Povinné ručení podle obsahu - má to logiku?

Řidiči na silnicích, zkušenosti, nehody, policie, dopravní předpisy a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Duroslav 13. 12. 2005 10:51

Ono je to celkovo dosť zložitá otázka, aký systém vymyslieť, aby nikto nemal pocit, že dopláca na druhých. Mne osobne tam napr. vadia tieto veci:
U poisťovne, kde dostaneš poistku v závislosti od toho kde bývaš, koľko máš najazdených km, ako si starý, vôbec nie je zohľadnené to, že v aute môže niekedy sedieť aj niekto iný než majiteľ, a ten môže mať celkom inú rizikovosť.
Ak máš viac než jedno auto a nepoužíva ich nikto iný než ty, tak platíš poistku za všetky autá aj keď môžeš súčasne používať vždy iba jedno z nich.
Z toho vyplýva, že poistka by sa nemala vzťahovať na auto, ale na vodiča a ako tu niekto uviedol, mala by byť jednotná sadzba skorigovaná bonusom resp. malusom a tým by bola automaticky zohľadnená aj rizikovosť vodiča.
Duroslav
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod huugh 13. 12. 2005 10:53

imho by melo byt stejne pro vsechny normalni auta, vyssi (ale taky stejne) pro suv a offroad a mnohem mnohem mnohem vyssi pro "bile dodavky"
o nakladacich nemluve :)
huugh
Nováček

Odeslat příspěvekod maraJP 13. 12. 2005 11:14

Měl jsem před 6 lety Sirku 2litra 74 Kw a hned po prvním zdražení jsem ji kvůli pojistce poslal do pryč. Aby soused s nadupaným BMW 1.8 16 V a jednou takovým výkonem platil o dost míň mě úplně vytáčelo a blbýho sponzora pojišťovnám jsem dělat nehodlal. :x Díky tomuhle systému je myslím 1.9 TDI pro obyč lidi dost nevýhodnej , dobrej tak pro firmy, nebo co lítaj mraky kilometrů, a to asi pojišťovnám vyhovuje. Jinak se úsměvný tvrdit, že za to můžou "socani". :lol: Asi spravedlivější by bylo jak už tu zaznělo poměr výkon- hmotnost .
maraJP
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod mvb 13. 12. 2005 11:16

ja to beru jako (byt malou, ale alespon nejakou) podporu lidi, kteri lokalne neznecistuji ovzdusi vic, nez je treba a koupi si misto dieslu benzin a ev. misto 2.0tru 1.6ku...
mvb
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JardaB 13. 12. 2005 11:30

Ja bych do toho netahal socialni podporu, ekologii a podobny kraviny, je to proste jen pojisteni odpovednosti a tak jak je nastavene je to hodne nelogicky. Rekl bych, ze problem je v jeho regulaci statem - kdyby nebyly tak prisne dana pravidla, urcite by byl vetsi vyber - dovedu si treba predstavit spoluucast do par desitek tisic s podstatnou slevou, slevu/spolecna pojistka na vic aut atp.
Na druhou stranu, jestli platim 6 nebo 9 tisic je uz v provoznich nakladech celkem jedno, ale stve me, ze si nemuzu koupit vic aut, protoze se v tom rad hrabu a
mit je treba pro radost. Depozit nic neresi, tezko to tam muzu davat 2x mesicne, veteransky znacky jsou zase dost velke omezeni.
Naposledy upravil JardaB dne 13. 12. 2005 11:33, celkově upraveno 2
JardaB
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mfilip 13. 12. 2005 11:31

mvb píše:ja to beru jako (byt malou, ale alespon nejakou) podporu lidi, kteri lokalne neznecistuji ovzdusi vic, nez je treba a koupi si misto dieslu benzin a ev. misto 2.0tru 1.6ku...
a prosim te, jaky je prinos pro ekologii, kdyz todle rozliseni podle kubatury udrzuje pri zivote Trabanty, Wartase, S100-135, apod ?
P: O1 1.8T SLX 1999 (5,81l/100 km)
K: OII 2.0 RS TFSI 2008 (5,80l/100 km)
K: Insignia 2.0 CDTi 103kW Ecoflex 2015 (4,55l/100 km)
Lekce češtiny: Dva piva. Skrovek chleba. Vuřt s křenem. Vysoké Mýto. Žvýkačka. Příjdu později. Okurka. Rožni světlo!
mfilip
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mfilip 13. 12. 2005 11:33

JardaB píše:Ja bych do toho netahal socialni podporu, ekologii a podobny kraviny, je to proste jen pojisteni odpovednosti a tak jak je nastavene je to hodne nelogicky. Rekl bych, ze problem je v jeho regulaci statem - kdyby nebyly tak prisne dana pravidla, urcite by byl vetsi vyber - dovedu si treba predstavit spoluucast do par desitek tisic s podstatnou slevou, slevu/spolecna pojistka na vic aut atp.
Ja nevim, myslim si, ze regulace statu uz neni zadna - maximalne v tom, ze je nejaka minimalni castka, na kterou musis byt pojisten. Stat vubec nerika, ze se musis pojistovat podle kubatury.
P: O1 1.8T SLX 1999 (5,81l/100 km)
K: OII 2.0 RS TFSI 2008 (5,80l/100 km)
K: Insignia 2.0 CDTi 103kW Ecoflex 2015 (4,55l/100 km)
Lekce češtiny: Dva piva. Skrovek chleba. Vuřt s křenem. Vysoké Mýto. Žvýkačka. Příjdu později. Okurka. Rožni světlo!
mfilip
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod PájaTHC 13. 12. 2005 11:36

Nejprve subjektivní hodnocení jednotlivých "možností":

1. Povinné ručení podle objemu - evidetní socialistická kravina motivovaná názorem "máš velký motor, máš hodně peněz, tudíž jsi imperialista, je třeba tě oškubat"

2. Povinné ručení podle výkonu nebo dle hmotnosti - dtto 1.. "máš silné/velké auto, tudíž máš hodně peněz, tudíž jsi imperialista a opět je třeba tě oškubat."

