Motorro velas BM400

O motorkách a lidech kolem nich

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Vana666 11. 5. 2022 10:41

Ondra S. píše:... Můžu akorát efektivitu motoru jeho nastavením vyhnat na maximum a dál už stejně ani není kam jít....(

mimochodem, to maximum efektivity je jen cca 30 %. Jak že není kam jít dál ?? :-)
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondra S. 22. 5. 2022 16:23

Vana666 píše:mimochodem, to maximum efektivity je jen cca 30 %. Jak že není kam jít dál ?? :-)

Když se to vezme obecně, tak dobrá, ale konkrétně tento motor by se musel stejně přeměřit v laboratoři na přesno.
Ještě mě pořád vrtá hlavou, jestli by mělo smysl zkusit motorku dát na dynamometr k přeměření?
Když jsem měl několik let předtím yuki 125, tak s tou se mi podařilo dostat na dynamometr a výkon jsme měřili několikrát ato staticky i dynamicky, s velasem jsem se už teď nikde nedostal, ale je zas fakt, že teprve až tak cca poslední rok je na takový test teprve plně připraven. Není špatný vědět, jak na tom tahle motorka vlastně doopravdy je, jen tak pro porovnání a jestli má opravdu parametry deklarované výrobcem. Zatím se mi podařilo se aspoň se spotřebou dostat nato, co uvádí dovozce v technické dokumentaci. Výkon tam ale nikdy nikdo neměřil, takže vlastně nevím zda to má tu sílu, co by to mělo mít. Třeba taky by bylo zajímavé zhodnotit, jestli je ten motor dobře zajetý a tak podobně. Potřeboval bych stejné motorky pro porovnání, nebo ten dynamometr.
Naposledy upravil Ondra S. dne 22. 5. 2022 17:36, celkově upraveno 1
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!
Ondra S.
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 22. 5. 2022 16:33

Dynamometry stejně lžou, už z principu měření ...
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tslany 22. 5. 2022 17:04

Co je dynamometr?
Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, si nezaslouží ani svobodu ani bezpečnost.

Z is for залупа!
tslany
Inventář

Odeslat příspěvekod Vana666 22. 5. 2022 17:33

válcová zkušebna výkonu
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondra S. 22. 5. 2022 17:47

Vana666 píše:Dynamometry stejně lžou, už z principu měření ...

Nevím proč si to myslíš? Já jsem to viděl v praxi a byl přímo u toho měření svojí motorky yuki 125.
Klasické dynamometry bohužel měří jen rychlost rozběhu válce pod zadním kolem a po vymáčknutí spojky změří podle rychlosti zpomalování válce pod zadním kolem i odpory v převodech a točivý moment a výkon se vypočte a překreslí do grafu ato jak na spojce, tak na zadním kole.
Nejlepší se mi zde jeví dynamometr power tester od Ing Jaroše, na kterém jsem měřil já svou yuki a který dokáže v určitých vámi individuálně zvolených otáčkách brzdit motor a změří sílu, jakou ten motor vyvine v newtonmetrech, tedy točivý moment. Výkon se potom vypočte podle vzorečku. Důležité je ale to, že zjistíte přesný průběh a hodnoty kroutícího momentu v provozních otáčkách motoru, které si můžete sami zvolit, kde to chcete testovat. Podle mě je to velice zajímavé a rozhodně bych to takto nezavrhoval.
Naposledy upravil Ondra S. dne 22. 5. 2022 17:58, celkově upraveno 1
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!
Ondra S.
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 22. 5. 2022 17:56

Pokud brzda měří přímo motor (vymontovaný z vozidla) - je výsledek samozřejmě přesný

Pokud brzda měří motor ve vozidle, ať v autě nebo motorce, měří přes kola a všechny převody a jejich odpor se musí nějak odhadnout a odpočítat. Což je vzhledem k běžné metodice trochu loterie

-- 22. 5. 2022 19:02 --

To měření odporů po vymáčknutí spojky má dvě úskalí:
- po odpojení motoru se změní celkový moment setrvačnosti soustavy oproti zrychlování - tj. první zkreslení,
- po odpojení motoru nejsou převody zatížené, tj. jejich odpor je menší než při rozběhu a nekopíruje výkonovou křivku - druhé zkreslení
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod K86 23. 5. 2022 08:52

Když pomyslím na to, že toto všechno jen za pokusem o úsporu 0,3l na 100km....

