Za kolik jezdíte s elektromobilem?

Které palivo je výhodnější?

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod garážmistr 1. 9. 2020 12:06

Když jsem zvažoval Citigo iV, měl elektrodad, třebaže jeho styl je mi velmi vzdálen, nejucelenější a nejkomplexnější testy.
rwd
garážmistr
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 1. 9. 2020 12:07

spica
anonymni

Odeslat příspěvekod swarm 1. 9. 2020 18:32

Potřeboval bych pomoct - třeba mě tu někdo navede (prosím žádný hate :) ). Stále přemýšlím nad tou akcelerací 1.0 TSI vs. Ioniq. Skutečně kvalitních informací je na netu překvapivě málo. Pokud vezmu křivky maximálního výkonu převedené na rychlosti podle převodových stupňů, tak mi vychází, že TSI určitě vyhraje v podstatě z jakékoli rychlosti (dejme tomu, že Leon a Scala budou zpřevodované podobně):

https://blog.auto.cz/aktivnybloger/2017 ... -skyactiv/

Ioniq je v elektro světě něco jako prius mezi hybridy. Je to auto maximálně optimalizované na spotřebu, z čehož vychází, že jeho stálý převod je něco mezi dvojkou a trojkou ve Scale (výrazně delší převod než u ostatních EV). Tím pádem plného výkonu (88kW) dosáhne někde u 43 km/h (všechno pod jde úměrně dolů s otáčkama). Scala je schopná na jedničku, díky výrazně lepšímu převodu dát v ideálním stavu sílu téměř 10000 N a Ioniq necelých 7000 N (od určité rychlosti se to srovná).

V reálu je jasné, že ono to nebude tak ideální, jak křivka max výkonu TSI naznačuje, protože obě auta nakonec stejně dají 0-100 za podobný čas, což by se jinak nestalo a rozdíl by byl určitě jasně měřitelný (a zádrhel se dá očekávat spíš na začátku akcelerace než pak, kdy už je tam jeden převod a turbo tlačí, co může). V případě Ioniqa mě napadají následující zádrhele: (1) těch 88kW u EV uvádějí skutečně výkon, nebo jen příkon motoru? (2) pokud je to příkon, je v tom započítán i měnič a jeho ztráty? (... mám už vymyšlené jako to otestuju s pomocí dat z ECU podle proudových odběrů z baterky, jejího napětí a odečtení spotřeby hlavních HV systémů, ale zatím to nevím)

V případě 1.0 TSI zas v případě křivky motoru je otázkou: (1) jak moc se projeví ztráty v převodovce, (2) jak rychle stoupají otáčky turba v plném záběru, (3) jak moc klesnou otáčky turba během řazení. Do výkonu pak budou vstupovat i nějaké proměnlivé faktory (teplota na mezichladiči)

Ioniq je těžší. Pokud má výkon 88 kW, v přepočtu by to bylo ekvivalentní výkonu 74kW ve Scale. Pokud budu počítat ideální situaci a max tlak turba, tak mi to pro různé rychlosti vychází následovně (převod, otáčky, výkon):

Scala 20km/h
<1> = 2500 rpm / 53 kW

Scala 30km/h
<1> = 3600 rpm / 78 kW
<2> = 2000 rpm / 42 kW

Scala 44 km/h
<2> = 3000 rpm / 63 kW
<3> = 2000 rpm / 42 kW

Scala 80 km/h
<2> = 5400 rpm / 85 kW
<3> = 3500 rpm / 73 kW

U Ioniqa to je:
44+ km/h => omezení max výkonem 88kW (ekv 74 kW)
20 km/h = 40kW (ekv 34kW)
30 km/h = 60kW (ekvivalent 50kW ve Scala)

Výsledek tedy bude závislý čistě na chování turba. Zkusil jsem zavolat kamarádovi, co pracoval deset let v německu na vývoji turbodmychadel pro auta. Sice dělal na naftových a s malými tříválci nepřišel do kontaktu, ale i tak mi přihodil pár poznatků. Plné roztočení prý bude v řádu sekund (zkoumal tady někdo průběh přes OBD?). Zároveň upozornil, že kluzná ložiska budou kladou poměrně velký odpor, takže při přeřazení můžu čekat, že otáčky turba spadnou třeba na 50-60%. Na jedničku asi plného tlaku nebudu moct dosáhnout za ten okamžik, takže s 10000 N ať vůbec nepočítám. Dokonce možná ani nebude výhodné ani ve 20 km/h mít jedničku proti dvojce, i když dle max výkonu to vypadá jinak (to budu muset leda otestovat). Prý by bylo pro TSI výhodou, kdybychom dělali ten drag race do kopce (hlavně v případě, že nestartujeme z nulové rychlosti), naopak z kopce je to nevýhoda.

