technika jazdy

Řidiči na silnicích, zkušenosti, nehody, policie, dopravní předpisy a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod nebukadnesar 13. 12. 2005 09:52

zvyknu sa tu castu (aj v redakcnych materialoch) spominat rozne techniky jazdy ako napr. brzdenie z medziplynom alebo brzdenie a sucasne pridavanie plynu. Mohol by mi niekto vysvetlit naco je to dobre, kedy sa to pouziva a ako sa to vlastne robi? Tusim to naposledy spomenul p. Janda v teste Fiatu Punto. Dik
nebukadnesar
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Bond007 13. 12. 2005 09:55

nebukadnesar: je to dobry na to ze tim razenim s meziplynem je to tazeni pri rychle jizde jemnejsi, nedochazi v duisledku razeni k blokovani kol a rozhozeni auta a zaroven to pomaha k rychlejsimu prujezdu nejakeho useku atd... a ako sa to robi, na to tu jsou jini odbornici :D
1 383 HP :)
Bond007
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod nebukadnesar 13. 12. 2005 10:56

radeniu s medziplynom rozumiem, ale pisalo sa tam nieco o brzdeni s medziplynom v zakrute
nebukadnesar
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Bond007 13. 12. 2005 10:59

ja to necetl, ale jestli je to to co ymslim tak se dava meziplyn proto aby se neblokovala kola kdyz radis, pri brzdeni je tenhle efekt jeste vyraznejsi... protoze kdyz prudce brzdis, do toho podrazujes tak ta kola vetsinou ztraci adhezi...
1 383 HP :)
Bond007
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bob ash 13. 12. 2005 15:29

No prostě když před zatáčkou brzdíš, tak při tom dáš meziplyn (buď pata-špička nebo oběma hranama chodidla). Pokud má auto blbě pedály (nejsou v rovině), tak to jde blbě nebo vůbec.

Dobrý je to k tomu, že to neškube a neblokuje kola.
bob ash
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod fabka2004 13. 12. 2005 16:32

spytam sa takto:
brzdenie a sucasne pridavanie plynu je na co dobre?
pre zatackou ci v zatacke ma to nejaky vplyv na prenos taziska ci smyk pred najazdom do zakruty ci umele vyvolanie ineho prejazdu zakrutou?
fabka2004
Servismen

Odeslat příspěvekod Spectral 13. 12. 2005 20:32

fabka, nebukadnesar: Ano, má to jeden velký důvod, a to u aut s předním náhonem, která bývají při rychlém průjezdu zatáčkou pod plynem silně nedotáčivá. V takové situaci zašlápneš plyn až na podlahu a zároveň brzdíš do takové míry, aby se brzdná síla na přední nápravě zhruba rovnala tažné síle pod plynem. Výsledkem je, že přední kola se "volně" odvalují (tažná a brzdná síla se vykrátí) a pneu mohou využít veškerou přilnavost na boční vedení. Zároveň jsou však bržděna zadní kola, což působí jako lehce přitažená ruční brzda. Zadní kola sice nejsou zablokovaná, ale zadek přesto lehce ujíždí do strany. Suma sumárum je to účinný způsob, jak z nedotáčivého chování přejít do neutrálního až přetáčivého.
Velice efektivní, avšak je třeba to umět.
Spectral
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod GTI DSG 13. 12. 2005 21:04

neumim si v praxi predstavit jak technikou pata spicka, nebo hrany chodidla muze nekdo seslapnout plyn na podlahu a pritom jen jemne pribrzdovat, teda nemit brzdu na podlaze. Jednak bych musel mit chodidlo sirsi nez delsi a jednak bych si tu nohu asi vykoubil :D Uz kdyz, tak pouzit obe nohy, ale co pak se spojkou, ze :) Klobouk dolu pani zavodnici...
GTI DSG
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 13. 12. 2005 21:13

GTI: je to o cviku, jako vsechno...
anonymni

Odeslat příspěvekod Spectral 13. 12. 2005 21:14

goes píše:GTI: je to o cviku, jako vsechno...

