od itall 21. 7. 2020 12:57
Tak ono obecně tyhle nabíječky ala Lidl, nebo jiný supermarket, které jsou spíše pseudoautomatické, než funkční jsou na kuloví. Jednu takovou krásnou jsem zhodnotil, protože dle výrobce (na krabici) nabíjení bateriíí 6V/12V (s přepínáním) do maximální kapacity 70Ah...No jenže první co praští do oka jsou kabely s klipsama na kontakty autobaterie, kyselé baterie se nabíjí v rozpětí 0,8 - 1C kapacity baterie, když vezmu nejnižší hodnotu 0,8 tak jsme u autobaterie 70Ah na 5,6 amper, no a kablíky se u takové nabíječky tváří že budou rády když unesou 3 ampery (takové jako když se vezme pletená dvojlinka o průřezu 0,75). Dále stěžijní komponenta a sice vinuté trafo uvnitř, když se vezme , že pro plné nabití je potřeba, aby bylo na výstupu možno dosáhnout alespoň 15 volt (na prázdno by mělo umět trafo dát bez zátěže něco mezi 16 - 17 volt) a klasické trafo v provedení jádra EI má 10 - 15% a to je v kvalitním provedení tak by včetně rezervy měl tranformátor být alespoň 150 - 200VA, ovšem v nabíječce bylo něco co mělo možná maximálně 120VA a tak se potom u takových nabíječek není ani čemu divit, že ta ledka (ukazatel/kontrolka) informující o stavu nabití na 100% se jednoduše ani nerozsvítí, protože ta nabíječka se díky ztrátám nedostane na svorkové napětí baterie ani na potřebných 14,4 - 14,8 volt (nominální zdravá hodnota 12 voltové autobaterie zapojené v okruhu se správným nabíjením a to ať už se jedná o stav nastartovaného vozu s volnoběhem, kde toto musí dodat alternátor a za ním uregulovat regulátor tak připojené plně nabité baterii na nabíječku). Tohle je třeba jedna z těch krásných nabíječek s kterou bych baterii nabíjet nechtěl, protože při kapacitě Pb baterie max 120Ah dobíjet proudem 1A bych nabíjel týden, obecně nechápu jak na takové výrobky může dát někdo v Česku zelenou a pustit to do prodeje, protože je to klam a placebo. Takže toliko o automatických a supermarketových nabíječek v cenách řádu stokorun. Když automatická nabíječka tak by se taková měla pohybovat v řádech tisícikorun a ani ty nejsou mnohdy ideální, protože:
1/ velmi zřídka umí desulfataci (pusní proudy se střídavou hodnotou), což je zdravý proces, který mnohdy baterii zachrání jak se říká hrobníkovi z lopaty
2/ většinou mají vysoké prahové zapínací napětí, takže se lehce stane, že pokud baterie nemá prahovou hodnotu 11,8 V ale třeba 11 V , což ještě nemusí být nutně pro baterii smrt, lze oživit i baterii, která má 9V (mnohdy jsou na to stavěné elektroniky v autě, že jakmile jde napětí v klidu pod 11 volt tak všechno řídící jednotka odpojí a nechá napájet pouze sebe minimálním proudem) , ale hraje tam velkou roli čas a okolní teplota (obzvláště teploty okolo bodu mrazu, protože vybitá baterie /elektrolyt/ v zimě neudrží olověné desky a tyto se začnou velmi rychle bortit) tak se lehce stane, že taková nabíječka ani nabíjení nezapne.
Používám již roky osvědčenou jednoduchou tyristorovou nabíječku s plynulou regulací proudu do 10A, takže umí nabíjet i baterie do 120 - 130Ah a nezáleží jestli k ní připojím baterii motocyklovou 6 voltovou nebo 12 voltovou, nikde žádné přepínání a nikde žádné opičárny s ledkama 0 -25 -50 - 75 - 100%, pouze se nastaví 0,8C proud a jakmile dosáhne na svorkách napětí 14,8 V nabíjení se vypne (pokud potřebuji udělat desulfataci hlídací obvod přepínačem odpojím a provedu to co tady bylo zmíněno výše na příspěvku od Audis, hlídání do 16,2 - 16,8 volt manuálně a pak vypnout, ono ovšem taky potom platí, že by to mělo být blíž k 16,2 a nemělo by se zvedat k a už vůbec ne nad 16,8 volt, protože to už je signál, že baterie je po smrti, nebo je před smrtí / zborcené desky jelikož stoupající napětí je důsledek nezatížení nabíječky, protože má baterie vyšší vnitřní odpor než by měla mít) , nabíječka je vybavena odpojovacím modulem, který jsem tam dodával nedávno za 50 korun, abych nemusel nabíjení hlídat a koukat na voltmetr. Nabíječka je postavena podle osvědčeného schematu vycházejícího z principu průmyslového pulsního nabíjení Pb akumulátorů z AR vydaného někde v 90 tých letech jako revize předchozí verze z let 70 tých kde byly germaniové tranzistory, obnovená verze ji je již na křemíkových a celý nabíjecí obvod je včetně tyristoru o 15ti součástkách + zmíněný modul pro samo vypínání + vedle tavné pojistky ještě na okruhu k baterii jistič pro případ neduh. Ještě se mi nestalo, že bych s touto nabíječkou baterii spolehlivě nenabil, ale hlavně i uplně vytřískaná baterie byla plně nabitá tak jak tomu má být za 10 - 12 hodin.
Naposledy upravil
itall dne 21. 7. 2020 13:15, celkově upraveno 1