Pokud bych chtěl turbo nafoukat co nejvíc, tak to budu muset dělat přes částečně vyšlápnutou spojku a brzdu dohromady s plynem, což teda dělat nebudu. Už teď mám pocit, že když jsem majiteli Scaly poslal, v jakých otáčkách potřebuju, aby se řadilo, tak to vypadá, že si to možná ještě rozmyslí, "aby si neničil auto" :-| (nevím, lidi se bojí používat druhou půlku otáčkoměru - v tomhle případě je ale jasné, že cokoli pod 3500 rpm jen znamená, že TSI prohraje s velkým odstupem, takže to by ani nemělo cenu nic zkoušet).

Samotné vytočení motoru bez převodu (před startem) mi s turbem sice pohne, ale max do 50% max otáček turba. U roztáčení turba se může mařit asi 20% výkonu motoru (proto z úplně klidového stavu na min otáčky bude rozjezd na úplném začátku horší než s litrovou atmosférou).

118649215_315452003206864_1857331790013688487_n.png


Tenhle obrázek mi poslal z nějakého svého posledního projektu. Neví někdo, kde by se dal podobný diagram sehnat pro 1.0 TSI? (sklony pro rpm turba budou podobné, ale v 1.0 TSI se půjde do vyšších otáček, takže to celkově vyjde jinak)

Btw předpokládám, že 1.0 TSI 85kW bude mít by-pass typ s fixní geometrií lopatek - klidně mě vyveďte z omylu, pokud je to jinak.
Diagon Swarm - ~460 zrecenzovaných notebooků od 2007
15,6" Acer V15 Nitro - i7-4710HQ, 16GB RAM, 2xSSD, FHD IPS
14" HP EliteBook 840 G5 - i5-8350U, 16GB RAM, 512GB SSD, FHD IPS
14" ThinkPad T400 - C2D T9900, 8GB RAM, 300GB SSD, WXGA+ LED
swarm
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 1. 9. 2020 18:38

Moc moc moc jsem to chtel precist. Ale...

-- 1. 9. 2020 18:39 --

Snad jedine co mne napada. Prepocitavej ten okamzity vykom na vahu. Orotize 50kw na 1200 kg by melo jet lip jak 55 kw na 1800 kg.
anonymni

Odeslat příspěvekod swarm 1. 9. 2020 18:44

Ale to tam už je přepočítané.

jinak curb weight:
scala 1.0 TSI 85kW = 1192 kg
ioniq electric 2019 88kW = 1420 kg
Diagon Swarm - ~460 zrecenzovaných notebooků od 2007
15,6" Acer V15 Nitro - i7-4710HQ, 16GB RAM, 2xSSD, FHD IPS
14" HP EliteBook 840 G5 - i5-8350U, 16GB RAM, 512GB SSD, FHD IPS
14" ThinkPad T400 - C2D T9900, 8GB RAM, 300GB SSD, WXGA+ LED
swarm
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 1. 9. 2020 18:58

Tak polud je tak uz nemam co rict. Jen ze realita nekdy funguje jinak nez cisla. Ne proto ze by fyzika se menila ale v praxi ty auta nefunguji uplne tabulkove
anonymni

Odeslat příspěvekod garážmistr 1. 9. 2020 19:52

Imho to všechno bude stát a padat s tím, jestli spalovák bude někdo schopen solidně odřídit. Majitel Scaly který se bojí točit 3500+ to nebude. Teoreticky řešit jestli turbo přijde při řazení o 30 nebo 50% otáček je sice zábava, ale v reálu to pravděpodobně bude obtížně dosažitelný.
Ionic v celým tomhle srovnání bude mít výhodu snažší dosažitelnosti maximálních výkonů. Je to fér, jsou to jeho trumfy.
rwd
garážmistr
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 1. 9. 2020 19:54

swarm píše:...upozornil, že kluzná ložiska budou kladou poměrně velký odpor, takže při přeřazení můžu čekat, že otáčky turba spadnou třeba na 50-60%.