3. Povinné ručení podle poměru hmotnost/výkon - na první pohled může znít rozumně, ale je to opět totéž co výše, prostě myšlenková linie "máš větší/výkonnější auto, tudíž jsi imperialista a je třeba tě oškubat" zůstává zachována. Toto řešení žádným způsobem nemotivuje k nebourání, a to je to co bych od third-party insurance očekával na prvém místě. Systém povinného ručení musí přece především motivovat k tomu, aby člověk nezpůsobil nehodu. Člověk, nikoliv auto.

Navrhuji tedy následující pojištění řidiče:

Výchozí základní pojistné musí být pro všechny stejné, eventuelně je možné diskutovat o mírně zvýšené sazbě třeba pro začátečníky, resp. statisticky "problémovější" skupiny (tohle by řešil svobodný trh).

Jediné další pravidlo: nabouráš - pojistné se ti zdvojnásobuje, určitou dobu nebouráš - pojistné se ti krátí o 50 procent.

Problém vidím ale i v tom, že dosavadní systém není založen na absolutně svobodné konkurenci soukromých pojišťovacích subjektů a mantinely podnikání v tomto oboru jsou příliš úzké.
Konektory se nelesbí...
PájaTHC
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dreamer_ 13. 12. 2005 11:38

mvb píše:ja to beru jako (byt malou, ale alespon nejakou) podporu lidi, kteri lokalne neznecistuji ovzdusi vic, nez je treba a koupi si misto dieslu benzin a ev. misto 2.0tru 1.6ku...


... a čo Š1xx(x)? To je len 1.3, ale ekologicky je na tom horšie než 1.9 TDI ...

... inak minulý týždeň som na dialnici stretol Passata TDI (nie starý vrak) ktorému išiel z výfuku "asfalt", takže to bolo este horšie než Š1xx(x). (Jedine že by mu v kufri horela rezerva :lol: ) ...
Dreamer_
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod PájaTHC 13. 12. 2005 11:39

Co má proboha povinné ručení společného s ekologií?
Konektory se nelesbí...
PájaTHC
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Caddy 13. 12. 2005 12:12

PajaTHC: taky bych to videl spis na cloveka...to by pak resilo, ze kdyz si od nekoho pujcim auto a vysekam se, tak on jeste prijde o bonusy :)
Polibte mi vsichni vsechno
Caddy
Amík roku 2006
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod D.a.l.i 13. 12. 2005 12:44

Ono ten pomer vykon/hmotnost by se mohl zpoplatnit ne linearne, ale vanovou krivkou - zvolit nejaky stred napr. 70-130 koni/tunu a ten by byl nejlevnejsi, vychylky obema smery by byly drazsi (cim dale od stredu, tim citelneji). Samozrejme je nutne delit vozidla do kategorii - motocykly/osobaky/nakladaky/... apod., jinak vyleze nesmysl.

Ale presto si myslim, ze nejspravedlivejsi by to bylo dle ridice, to asi nema konkurenci...
Nač ten spěch? 5 minut mě nezabije :-)
D.a.l.i
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lehtinen 13. 12. 2005 14:11

Podle mne je nejspravedlivější platit podle řidiče a ne auta. Když pojedu s otcovým autem a nabourám s ním, tak přece nespravedlivě přijde o bonusy on a ne já. Podle mne nikdo nemůže být trestaný za něco, co neudělal, nebo se pletu? Stejně tak, když mám dvě auta, tak ve stejnej čas nemůžu jet s oběma zaráz, pokud s ním někdo pojede, tak to musí být řidič a ten by měl platit sám za sebe.
I když je mi jasný, že ti, co mají řidičák doma v poličce a jezdí jednou za roky, by asi byli proti...
Renault Twingo 1,2, r.v. 93 - rád na tebe vzpomínám, 5 let, 60 tisíc km
Citroen C4 1,4i 16V, SX r.v. 2009
lehtinen
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lukas-E30 13. 12. 2005 14:18

dem pro to aby všichni platili stejně.

protože s Matizem mužu na S-kovym M-B udělat stejnou škodu, jako s M3-jkou.

Ale s M3-jkou bude větší šance, že to ubrzdim, narozdil od toho Matize.
E 220 CDI ´06 - W211 - odepsano na totalku
E 200 CDI ´13 - W212
Lukas-E30
Servismen

Odeslat příspěvekod JackNO.1 13. 12. 2005 14:26

Lukas-E30 píše:dem pro to aby všichni platili stejně.

protože s Matizem mužu na S-kovym M-B udělat stejnou škodu, jako s M3-jkou.

Ale s M3-jkou bude větší šance, že to ubrzdim, narozdil od toho Matize.o/quote]


ale s Matizem nebudeš na dálnici brzdit z 250, ale třeba ze 120... :wink:
JackNO.1
Motorkář roku 2007
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků