Tatra

Aston Martin, Bentley, Volvo, Saab...

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod deerhunter 15. 4. 2005 19:49

zdravim,
jsem velmi rad, ze si nekdo v zaplave vsech urputnych hadek na tema Fabia RS a podobne vzpomel i na nasi slavnou Tatrovku. Pokusim se prispet svou troskou do mlyna. Nejaky cas jsem mel tu cest vozit si sve pozadi v Tatre T613. Podotykam, ze jsem velky fanousek znacky a jsem tudiz dosti zaujaty, takze to berte s velkou rezervou a spise jen jako nostalgickou a usmevnou vzpominku na tohle vyjimecne vozidlo...
Kdyz mi bylo cca 11 let ( v roce 1991), otec vymenil nasi tehdy asi 2 roky starou nove kupovanou Dacii 1310 kombi za Tatru 613 II z roku 1979. Mela dost netypickou svetle zelenou barvu a bezovy interier ( palubka + kozenkove calouneni dveri bylo cerne. Nikdy jsem uz potom zadnou T613 v tehle barve nevidel. Kdyz jsme ji ziskali mela najeto pres 150 tkm, byl to podnikovy sluzebni vuz primo z Koprivnicke Tatrovky - ridic ("pansky koci") dostal po nekolika letech provozu nabidku na jeji odkoupeni do vlastnich rukou za - podle jeho slov- velmi vyhodnou cenu. Pouzival ji tedy jako soukromy vuz, casem jim ale odrostly deti a tak uz v tom jezdil jen sam s manzelkou a zatouzili po necem mensim, novejsim a uspornejsim a Dacia kombi se jim zdala jako dobra volba. Nase Dacia kombi bylo otresne vozidlo, neustale v servisu a tak otec jednou uvazujic o porizeni jineho auta nahodou narazil na inzerat nabizjici prodej ci vymenu T613. Slovo dalo slovo, sesli se, projeli se, vymenili si klicky a bylo:-). Pred panelakem, kde jsme tehdy bydleli z toho byl hotovy poprask:-). Meli jsem ji pak doma cca 4 roky. Pokud si dobre vzpominam slouzila vcelku bez vetsich problemu, najeli jsme na ni asi 50 tkm.

Par postrehu, ktere mi z te doby utkvely v pameti jakozto cestujicimu - obrovsky vnitrni prostor, melo to rozvor tusim 3030 mm, diky tomu mely zadni dvere v podstate pravidelny obdelnikovy tvar, zadne vykrojeni kvuli zadnimu kolu se nekonalo, za dvermi je jeste par centimetru plechu a pak teprve zacina podbeh zadniho kola, ktere auto to dnes ma ? Rolls Royce Phantom ? Sedacky vpredu - opravdova kresla (dnes jsou samozrejme meritka zcela jina, ale T613 to jsou 70. leta). Sedadla vzadu - proste gauc, nase sedacka doma v obyvaku se mohla stydet. Palubovka byla vyrobena z nejakeho sileneho penoveho plastu, zpracovani ale bylo solidni, holt maloseriova vyroba+rucni prace na kocaru pro papalase dela sve :).
Motor - znalci vedi, ostatni urcite nekdy slyseli, tak jen strucne - 3.5 V8 VZDUCHEM chlazeny, rozvod OHC, tusim dvouventil, 2 karburatory, cca. 170 koni, pozdejsi serie mely kolem 200. Mezi radami valcu bylo axialni dmychadlo, jako u starsich Porsche, neskutecny a naprosto ojedinely a nezamenitelny zvuk jak na volnobeh tak zvlaste ve vyssich otackach, zadny jiny motor takhle nezni, na ulici jej vzdy bezpecne poznate ( dodnes si muzu hlavu vykloubit, otacim se a civim na kazdou T613/700 jako blazen sotva zaslechnu ten sound, tohle je proste srdcova zalezitost:-). Tyhle starsi verze T613 ( II ) mely jeste pouze ctyrstupnovou prevodovku, ale zvlaste ctyrka byla dost dlouha, takze ani rychlejsi cestovani neznamenalo nejak drastickou spotrebu. Tankoval se do toho vyhradne tehdejsi benzin Super. A spotreba ? Co si pamatuju, tak otec rikaval, ze to jezdilo vcelku bez problemu do cca. 14 litru/100 (v zime to diky nezavislemu benzinovemu topeni bylo asi o 2-3 litry horsi). Vzhledem k hmotnosti vozu, ne zrovna dokonale aerodynamice, objemu + technologickemu stari motoru, karburatorum a celkovemu zamereni vozu ( T613 byl luxusni kocar pro vyvolene, ne pro lid:-), takze provozni uspornost se moc neresila) to myslim neni az tak moc ...
Melo to par na tehdejsi dobu a misto naprosto exotickych prvku vybavy - posilovac rizeni, kotoucove brzdy i v zadu (!) s vnitrnim chlazenim, nezavisle benzinove topeni ( ktere bylo klasicky predimenzovane, takze topilo jako das, ale taky si hodne vzalo). Jako extra vybava slo doobjednat kozene calouneni, klimatizaci, elektricke ovladani oken, autoradio, atd.
Ve predu v kufru (solidni objem) byly po stranach ulozeny 2 (!) akumulatory a nekde pobliz praveho z nich byla pod kobercem calouneni kufru specialni packa, prepinac ( kus ohnute ocelove kulatiny asi 0,5 cm ). Dalo se stim hybat asi v uhlu 90 stupnu a vypinal se tim privod proudu do starteru - ano, spravne, dnes se podobnemu zarizeni rika imobilizer ( kdy se neco podobneho objevilo ve Skodovkach? ). Postup byl tedy nasledujici - prijit k autu, otevrit predni kapotu, odhrnout kus koberce, prepnout packu, vratit zpatky koberec, zavrit kapotu a pak se pokusit nastartovat ( coz se ne zrovna vzdy podarilo a tak jsme nekolikrat k velkemu pobaveni nahodnych prihlizejicich spousteli motor roztlacenim - tata od rodiny + 2 hosi skolniho veku roztlacovali "papalas limousine" s matkou s vytrestenyma ocima za volantem. Nikdy nam nikdo nepomohl, vsichni jen stali a sklebili se, kdo vi co si o nas mysleli:)). Nevim, jestli tenhle "imobilizer" byl uz ve standardu z vyroby, nebo to bylo "extras". Udajne to byl prave tenhle vynalez, ktery mohl za obcasne totalni vybiti obou akumulatoru.
Jezdilo to na tehdejsi dobu ( 1991 - 1995) jako blazen ... maximalni pohodli, pomerne ticho ( kdyz se to vytocilo, tak to bylo samozrejme horsi, ale je jasne, ze zvuk vytoceneho V8 se posloucha ponekud lip nez zvuk vytoceneho 1,2 - 1,3 OHV ve stodvacach a Favoritech te doby).
Velkym problemem byla koroze - komplet podvozek, podbehy, blatniky, okoli bocnich list... hruza. Tohle + stale vzrustajici cena benzinu + povinneho ruceni ( nejvyssi kategorie) vedly k bolestnemu rozhodnuti... nas milacek a pro svou zelenkavou barvu, zvuk a zatah motoru, spotrebu, hmotnost a celkove rozmery prezdivany "tank T-613" musel z domu. Prodali jsme ji za 25 000 kc a za stejne penize poridili zachovalou S 120 LS. Novy majitel (velky Tatrovacky nadsenec) si nas "tank" komplet opravil, prelakoval na vinove cervenou metalizu a nechal restaurovat vsechny chromovane doplnky ... moc ji to sluselo ...
Co dodat ... fenomenalni vozidlo, mit tak aspon jednu na vikendove projizdky ... treba se mi to nekdy splni :)