Kolik že stojí zkouška na "dynamometru" :-D
GVII kombi 1.6 TDI 85kw
S-Max 2.0TDCI 120kw
911 997.1 C 239kw

Používejte pravý jízdní pruh, idioti!!!
K86
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tslany 23. 5. 2022 08:54

To nevím, ale já když měřil normálně na brzdě, tak to byl oza litr.
Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, si nezaslouží ani svobodu ani bezpečnost.

Z is for залупа!
tslany
Inventář

Odeslat příspěvekod K86 23. 5. 2022 08:55

to máš 22l benzínu :-D
GVII kombi 1.6 TDI 85kw
S-Max 2.0TDCI 120kw
911 997.1 C 239kw

Používejte pravý jízdní pruh, idioti!!!
K86
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod garážmistr 23. 5. 2022 08:59

Ondra S. píše:
Vana666 píše:Dynamometry stejně lžou, už z principu měření ...

Nevím proč si to myslíš? Já jsem to viděl v praxi a byl přímo u toho měření svojí motorky yuki 125.
Klasické dynamometry bohužel měří jen rychlost rozběhu válce pod zadním kolem a po vymáčknutí spojky změří podle rychlosti zpomalování válce pod zadním kolem i odpory v převodech a točivý moment a výkon se vypočte a překreslí do grafu ato jak na spojce, tak na zadním kole.
Nejlepší se mi zde jeví dynamometr power tester od Ing Jaroše, na kterém jsem měřil já svou yuki a který dokáže v určitých vámi individuálně zvolených otáčkách brzdit motor a změří sílu, jakou ten motor vyvine v newtonmetrech, tedy točivý moment. Výkon se potom vypočte podle vzorečku. Důležité je ale to, že zjistíte přesný průběh a hodnoty kroutícího momentu v provozních otáčkách motoru, které si můžete sami zvolit, kde to chcete testovat. Podle mě je to velice zajímavé a rozhodně bych to takto nezavrhoval.


Mohu požádat o nějaký tvrdý data? Nájezd, průměrnou spotřebu, náklady na úpravy, druhej motor, motorka nebo co se to všechno kupovalo. Rád bych viděl, jak se touha po úspoře jeví v číslech.
rwd
garážmistr
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondra S. 25. 5. 2022 11:32

tslany píše:To nevím, ale já když měřil normálně na brzdě, tak to byl oza litr.

K86 píše:to máš 22l benzínu :-D

To je sice pro mě teď na velasu vrchovatá nádrž! Ale zase se nic novýho nedozvím.
Já jsem to měření yuki 125 tehdy udělal na automobilní škole, trochu po známosti, mistr to použil ve výuce a nechtěli po mně nakonec nic.
A to jsme yuki měřili vícekrát tedy nejprv statický a dynamický výkon a za nějaký čas jsme měřili dokonce na 91-benzín a pak 95-benzín a srovnávali ten rozdíl, protože jsem s mistrem mluvil o tom, že na speciál to jede líp a on tomu nechtěl věřit, že by se to jako takto dalo poznat.
Skutečně se pak ale ukázalo na grafu, že na speciál to jede o trošku lépe ve vyšších otáčkách a na super zase v těch nižších, které ale u tak slabého motoru mi nebyly na nic moc použitelné. Tehdy jsem ale ještě neměl možnost si sehnat na Aliexpress CDI jednotku s možností korekce předstihu třeba potenciometrem a sehnat taky kompatibilní trysky do karbecu různých hodnot po sobě jemně odstupňované pro takové to fajnové ladění pro mě také nebylo až tak snadné a tímto jsem tehdy měl další možnosti silně omezené. Dokonce se mi nedařilo ani sehnat o zub větší řetězové kolečko pod motor na protažení všech převodů do rychla, a to i přes značné úsilí.

-- 25. 5. 2022 13:11 --

garážmistr píše:Mohu požádat o nějaký tvrdý data? Nájezd, průměrnou spotřebu, náklady na úpravy, druhej motor, motorka nebo co se to všechno kupovalo. Rád bych viděl, jak se touha po úspoře jeví v číslech.