Pokud by kluzná ložiska kladla takový odpor, musely by se rychle přehřát a zadřít. Případný rychlý pokles otáček turba je podle mě daný čistě výraznou ztrátou hnacího tlaku protože vzduchová strana při řazení furt sltačuje naplno. Navíc proti přivřené klapce

Podle mě má spalovák trochu problém v setrvačnostech a přechodových režimech při rychlém roztáčení na nízké kvalty
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Nekenieh 1. 9. 2020 20:37

Řešit jak to bude na jedničku mně připadá úchylné, protože ta auta stejně plný výkon nejsou schopna přenést na vozovku. Takže je to jen o tom, jak hodně se bude čudit od gum a jak to bude poskakovat. A možná obě auta budou mít software naladěný tak, aby to pokud možno nedělala.
Nekenieh
Štamgast

Odeslat příspěvekod swarm 1. 9. 2020 20:42

garážmistr píše:Imho to všechno bude stát a padat s tím, jestli spalovák bude někdo schopen solidně odřídit. Majitel Scaly který se bojí točit 3500+ to nebude.

Uvidíme, jak mu to půjde. Zkusíme to nejdřív, ať zkusí to nejlepší, co umí. Pak si prohodíme auta a já tomu TSI naložím, co to půjde, abych z toho vymáčkl maximum. Vzhledem k tomu, že auto je půjčený a nebudu mít na to celý den, tak si právě dělám nějakou přípravu, abych věděl, co od toho čekat a kde bych se měl parametry pohybovat.

garážmistr píše:Ionic v celým tomhle srovnání bude mít výhodu snažší dosažitelnosti maximálních výkonů. Je to fér, jsou to jeho trumfy.

Ano, to je výhoda. Čím běžnější řidič, tím větší. Ale tohle už je prostě jen o zvědavosti - chci vidět, když se to využije na max, jak to bude v čase vypadat na dráze s auty vedle sebe (kolik metrů ztratím řazením, než se na začátku foukne turbo atd). I ve chvíli, kdy auta dosáhnou zrychlení za stejný čas, určitě to bude mít jiný průběh. Třeba zrovna to zrychlení z 80km/h bude zajímavé tím, že Scala nejspíš bude mít turbo při ustálené rychlosti v optimálním kvaltu někde na 40-50%, takže začátek akcelerace by mohl být ve prospěch ioniqa, ale otázkou je, jak moc dlouho (protože pak ho Scala bude muset určitě předjet).
Diagon Swarm - ~460 zrecenzovaných notebooků od 2007
15,6" Acer V15 Nitro - i7-4710HQ, 16GB RAM, 2xSSD, FHD IPS
14" HP EliteBook 840 G5 - i5-8350U, 16GB RAM, 512GB SSD, FHD IPS
14" ThinkPad T400 - C2D T9900, 8GB RAM, 300GB SSD, WXGA+ LED
swarm
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 1. 9. 2020 20:44

Drzim palce at to vyjde. Dole vyhraje elektro pak se to srovna to je muj tip
anonymni

Odeslat příspěvekod garážmistr 1. 9. 2020 20:54

Největší šanci dávám tomu, že si vyzkoušíš Scalu jako řidič a porovnáš s Ionicem. Bude to tvůj skill proti Elektru, který i průměrně řízený bude poměrně rychlý.

Zajímavý bude zrychlení z 80. Na trojku bude mít Scala něco přes 3 tis. ot. a bude připravená odevzdat to nejlepší.
rwd
garážmistr
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod garážmistr 3. 9. 2020 08:25

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/znamy-novinar-si-koupil-elektromobil-po-11-mesicich-ho-radeji-vymenil-za-plug-in-hybrid/
rwd
garážmistr
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 3. 9. 2020 08:27

Tomu bych i veril.
anonymni

Odeslat příspěvekod Arnie J 3. 9. 2020 09:10

nj, nic co bychom nevěděli
SkyActiv-G 165 / SkyActiv-G 184 / 1.4 TSI ACT / Busso 3.2 24V / i-Get 150

goes 12.5.2020 18:46
Nic jako cena vykon neexistuje.
Arnie J
Nespavec roku 2007
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků