Potřeboval bych pomoct - třeba mě tu někdo navede (prosím žádný hate
). Stále přemýšlím nad tou akcelerací 1.0 TSI vs. Ioniq. Skutečně kvalitních informací je na netu překvapivě málo. Pokud vezmu křivky maximálního výkonu převedené na rychlosti podle převodových stupňů, tak mi vychází, že TSI určitě vyhraje v podstatě z jakékoli rychlosti (dejme tomu, že Leon a Scala budou zpřevodované podobně):
https://blog.auto.cz/aktivnybloger/2017 ... -skyactiv/Ioniq je v elektro světě něco jako prius mezi hybridy. Je to auto maximálně optimalizované na spotřebu, z čehož vychází, že jeho stálý převod je něco mezi dvojkou a trojkou ve Scale (výrazně delší převod než u ostatních EV). Tím pádem plného výkonu (88kW) dosáhne někde u 43 km/h (všechno pod jde úměrně dolů s otáčkama). Scala je schopná na jedničku, díky výrazně lepšímu převodu dát v ideálním stavu sílu téměř 10000 N a Ioniq necelých 7000 N (od určité rychlosti se to srovná).
V reálu je jasné, že ono to nebude tak ideální, jak křivka max výkonu TSI naznačuje, protože obě auta nakonec stejně dají 0-100 za podobný čas, což by se jinak nestalo a rozdíl by byl určitě jasně měřitelný (a zádrhel se dá očekávat spíš na začátku akcelerace než pak, kdy už je tam jeden převod a turbo tlačí, co může). V případě Ioniqa mě napadají následující zádrhele: (1) těch 88kW u EV uvádějí skutečně výkon, nebo jen příkon motoru? (2) pokud je to příkon, je v tom započítán i měnič a jeho ztráty? (... mám už vymyšlené jako to otestuju s pomocí dat z ECU podle proudových odběrů z baterky, jejího napětí a odečtení spotřeby hlavních HV systémů, ale zatím to nevím)
V případě 1.0 TSI zas v případě křivky motoru je otázkou: (1) jak moc se projeví ztráty v převodovce, (2) jak rychle stoupají otáčky turba v plném záběru, (3) jak moc klesnou otáčky turba během řazení. Do výkonu pak budou vstupovat i nějaké proměnlivé faktory (teplota na mezichladiči)
Ioniq je těžší. Pokud má výkon 88 kW, v přepočtu by to bylo ekvivalentní výkonu 74kW ve Scale. Pokud budu počítat ideální situaci a max tlak turba, tak mi to pro různé rychlosti vychází následovně (převod, otáčky, výkon):
Scala 20km/h
<1> = 2500 rpm / 53 kW
Scala 30km/h
<1> = 3600 rpm / 78 kW
<2> = 2000 rpm / 42 kW
Scala 44 km/h
<2> = 3000 rpm / 63 kW
<3> = 2000 rpm / 42 kW
Scala 80 km/h
<2> = 5400 rpm / 85 kW
<3> = 3500 rpm / 73 kW
U Ioniqa to je:
44+ km/h => omezení max výkonem 88kW (ekv 74 kW)
20 km/h = 40kW (ekv 34kW)
30 km/h = 60kW (ekvivalent 50kW ve Scala)
Výsledek tedy bude závislý čistě na chování turba. Zkusil jsem zavolat kamarádovi, co pracoval deset let v německu na vývoji turbodmychadel pro auta. Sice dělal na naftových a s malými tříválci nepřišel do kontaktu, ale i tak mi přihodil pár poznatků. Plné roztočení prý bude v řádu sekund (zkoumal tady někdo průběh přes OBD?). Zároveň upozornil, že kluzná ložiska budou kladou poměrně velký odpor, takže při přeřazení můžu čekat, že otáčky turba spadnou třeba na 50-60%. Na jedničku asi plného tlaku nebudu moct dosáhnout za ten okamžik, takže s 10000 N ať vůbec nepočítám. Dokonce možná ani nebude výhodné ani ve 20 km/h mít jedničku proti dvojce, i když dle max výkonu to vypadá jinak (to budu muset leda otestovat). Prý by bylo pro TSI výhodou, kdybychom dělali ten drag race do kopce (hlavně v případě, že nestartujeme z nulové rychlosti), naopak z kopce je to nevýhoda.
Pokud bych chtěl turbo nafoukat co nejvíc, tak to budu muset dělat přes částečně vyšlápnutou spojku a brzdu dohromady s plynem, což teda dělat nebudu. Už teď mám pocit, že když jsem majiteli Scaly poslal, v jakých otáčkách potřebuju, aby se řadilo, tak to vypadá, že si to možná ještě rozmyslí, "aby si neničil auto"
(nevím, lidi se bojí používat druhou půlku otáčkoměru - v tomhle případě je ale jasné, že cokoli pod 3500 rpm jen znamená, že TSI prohraje s velkým odstupem, takže to by ani nemělo cenu nic zkoušet).
Samotné vytočení motoru bez převodu (před startem) mi s turbem sice pohne, ale max do 50% max otáček turba. U roztáčení turba se může mařit asi 20% výkonu motoru (proto z úplně klidového stavu na min otáčky bude rozjezd na úplném začátku horší než s litrovou atmosférou).
Tenhle obrázek mi poslal z nějakého svého posledního projektu. Neví někdo, kde by se dal podobný diagram sehnat pro 1.0 TSI? (sklony pro rpm turba budou podobné, ale v 1.0 TSI se půjde do vyšších otáček, takže to celkově vyjde jinak)
Btw předpokládám, že 1.0 TSI 85kW bude mít by-pass typ s fixní geometrií lopatek - klidně mě vyveďte z omylu, pokud je to jinak.