Ano ano, vim ze je to automobilove forum, ale dostal jsem napad a neznam lepsi misto kde bych ho mohl nechat obstrelovat nez garaz
Jel jsem vlakem a napadla me takova vec - kdyz by byli ve stanicich koleje vys ( jenom ty co jedou k nastupisti - proste by je vyuzivali jenom vlaky ktere v dane stanici stavi ) to znamena ze do stanice by vlak vjizdel do mirneho kopecku z obou stran a vyjizdel zase z kopce. Ve stanici by to byla rovina, kopecek by zacinal az za/pred nastupistem tak by to mohlo celkem solidne usporit energii, ne? Pri zastavovani by tolik nedrel brzdy ( elektromagneticke/rekuperacni zalezitosti moderni doby bych do toho ted netahal ) a pri rozjezdu by to mel lehci protoze by sjel z kopecku. Vzhledem k tomu ze prikony lokomotiv se pohybuji radove v MW, zastavit par set tunove teleso asi taky nebude nejlevnejsi, stanice se postavi takhle jednou a pak uz to jenom setri - kdyz v nejake stanici denne zastavi treba 50 vlaku, tak by to nemuselo byt uplne marne.
Vim ze dneska jsou technologie jinde a resi se to rekuperacnim brzdenim (ktere ale nefunguje ve vsech rychlostech), pri rozjezdech by to ale pomohlo klidne i parni lokomotive, a proto me spis zajima, jestli nekdo neco takoveho nekdy treba nekde videl nebo slysel. Zkousel jsem googlit a nic jsem nenasel. Nebo v tom treba vidite jasnou nesrovnalost kterou ja ne? Umim si predstavit ze naklady na neco takoveho budou dost vysoke, ale spis je otazka ze o kolik by byli vyssi, jaky kopecek by bylo potreba...a tak...Jestli by byla navratost treba 50 let tak to asi chapu, ve spojeni s tim ze kdysi se nejake uspory vubec neresili a i tak ta navratnost je nesmyslne vysoka...
Co myslite?