Ja ja, das stimmt.
Spectral
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod brasci 13. 12. 2005 21:20

GTI: ja som to parkrat skusal a obcas mi to vyslo ale stalo sa mi aj, ze sa mi smykla noha a skoro som si hubu nabil :)
brasci
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dreamer_ 13. 12. 2005 21:25

... nie je tu u niektorých nových áut tak, že keď sa naraz brzdí aj pridáva plyn, tak elektronika pridávanie plynu neakceptuje ?...
Dreamer_
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod Spectral 13. 12. 2005 21:27

Dreamer_ píše:... nie je tu u niektorých nových áut tak, že keď sa naraz brzdí aj pridáva plyn, tak elektronika pridávanie plynu neakceptuje ?...u/quote]

Je, a je to pěkně na pi*u! Dělá to čím dál víc automobilek. Poprvé jsem se s tím setkal u VW, ale slyšel jsem, že se to šíří i mezi ostatní, jako Opel atd. Kreténi.
Spectral
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dreamer_ 13. 12. 2005 21:46

Spectral: ...ale teoreticky to môže mať aj bezpečnostný prínos, napr. v nejakej kriticej situácií (alebo pri nevhodnom obutí {vodiča, nie auta :lol: }) kde treba brzdiť, tak sa nepreťahujú brzdy s motorom ...
Dreamer_
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod Kibitz 13. 12. 2005 21:52

Tak jeden cas sem se to snazil moc moc naucit a snad sem to aj zvladnul(mizerne ale prece)jenze na to aby se s tim dalo jezdit se to musi umet na 100% mne se obcas stane ze moc zaslapnu brzdu a je z toho horsi situace nez kdybych si to cely odpustil.
Kibitz
Zlatý avatar roku 2010
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Spectral 14. 12. 2005 01:08

Dreamer_ píše:Spectral: ...ale teoreticky to môže mať aj bezpečnostný prínos, napr. v nejakej kriticej situácií (alebo pri nevhodnom obutí {vodiča, nie auta :lol: }) kde treba brzdiť, tak sa nepreťahujú brzdy s motorom ...s/quote]

Myslím, že to je skutečně jen teoretická situace.

1) Pedál brzdy je o dost výše než pedál plynu, takže i když sešlápneš brzdu se širokými botami, plyn nepřimáčkneš. To by ses o to musel vyloženě snažit. (A i proto je ten meziplyn dost náročný)

2) Brzdy běžných aut mají výkon cca 2000 koní plus minus autobus. To je oproti výkonu motoru tak strašný rozdíl, že o nějakém praní brzd s motorem nemůže být řeč. Jak to zadupneš, tak i s plným plynem auto okamžitě zdechne a konec (s ABS ne okamžitě, ale až se kola zpomalí pod určitou úroveň). Dokonce i u Felicie, která má fakt zoufalé brzdy. Každý si to může vyzkoušet.

Btw, pamatuju jeden díl Kobry 11, který byl tak _strašně_ nesmyslný, že jsem u něj vytočil do nepříčetna a od té doby už jsem se na Kobru nikdy nedíval. Bylo to s tím starým Merclem s automatem, který měl zaseklý plyn a filmaři se snažili namluvit, že to nejde zastavit. Takže nešlo vyřadit na převodovce z D na N (prostě nešlo, filmaři se nenamáhali vymyslet si nějakou příčinu), nešlo otočit klíčkem a vypnout motor (opět bezdůvodně) a při sešlápnutí brzdového pedálu se okamžitě uvařily brzdy, aniž by auto jevilo sebemenší tendenci zastavit. Tak takovými pičo*inami můžou krmit možná tak retardované jedince! :x
Spectral
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bob ash 14. 12. 2005 01:26

GTI DSG píše:neumim si v praxi predstavit jak technikou pata spicka, nebo hrany chodidla muze nekdo seslapnout plyn na podlahu a pritom jen jemne pribrzdovat, teda nemit brzdu na podlaze. Jednak bych musel mit chodidlo sirsi nez delsi a jednak bych si tu nohu asi vykoubil :D Uz kdyz, tak pouzit obe nohy, ale co pak se spojkou, ze :) Klobouk dolu pani zavodnici...