Tatra rulezz 4 ever !!!!
W124 200
deerhunter
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod George_Couser 17. 4. 2005 12:47

deerhunter: Huh, takhle se rozepsat :lol: , jenom takova poznamka-ta packa v kufru neni imobilizer, ale odpojovac akumulatoru, prave aby se pri delsim stani nevybijely....
George_Couser
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kubakod 17. 4. 2005 14:31

Mam pocit ze 613 mel zdvojenych vice veci, nejen akumulatory..
kubakod
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod George_Couser 17. 4. 2005 14:45

JJ, hlavne 613 Special

Obrázek

Ta mela napriklad 2 palivova cerpadla a kompletne zdvojene zapalovani...
George_Couser
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kubakod 17. 4. 2005 15:52

Takove auto pak asi jen tak nekde "neklekne" :-)
kubakod
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod George_Couser 17. 4. 2005 15:58

Ano, z toho duvodu to tam bylo .... v pripade poruchy se jen preplo na zalozni okruh a papalas byl odvezen bez jakychkoliv problemu...
George_Couser
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pates 18. 4. 2005 13:59

T 613 nemá alespoň podle té co jsem měl motor vzadu ale spíše před zadní nápravou. Byl to pohodový vůz, pohodlný, trochu hlučnější (měl jsem rv 1979 po přestavbě). Pánové, ale ten zvuk a síla to bylo něco. Bohužel mi motor bral moc oleje a nechtělo se mi investovat do opravy. Pořád však dnes vzpomínám s úsměvem jak se vedle mojí stařičké Tatry postavil na křižovatce v Olomouci někdo s BMW řady 5 (starší), že jako vyhraje rozjezd :-) Tož když jsem ve 130! řadil trojku, tak jsem se skoro lekl a rychle začal brzdit a tak jsem nevyhrál .... A ještě si rýpnu, s tím autem se dalo při klidné jízdě mimo město držet spotřebu na 10 litrech benzínu, což asi není tak špatné :)
pates
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod kubakod 18. 4. 2005 14:34

Jo ja videl T613 v akci, jel sem tehda s kamaradovym stejnym jak mam ja autem s motorem 2.0 cca 120 koni za Tatrou a jenom se za ni zaprasilo :-)
kubakod
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod michal heky 19. 4. 2005 11:56

Kdo si chce poslechnout motor, tak muze treba tady: http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t613#zvuky

Jinak dneska s tatrou pri rozjezdu nikoho neoslnite, stovku ma za neco pres 11 sekund, navic pokud s ni nekdo ,,zavodi", tak vlastne nepochopil, k cemu to auto je. Je to representativni sedan a ne sportak...
michal heky
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod michal heky 19. 4. 2005 11:59

deerhuntere, no jo, podle popisu Vaseho startovani je jasne, proc jste roztlacovali :-). To musite otevrit jeste kapotu nad motorem a rucne napumpovat karburatory, stejne jak u ty S120LS.
michal heky
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod beavis 25. 4. 2005 11:32

Nemáte někdo link na test Tatry na Top Gearu ?
Ne, nehádejte, mám SAABa...
beavis
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod George_Couser 25. 4. 2005 14:00

beavis: Ony byla nekdy na Top Gearu? :P
George_Couser
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr.kkk 25. 4. 2005 14:51

Tatra nemusela zkončit,ale to by museli vést Vietnamci a né český komoušský management.
Petr.kkk
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod beavis 26. 4. 2005 09:45

Jo. Byli z ní dobře vysmátý.
beavis
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod George_Couser 26. 4. 2005 12:57

Tak to chci taky videt :lol:
George_Couser
Moderátor
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků