Tak min. 100k km jsem najezdil v dřevních dobách na offroadu s hnaným zadkem. Předek se připojoval manuálně. Jinak byly k mání uzávěrky všeho + redukce. Celou dobu to bylo na AT pneu.
Jezdilo se hodně po lese, tahaly se těžké bržděné vozíky, takže to mělo alespoň na tyhle činnosti smysl.
Jinak ale na vodě kalamita. Nebyl problém jezdit lehce bokem. Ty pneu naprosto nedržely a naprosto krásně se dal plynem kontrolovat zadek. Na ledě to drželo o chlup líp než letňáky. - bez 4x4 to nevyjelo naprosto nic a zatáčky to jezdilo rovně. A nad kilo pneu hučely jako kráva. Na sněhu to ale fungovalo krásně, ten vzorek byl opravdu strašně hrubý.
Když pominu to, že s tím občas byla sranda a vytahoval jsem třeba prázdnou Avii ze závěje nebo jsem kdysi na silvestra odtahal několik osobáků, které zapadly na cestě mezi lány, kterou zafoukal sníh (k nim jsem se navíc dostával přes příkopu, abych je objel), tak to bylo 95% času utrpení na 5% ohromné zábavy/práce.
Takže vůbec nezazlívám současným SUV, že jsou na tom tak jak jsou. Prostě fungují tak, aby těch 95% času (u větiny lidí spíš 99,99% času) fungovaly skvěle na té obyč cestě a jednou za čas se uměly dostat někde po lehkém terénu.
Tuto zimu jsem jako první odjel bez 4x4 a naprostá pohoda. Dostal jsem se na naprosto všechna místa, kde jsem jezdíval roky s torsenem. Dobré pneu + hydroměnič a fakt jsem se rozjel i na místech, kde jsem to naprosto nečekal. A to jsem jezdil neprohrnuté lesní cesty se souvislou vrstvout 15cm, občas i kopcovitější terén. A dal jsem to, sice občas jsem si trochu máknul, ale šlo to. A naprosto všechny čtyřkoly (včetně té mamacar CR-V) by to daly taky a navíc s prstem v nose.
Pokud fakt někdo potřebuje auto na práci a náročný terén, tak se stejně podívá po něčem jiném než je Sportage nebo Tiguan.
Já si teda nedovedu moc představit, že bych si koupil Tiguan za milion a čtvrt na devatenáctkách a jel si někde doškrábat disky, **** spodek, orvat přední nárazník atd... A ani nevím, kolik lidí je tohle fakt schopno udělat (když nepočítám Rasto Chválu). Já třeba naprosto nikoho takového neznám. Znám nebo jsem spíš znal pár přetvářek, které koupily vyloženě nový offroad (Land Cruiser, Land Rover, "starý" defender) na machrování a jediné, co předvedli, byl nějaký výjezd na pangejt při parkování ve městě. Teď mám kolem sebe spíš lidi, kteří mají obecně Dustery, berou to do lesa a fungují bez problémů. Vyjedou co je potřeba a když občas dveře škrábne větev, tak z toho hned nechytají osypky. A i ten Duster s 1.6 atmo toho je schopný vyjet fakt hodně, když se mu dají alespoň celoročky.