od Dusan 22. 4. 2008 10:10
Ucel turbomotoru je trosku jiny. Je to vlastne takovy vykon on demand. Princip je v tom, ze bezny ridic vyuziva plny potencial motoru jen zridkakdy, ale u beznych atmosfer ho vlastne plati po celou doby zvysenou spotrebou. Turbo je zpusob jak udelat motor mensiho objemu, ktery kdyz nebude vyuzivan bude mit spotrebu jako stejne velka (mala) atmosfera, ale v pripade potreby tam bude ten vykon navic. Protoze vsak nic neni zadarmo (to by se jinak delaly jenom turba), tak pro zmenu pro vyuzivani potencialu motoru je spotreba vyssi nez u stejne silne atmosfery vetsiho objemu.
Tohle vyborne fungovalo u klasickych turbicek typu 2.3t nebo 2.0t pripadne u klidnejsich ridicu i o 1.8T, ktere normalne jezdily za rozumnou spotrebu srovnatelnou s dvoulitrovou atmosferou a pritom tam bylo pro Strycka Prihodu schovano az dveste plus koni pod kapotou.
Jenze v posledni dobe prisla marketingove ekologicka manie uprednostnujici ciste teoreticka cisla vyrobena za laboratornich podminek zastaralymi metodami a tak se objevily nove obludky majici miniaturni motorecky vybavene turbem. To samozrejme rusi puvodni princip zridkakdy vyuzivaneho vykonu na vyzadani, protoze pri jizde na dalnici musi turbo foukat ze vsech sil, aby se jelo rozumnou rychlosti. Spotreba pak ovsem neni zrovna prizniva.
Auto: Infiniti M37s
AV: Onkyo 805, Sony VPL-HW55ES, HTPC
Mob: Galaxy S8+