Velas jsem koupil nový, ale karbec byl totálně rozhozený, spotřeba kolem 5,5/100 a to fakt nešlo!
Potom jsem s tím jezdil dál, podařilo se mi to stáhnout přes sundání jehly na 4-4,5, ale furt to nebylo ono.
Potom jsem zkoušel stříkačku, cena 11tis, ale nebylo snadné to naladit, ty hodnoty si z prstu nevycucáte. Potom ještě odešlo čerpadlo asi za 1000, jinak to celkem fungovalo, ale zahřívání a start a přechody byl problém.
Motor zdechl 22300km
Motorka na ND nová stála 18tis, ale několik věcí jsem z toho už prodal a použil více dílů, než jen ten motor
Ve finálním stavu motorka bere3-3,5/100 a jede úplně fantasticky a dnes má najeto přes 38tis.
V detailech je to na motorkářích-uživatel properitus.
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!
Ondra S.
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondra S. 30. 8. 2022 11:09

Zkusil jsem další pokus s tryskou 120, abych trochu uškrtil spodek a podival se, co to udělá navrchu. No jezdit se s tím dá, kolem 3000ot to běhá samětově a tiše a nahoře 4000ot a víc docela OK, ale ta reakce na plyn je už trochu mdlejší. Zkoušel jsem to dotáhnout předstihem, ale došel jsem k závěru, že směs má prostě horší výbušnost a když předstih zvýším, tak to stejně zlepší minimálně a nezachrání to, akorát to při zadušení v nízkých otáčkách kope, takže jsem musel předstih zase snížit. Směs je tak u hranice zapalitelnosti a i když pohnu s předstihem, nic moc to už neřeší. Platí tedy, že pro ty, kdo máte Velase, tak optimální výkon a odezvu plynu budete mít při originálním karburátoru jen s tryskou 122 a 38 a šroubek bohatosti utažený, laditelná CDI a naladit předstih. Spotřeba je potom tak kolem 3,3 a o moc méně se už nejde dostat.

Teď jsem měl ale u své motorky nepříjemný problém. Praskla rámová trubka vzadu pod sedadlem, ale mě je jasný, že skutečný důvod byl značné přetěžování nosiče. On je psaný jen na 5kg, což je ale strašně málo a je to pak na nic s až takto malou nosností nosiče.
Když to shrnu, tak vlivem nevhodné konstrukce zadní části rámu docházelo k přetěžování vyšším zatěžováním nosiče podle aktuálních potřeb uživatele a poddymenzovaná konstrukce selhala. Oprava tak nespočívá jenom v jeho prostém svaření, ale celkové úpravě zadní části rámu na vyšší nosnost nosiče podle skutečných potřeb uživatele a majitele, aby pak spolehlivě vydržela mnou požadovanou zátěž. Musím zkrátka zpravit to, co čínští soudruzi ošidili. Holt velas není už taková kovářská práce, jako byla stará Jawa 350 a nevydrží to co tehdy tato motorka, na které se vozilo několik generací a přežila a vydržela toho opravdu hodně a sám jsem ji měl kolem roku 2000.
No a to pořád uvažuji o nějaké placatější verzi bočních kufrů, abych s motorkou mohl jet na vícedenní výlet a zkusit někde přespat třeba pod stanem, ale právě těžce bojuji s přepravní kapacitou motorky na věci. Holt tady teď závidím majitelům těch opravdu velkých scootrů další nemalý úložný prostor pod sedadlem, který by mi na takový vícedenní výlet fakt bodnul.
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!
Ondra S.
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondra S. 15. 1. 2024 12:03

Musím napsat, že oprava rámu byla už provedena.
Překopal jsem to komplet, 3 týdny jsem na tom vyšíval u garáže s malým cočkem z lidlu.
Přestože jsem opravu (úpravu) provedl hned z jara, tak kvůli nejistému počasí a zdravotnímu problému jsem si rok 2023 na motorce vůbec neužil a najel jen rekordně málo kilometrů.
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!
Ondra S.
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod garážmistr 15. 1. 2024 12:38

Ondra S. píše:Musím napsat, že oprava rámu byla už provedena.
Překopal jsem to komplet, 3 týdny jsem na tom vyšíval u garáže s malým cočkem z lidlu.


:D
rwd
garážmistr
Veterán
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků