Zdravím, vybírám své první auto a moc rád bych si nechal poradit.
V úvodu trošku rozepíši mou situaci.
Řidičák jsem dělal asi před 5 lety. Pokud jsem chvíli po tom najezdil tak 1000 km, tak to možná i přeháním. Nemám v podstatě žádné zkušenosti. Nyní žiju v Ostravě a rád bych si pořídil nějaké levné auto na vyježdění do města.
Má současná představa je zařídit si nějaké kondiční jízdy, přecejen jsem původem z malého města a to málo co jsem najezdil bylo ve městě kde světelná křižovatka skoro neexistuje a slovo tramvaj tam neslyšel nikdo.
Poté bych si rád koupil nějaké auto tak na maximálně dva roky, moje představa je sehnat něco staršího ojetého například z Aček. Úplně nové bych kupoval až poté.
Je mi jasné, že mi bude spousta lidí radit ať si hledám něco od soukromého prodejce, což jsem taky původně chtěl, protože bazary jsou hold bazary, o tom žádná. Nicméně mám své důvody proč si myslím, že vzít něco z bazaru bude pro mě výhodnější. Jednoduše nemám čas ani zkušenosti. Nechci řešit jak si auto správně ověřovat atd. (jediné na co se tak zmůžu je přes VIN ověřit stav kilometrů. Nechci ani trávit dva dny na úřadech a řešit přepis atd. Pokud vím, v bazaru po domluvě udělají vše za mě.
Co se týká nároků, tak jezdit budu chtít především do práce, po Ostravě, sem tam nějaký ten nákup atd. Nájezd bude relativně malý, podle mých odhadů tak 6-10 tisíc ročně. O pohodlí mi nejde, o vzhled do jisté míry taky ne.
Původně jsem trval na automatické převodovce, nicméně od této podmínky jsme slevil, u starších ojetých aut bych prý měl mnohem více problémů než s manuálem. Je to pravda? Dá se to brát za statistický fakt?
Nepotřebuji ani auto, u kterého se můžu spolehnout, že dojedu například do Chorvatska a z5, ale alespoň drobný pocit spolehlivosti bych ocenil, přecejen nechci být s autem víc v servise než na cestě. Jak už jsem naznačil, nemám moc času a než něco neustále řešit v servise to raději nic nemít, mám práci, u toho studuji VŠ.
Co se týká financí, tak bych chtěl z mnoha důvodů za první auto utratit co nejméně.
S pár přáteli jsem se radil, ale zjistil jsem, že kdybych měl dávat na rady ostatních, nekoupím si nic. Na každou značku auta a model se najde skupinka lidí pro které je to top a skupinka lidí, kteří by si jej nevzaly ani zadarmo z toho či onoho důvodu.
Po několika změnách po vyslechnutí spousty názorů jsem se rozhodl na vše tak nějak vykašlat a vybrat podle sebe, podle nároků a pocitů. Je nutno podotknout, že nemám žádného kamaráda mechanika, který by auto zkontroloval. Určitě by se našel někdo, kdo by mi pomohl s případnou kontrolou auta, alespoň amatérsky, neboť já osobně nepoznám kvůli chybějícím zkušenostem nic, ať už se bavíme o stavu podvozku nebo o chování spojky atd.
Moji současní kandidáti:
Renault Thalia, 2005
1.4, nové v ČR, 2. majitel, klimatizace
- U těch thálií je prý dost důležité narazit na povedený kus. V případě povedeného kusu je to prý dobré auto na vyježdění s relativně nízkými provozními náklady.
Cena: 34000
Honda Civic, 2001
1.6, nové v ČR, 2. majitel, klimatizace, posilovač řízení
- Obecně prý spolehlivější než zmíněná thálie.
- Dá se mluvit o nějakých rozdílech u auta 2001 a 2005 týkajících se stáří? 2001 se mi totiž zdá staré až moc.
Cena: 38000
- Osobně bych řekl, že čím novější, tím lepší.
Nechci překračovat vstupní investici 40000 Kč a mám takový pocit, že je nejlepší koupit auto co nejmladší, ideálně 2005/2007 +.
Koukal jsem se i na dražší kousky, například:
Honda Civic, 2006
1.4 i-DSI, LPG, servisní knížka, Aut. klimatizace, El. okna
- automatická převodovka
- podle mě vypadá opravdu pěkně, nemyslím stavem ale i vzhledově.
cena:90000
Po rozvaze jsem takto drahé auto vyřadil ze seznamu, neb by mi bylo líto začít jezdit s takto pěkným a drahým autem. Ruku na srdce, připouštím, že se může stát, že auto někde například škrábnu atd. To určitě patří k začátkům nejednoho řidiče, proto chci utratit co nejméně peněz.
Všechny zmíněné vozy mají pěkný interiér i exteriér, ale v bazarech to tak bude načančané snad u všech aut.