Pata-špička se používá při meziplynu a tam nemusíš prošlápnout plyn až na podlahu.
Když v zatáčce přibržďuješ levou, tak spojku na nic nepotřebuješ ...
bob ash
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod M@tezz 14. 12. 2005 01:38

Když jsem si pod vlivem z článků ve Speedu a Autocaru chtěl poprvé vyzkoušet na parkovišti lehce přibrzdit levou nohou, tak jsem to natvrdo zapíchnul na pár centimetrech až mi málem vypadly bulvy :o Netušil jsem, že je potřeba to nacvičit, protože levá noha je strašně "těžká". Tak kdo to ještě nezkoušel, ať se do toho nepouští někde v provozu :lol:
Jůzr rekvestuje akces do fajlu na šérpojntu. Responsibl menedžr jeho rekvest ridžektnul.

Upozornění: Přečtením tohoto příspěvku potvrzujete, že souhlasíte s jeho obsahem.
M@tezz
Režisér roku 2007
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod GTI DSG 14. 12. 2005 01:50

Matezz: nastesti sem tez mel dost rozumu a zkousel to mimo provoz... najivne sem se domnival ze kdyz mam v leve noze cit pro spojku, tak to nemuze byt jine s brzdou... a ejhle, skoro sem rozbil hlavou predni okno :) cvicit, cvicit, cvicit...
...tam kde jini brzdi, ja podrazuji...
GTI DSG
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Duroslav 14. 12. 2005 09:21

Akým spôsobom kontrolujete rozdelenie správneho pomeru medzi stlačením brzdy a plynu? Mne to príde byť úplne odveci, keď mám ešte riešiť, či viacej tlačím pravou alebo ľavou časťou podrážky.
Čo sa týka jednoduchosti tohoto manévru, myslíte že má na to vplyv, či je plynový pedál zavesený zhora alebo zdola ?
Duroslav
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod fabka2004 14. 12. 2005 09:46

Spectral píše:fabka, nebukadnesar: Ano, má to jeden velký důvod, a to u aut s předním náhonem, která bývají při rychlém průjezdu zatáčkou pod plynem silně nedotáčivá. V takové situaci zašlápneš plyn až na podlahu a zároveň brzdíš do takové míry, aby se brzdná síla na přední nápravě zhruba rovnala tažné síle pod plynem. Výsledkem je, že přední kola se "volně" odvalují (tažná a brzdná síla se vykrátí) a pneu mohou využít veškerou přilnavost na boční vedení. Zároveň jsou však bržděna zadní kola, což působí jako lehce přitažená ruční brzda. Zadní kola sice nejsou zablokovaná, ale zadek přesto lehce ujíždí do strany. Suma sumárum je to účinný způsob, jak z nedotáčivého chování přejít do neutrálního až přetáčivého.
Velice efektivní, avšak je třeba to umět.v/quote]

Dakujem ze skvele vysvetlenie, predtym som jazdil na aute so zadnym nahonom a na motokarach 4r....
Skoda len ze mam Skodu a tam to robi to ze ked len trosku pribrzdim tak elektornika plyn neakceptuje, to som zistil ked som sa snazil odparit vodu z brzd po prejdeni velkej mlaky a vzdy hore na kopci za dazda... no hold smola :x :cry: :? :( :o
fabka2004
Servismen

Odeslat příspěvekod anonymni 14. 12. 2005 10:06

Duroslav: u tebe je jeden velky problem. Moc nad tim premyslis a proto ti to nejde. Ono je to treba tak natrenovat, ze to budes delat tak automaticky, jako kdyz pri razeni zmackens spojku. Vem si kolik lidi v pocatku nedokaze ovladat dve nohy a dve ruky nezavisle na sobe. Nechapu, jak ma poznat, kolik plynu pri rozjezdu dat do kopce, na rovine atd. ale tim, ze to delaji a opakuji a opakuji dojdou k fazi, kdy je to zcela automaticke a ani nad tim nepremysli. Proste dle citu to tam prcnou. A presne toto je i tady to. Pokud nad tim takto premyslis, tak ti to nejde, ale ver tomu, ze jak to zacnes trenovat, tak za mesic dva v tom budes mit rutinu...
anonymni


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků