Právě jsem dočetl článek "Některé důsledky hromadného rozšíření elektromobilů pro ČR" zveřejněný v časopise Stavebnictví 11/19 pánů Macka a Morkuse z fakulty strojní.
Jedná se o zajímavé akademické cvičení na téma jak by to vypadalo kdyby všechna auta do 3,5t byla nahrazena elektromobilem. Článek rozsahu asi 8 stran je důkladně ozdrojován a níže Vám přináším výtah...
1/Úvod - EU chce méně CO2, které dlouho v důsledku regulací podstatně klesalo, ale nyní stoupá .. zřejmě v důsledku honu na diesly, které produkují CO2 méně..
Jediný způsob jak dále snížit CO2 je masivní náhrada spalovacích motorů elektromobily.
2/Dále je z dostupných zdrojů určena potřeba energie pro pohon současného množství automobilů a přes ztráty a vlastnosti jednotlivých pohonů je určena potřeba energie pro pohon elektromobilů. Je to provedeno poměrně sofistikovaně, s uvážením např. vlivu vytápění na spořebu Emobilů v průběhu roku atd..
3/Možné zdroje energie - solár a vítr vyhodnoceny jako neperspektivní (pro daný příkon zaberou plochu celého pardubického kraje+drobné problémy jako např. že slunce nesvítí v noci kdy se nejvíc předpokládá nabíjení emobilů, zábor zemědělské půdy, protesty obyvatelstva pardubického kraje apod..
Jádro předpokládá nový 1,5 násobek JE Temelín
4/Vyhodnocení emisí - v současné energetickém mixu je přechod na Emobily CO2 neutrální - tedy nedojde ke snížení produkce CO2 - protože elektrárny mají taky výfuk- platí obecně i pro mezistavy postupného nahrazování spalovacích emobily. Lépe jsou na tom jaderné (Francie) nebo vodní (Norsko) velmoci.. Hůře uhelné (Polsko, Čína)
Velmi pozoruhodný je odstavec vyčíslující podíl automobilů na produkci CO2.. V krátkosti - naprostou většinu má příroda, Lidská činnost je 4% z toho doprava asi 1/4 z toho silniční doprava asi 3/4 z toho EU je jen 15%.. Masivní regulace ovlivní jen zlomek procenta (0,1%) světové produkce CO2
5/spotřeba Emobilů a modelové příklady.. Na třech modelových příkladech (RD/sídliště/rychlonabíjecí stanice) jsou vylíčeny požadavky na infrastrukturu a odhadnuty potřeby energie.. Ve všech případech vyplývá nutnost masivních investic do IS.. potřeby energie a prostoru jsou násobně vyšší než v současnosti. + kokmplikace ve špičkách kdy se prostě na všechny nedostane. Zkracování času nabíjení je vyhodnoceno jako kontraproduktivní a proto je vybudování dostatečného počtu rychlonabíječek je vyhodnoceno jako nemožné (čím více nabíjíme tím větší jsou ztráty, tím vyšší jsou náklady atd...)
6/ekonomické důsledky - ztráta na daních pro stát cca. 72 mld. ročně (což jistě stát jen tak nenechá být a dříve nebo později elektřinu více zdaní) Cena dobíjení je v současnosti netržní - podhodnocená - tedy dojde k jejímu zdražení.Drahá technologie nekonkurenceschopná bez dotací, které zaplatí buď stát (občané) nebo automobilky zdražením spalovacích aut (tedy zaplatí zákazníci) Jediným akutálním výsledkem současného zavádění Emobilů je tak zdražení spalovacích aut (již se děje)
7/ Závěr - elektrina patri do tramvají, elektrokol nebo nanejvýš do měststkých vozítek a její masové zavedení je podmíněno astronomickými investicemi do infrastruktury a nových zdrojů energie. Na současném stupni vývoje poznání je to jak píší "mimo dostupnou realitu"
Doufám, že autoři svůj článek poskytnou i místní redakci a příslušně ho rozšíří - ve zdrojích je i několik článků ze zdejšího webu..
Spalovacím motorům zdar!