od EKKAR 13. 3. 2014 22:42
Pravidla poměrně striktně omezujou rozměry vozu včetně výškový hranice obrysů, další rozměry určuje třeba velikost chladičů (jsou v bočních "pontonech" auta a letos kvůli "new KERSu" jsou přibližně trojnásobný než vloni) a předepsaná velikost kol + pneumatik (kvůli aerodynamickýmu "stínění" - aby karosérie nezakrývala přístupy vzduchu k chlazení brzd a podobně), jsou stanovený i největší rozměry všech křídel vpředu i vzadu ... Prostě s FIA danýma parametrama se nedá nijak zvlášť "čarovat", aerodynamika určující pozici a tvar všech ploch aby byly co nejúčinnější je prostě neúprosná - proto tam ty omezení jsou. Jde o to, aby se omezily co největší "výstřelky" v technice, jako byly v historii třeba Tyrrel "šestikolka" (formule s čtveřicí předních kol, který tak mohly být menší = s menším aeroodporem) nebo Brabham tuším s typovým číslem BT-44B, kterej měl na zádi od klikovýho hřídele poháněnej ventilátor odsávající vzduch zpod auta. Oba dva byly vzápětí po prvních závodech skoro okamžitě zakázaný - stejně tak jako další aktivní i pasivní aerodynamický prostředky - "skrytý" přítlačný křídlo na spodku bočních pontonů = auta označovaný jako "wing-car", gumový obvodový lišty alias "zástěrky" kolem spodku auta zase umožňující způsobovat podtlak = přísavnej efekt pod autem, zavěšení kol umožňující za jízdy snížit světlou výšku až na hranici 1" (předpisy požadujou minimálně 6cm), v nedávný minulosti "foukaný difuzor" neboli využití rychlosti výfukových plynů k ovlivnění mezní vrstvy pod zádí auta atd atd...
Prostě vždycky někdo vymyslí novinku a FIA ji skoro vzápětí nějakým pravidlem zakáže nebo hustě omezí - nekonzistentnost pravidel během 1 sezóny ostatně je asi nejčastěji kritizovaný negativum u F1 v poslednícch několika letech. Technický omezení vývoje i výkonů pak vidím jako asi nejhorší krok - Formule 1 byla vždycky hlučná, rychlá a točily se v ní těžký prachy jak v platech, tak ve vývoji. Omezení daný už jen palivovým limitem 100 litrů na 300km závod je likvidační - už nikdo nepojede celej závod naplno, protože prostě tolik energie s sebou mít nebude. Bude to závodění v škudlení - neboli jak uškudlit dost energie na spolehlivý ujetí 300km a být přitom klidně jen o sekundu rychlejší než soupeři... Ještě že zatím nikdo nevymyslel letadlo na elektriku - už nebudu terorizovat rodinu trváním na nedělním sledování přenosů z F1, ale budu si z netu stahovat záznamy z Red Bull Race - akrobatickýho lítání mezi pylony, tam naštěstí pohon na tichou "takzvaně ekologickou" elektriku ještě dlouho hrozit nebude...
je mi tady z toho na blití.