ze s tim mate takove problemy? :( Ja svitim potkavacima porad, pres den je mam sklopene dolu a nemam problem.
Peugeot 308 SW 1.6 HDI
iPhone SE
NiceOne
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JirkaK 29. 10. 2005 18:08

Potkávací světla mají příkon 55 W, ale clonku která ořezává světelný kužel tak aby neoslňoval. Takže normálně seřízená tlumená pálí 99% světelného výkonu kousek před auto a do dálky stejně nejsou pořádně vidět.
Denní světla svítí přímo před sebe jako dálková, ale je v nich slabá halogenová žárovička s příkonem 6 Wattů, a proto neoslňují a jsou přitom vidět ve dne líp než tlumená.
JirkaK
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dusan 29. 10. 2005 19:15

to JirkaK: No super, konecne relevantni informace. Kde by ta homologacni znacka mela byt umistena? na svetlometu? Zevnitr? Zvenci? Zezadu?
Jinak vsechny ostatni body splnuji. Ja se klidne s policajtama hadat budu, jsem uz takovy prudil od narozeni. :-D
Auto: Infiniti M37s
AV: Onkyo 805, Sony VPL-HW55ES, HTPC
Mob: Galaxy S8+
Dusan
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pajda 29. 10. 2005 19:49

Pokd máš auto ameriku, tak tam asi evropskou homologaci nenajdeš a budeš tam mít nějakou normu DOT, což jsou nekompatibilní americký normy.
Pokud se vám doma válí stará nepotřebná SPZ, tak bych pro ní měl místo ve své sbírce.
Pajda
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dusan 29. 10. 2005 19:55

Ameriku nemam, ale mam japonske auto urcene primarne pro americky trh ovsem dodavane rovnez do Evropy. Proto predpokladam, ze ackoliv je design a technicke reseni spise pro americkeho zakaznika, normy bude auto v teto verzi splnovat evropske.
Auto: Infiniti M37s
AV: Onkyo 805, Sony VPL-HW55ES, HTPC
Mob: Galaxy S8+
Dusan
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JirkaK 29. 10. 2005 20:18

Homologační značka musí být přímo na skle světla, když to jsou světla dodatečně dokoupená tak by k nim měl být i homologační protokol. Nejlíp v češtině, na ten co mám (německo/anglicky) se policajti dívají dost nedůvěřivě.
Tragédie této země spočívá v tom, že vždy když se v ní začne náhodou dařit lépe, přijdou politici a ve jménu vyšších zájmů všechno zkurví.
Líp už bylo......
JirkaK
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dusan 29. 10. 2005 20:25

Ja je mam rovnou z vyroby a tudiz bez papiru (krome zminky v manualu). Zkusim prohlednout to sklo, nejaka pismenka na nem jsou. Dik.
Auto: Infiniti M37s
AV: Onkyo 805, Sony VPL-HW55ES, HTPC
Mob: Galaxy S8+
Dusan
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JackNO.1 29. 10. 2005 21:31

Dusan píše:to JirkaK: No super, konecne relevantni informace. Kde by ta homologacni znacka mela byt umistena? na svetlometu? Zevnitr? Zvenci? Zezadu?
Jinak vsechny ostatni body splnuji. Ja se klidne s policajtama hadat budu, jsem uz takovy prudil od narozeni. :-D


neříká se náhodou prudič a ne prudil? :-) Já jen tak pro pořádek, pro oslovení prudil mám totiž slabost... :D
JackNO.1
Motorkář roku 2007
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků