Dobrý den,
hledám náhradu za už dosluhující benzínový VW Bora 1.6 SR 74kW (100k) r.v. 1999. Roční nájezd mám pouze 8-10tis. km na velmi krátké vzdálenosti se studeným motorem, který tak trpí. Do práce jezdím 7km mimo město po okresce, potom nákupy a návštěvy 5-10km, jinak klasika nějaká dovolená u nás nebo k moři. Bydlíme na malém městě, takže dálniční provoz a čekání s popojížděním v kolonách v podstatě neexistuje.
Podle nájezdu a charakteru většiny jízd (když pominu jízdní kolo) by potřebám vrchovatě vyhovovala nějaká 1.2. Řízení mám ale rád a za volantem si to užívám. I když Bora 1.6 v atmosféře určitě nepředstavovala nějaký zážitek v tom pravém smyslu slova. Prostě nechci žádnou atmosférickou 1.2 nebo 1.4, kdy se odezva na sešlápnutí plynu prostě nekoná. Stejně tak vzhledem k výše uvedenému odpadá jakákoliv úvaha nad dieslem.
Aktuálně jsme 3-členná rodina s 5-letým dítětem a druhé (a zároveň poslední) je na cestě. Proto preferuji verzi kombi, příp. liftback. Sedan máme nyní a i když je kufr poměrně objemný, otvor je svými rozměry limitující. MPV nepotřebuji a SUV (i když je asi v dnešní době atraktivní) nepovažuji úplně za praktické např. z důvodu spotřeby u benzínového motoru. Přesto tuto variantu úplně nezavrhuji. Při mém ročním nájezdu nějaký ten litr/100 asi není potřeba až tak řešit.
Bora nám až dosud sloužila spolehlivě 10 let. Prý se jedná na dnešní dobu o ještě poctivý a spolehlivý motor. V tomto ohledu jsem laik a nemohu věc posoudit. Nástupce by nám měl sloužit opět aspoň 10 let, což bude tou dobou zřejmě představovat nájezd cca do 100tis. km. Mám obavy ze starší a levnější ojetiny, kde by mohla číhat zase nějaká finanční past. Zároveň je pro mě asi nezajímavé úplně nové auto, když by víc stálo, než bylo v pohybu.
Hledám něco kolem r.v. 2014. Cenovky se pohybují kolem 300-350tis.
Celkem mě zaujala honda civic. Tady nevím, jestli by stačil HB nebo raději tourer. Každopádně bych preferoval benzínový 1.8 VTEC (i-VTEC). Četl jsem nějaké recenze o vyšším posezu z důvodu nádrže pod předními sedadly a o celkové výšce vozu. Měřím 185cm a řídit budu výhradně já, manželka je drobné postavy (místo spolujezdce, příp. vzadu) a zadní sedadla budou okupovat naše (malé) děti. Snad bysme se vlezli a prostor by nám vyhovoval. Hlavně se jedná o atmosférický motor, který se sice musí vytáčet, ale měl by být asi konstrukčně jednodušší než přeplňovaný turbomotor.
Další variantou je ford focus kombi cca stejného stáří. Motor 1.6 TI-VTC nebo pak oturbený 1.0 ecoboost. Prý jsou ale známé problémy se zakarbonováním motoru.
Taky mě po shlédnutí nějakých recenzí a testů zaujal seat leon ST. Motorizace spíš 1.4 TSI než 1.2 TSI. Je to koncernová obdoba octávky, ale na rozdíl od ní či golfu jsou zejména v interiéru znát jisté designové emoce, které se mi líbí. Octávku jsem z výběru rovnou vyloučil hlavně pro riziko krádeže. V mém okolí se jich za posledních 10 let ztratilo hodně. Slovensko je za rohem a cesta na východ "otevřená"...
I když nemám osobní zkušenost, moc mě nelákají nějaká francouzská, korejská, italská a obdobná auta - ve vší úctě k nim.
Prosil bych nějaké názory, zda pro výše popsaný provoz jednoznačně atmosféru nebo by bylo řešením i TSI, ecoboost, či jiný benzínový turbomotor...
Od japonských aut mě někteří mechanici zrazují z důvodu velkého rizika koroze. Proto jsem taky vyřadil z výběru mazdy, které mě jinak motorově/ podvozkově výrazně oslovili. Auto ale bude před domem a u mazdy je obecně riziko koroze hodně diskutované téma. Nevím, jestli i pro civic je koroze taková hrozba.
Samozřejmě vím, že je potřeba si do auta sednout, projet se a udělat si názor. Pokud mi ale aspoň v rovině teorie pomůžete najít směr, budu rád. Koupi vozu bych pak preferoval někde u autorizovaných prodejců, než u "nejoblíbenějších a největších" bazaristů