STK a auto 4x4

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Radek Ondrášík 2. 2. 2008 17:30

tak mne napadlo, kdybych mel auto se 4x4 a sepnul mezinapravovy diferencial a najel na ten valec, co meri soumernost brzdeni, tak na zadni napravu by taky sla cast tociveho momentu a on by z toho vyjel, ze?
Radek Ondrášík
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Spectral 2. 2. 2008 17:42

Záleží na tom, o jaký systém 4x4 jde. Zmínil jsi mezinápr. diferák, takže vynecháme Haldexy a spol.

1. Pevné přiřazení náprav k sobě -> mechanická uzávěrka mezin. difu (pouze pravé offroady) -> ano, auto by vyjelo. Nicméně na STK se to nestane, protože jenom idiot by tam zařadil 4WD.

2. Diferák plus viskospojka (např. Subaru): Příliš malý rozdíl otáček (válce se točí pomalu) by asi nezpůsobil sepnutí viskospojky, takže by se zřejmě dozadu přenášel jen mizivý moment, který by k vyjetí nestačil (ubrzdily by ho zadní brzdy). Kdyby ty válce roztočili víc, tak už by to chtělo ujet.

3. Torsen (např. Audi): Při zařazeném neutrálu (což předpokládám, že je samozřejmost) by se nestalo nic, přední hřídel by přes diferák roztáčela volnou hřídel k převodovce, tudíž by zadní mohla klidně stát.

Další systémy mě teď nenapadají, klidně se ptej.
Spectral
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Radek Ondrášík 2. 2. 2008 17:44

hmmm, mno je to jen teoreticka otazka :) asi si pucim offroad a pudu na STK :)
Radek Ondrášík
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MELLO 2. 2. 2008 17:46

Spectral: byls rychlejší ;)
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Spectral 2. 2. 2008 17:54

MELLO píše:Spectral: byls rychlejší ;)-/quote]

A hlavně jsem psal k tématu ;) 8) ;) :mrgreen:
Spectral
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mlaskac 2. 2. 2008 17:55

[quote="Radek Ondrášík"otak mne napadlo, kdybych mel auto se 4x4 a sepnul mezinapravovy diferencial a najel na ten valec, co meri soumernost brzdeni, tak na zadni napravu by taky sla cast tociveho momentu a on by z toho vyjel, ze?[/quote]

vubec to nedelaji presneji NEUMI to. ja tam byl ani ne pred tydnem (co to melu mesicem), zkouseji jestli to vubec zacne sjizdet z valcu. spravne by meli byt vsechny 4 kola na valcich a pry jsou stk kde to maji ale ja takovou nevidel takze to poznaji tak ze na N roztoci valce a kdyz to brzdi (von to cejti kdyz na to slape) jestli to ma tendence brzdit.


spravne by to melo jit pres N ko na redukcni prevodovce ale prece jim to nebudu rikat :)
mlaskac
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Majkie 2. 2. 2008 18:09

Byl jsem tam s Fronterou (el. připojitelné pevné spojení 4x4) a Octavií 4x4, ani jedno pořádně nezměřili, protože tam prý jednou měli průser, že nějaký offroad (s viskozní spojkou myslím) jim z toho vyskočil a něco se tam prý podělalo, ale nebyl mi schopný nic říct bližšího, takže už jsou na 4x4 velmi opatrní. Jenže taky aut 4x4 jim tam jezdí tak 1 %. Ale prostě nepřemýšlí, co je to za systém a radši to moc nedráždí. Třeba u té Fronterý bez zapojeného 4x4 to nemůže nic udělat. Zase lepší, než aby to nějaký neznalý iniciativní blb někde podělal.
Ignorance is bliss
Majkie
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod zdenek 2. 2. 2008 22:54

byl jsem s Imprezou ve dvou ruznych stk a ani v jedny problem nebyl a technik ani nic nerikal ze by problemy byt mohly. Neco jinyho je mechanicky uzavreny diferak, ale u haldex/visko/torsen bych to skoro vyloucil.
zdenek
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod sMartin 2. 2. 2008 22:59

S torsenem jsem zadny problem nevidel, normalne to zmeril - i s automat. prevodovkou.
sMartin
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Majkie 2. 2. 2008 23:12

Napadá mě, že pokud jede v zimě tím offroadem a STK je pod sněhem, tak tam zapomene zařazený 4x4, technik do toho sedne a je hotovo.
Ale u té visko spojky bych to viděl jako možné - lamely sepnou mechanicky při prokluzu jedné nápravy.
Ignorance is bliss
Majkie
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tada 2. 2. 2008 23:23

Bych tam přišel a vzal bych kladivo a zrychtoval bych jim to tam! Verbež nemytá!
Tada
Štamgast

Odeslat příspěvekod zdenek 2. 2. 2008 23:25

Majkie: trochu si pletes princip fungovani, visko spojka neni mechanicke spojeni, ale jak uz z nazvu vyplyva prenos momentu je pres viskozni kapalinu
zdenek
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ardeth 2. 2. 2008 23:57

Byl jsem s T5 4x4 na STK...je to v podstate novy auto,ale borec s tim proste musel projet vsechno a najel i na ty valce a najednou koukal ze mu to z toho vyjelo...dement
Pak mu to jeste chciplo a potreti z toho vyjel tak,az zadni gumy zagumovaly a to uz jsem na nej zarval,ze to je kur*va novy auto, at si to zkousi na 120. Co to je za dementa,kdyz nepozna zespodu vzadu haldex jako krava...
Ardeth
Inventář

Odeslat příspěvekod Majkie 3. 2. 2008 00:46

zdenek: Opravuješ mě za slovo "mechanicky"? Můžeme se přít o významu toho slova, protože podle mě visko spojka má co dělat s mechanikou (existuje pojem mechanika kapalin) - vím, že jsou tam lamely v oleji, ale především jsem měl na mysli, že tam nezasahuje elektronika jako u Haldexu - tedy 4x4 se nespíná elektronicky ale mechanicky (nebo mám napsat olejově? - ok, mohl jsem napsat hydraulicky, to bys asi nechal být)
Spíš než narážku na to slovíčko bys mi mohl říct, zda souhlasíš, že je to u visko spojky možné, že jim to vyskočí. Evidentně podle Ardetha i u Haldexu.
Ignorance is bliss
Majkie
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod zdenek 3. 2. 2008 01:08

Majkie: ok, ale jako mechanickou uzaverku bych urcite neoznacoval, ale to je jedno, co se tyce visko spojky, tu maji vsechny Subaru a jak jsem psal nikdy jsem na stk s tim nemel problem, a ani z principu fungovani je podle me rozdil otaceni obou naprav moc maly na to aby se prenesl nejaky vyrazny moment na druhou napravu a auto z valcu vyjelo. U nas v podhorskym prostredi se ctyrkolek vyskytuje pomerne dost, takze na stk urcite nejsou tak ridkym jevem jako nekde jinde, ani jejich technik pred merenim nerikal nic o tom ze by mohly nastat problemy.
U haldexu to samy, samozrejme musi mit vypnuty zapalovani, jinak to logicky elektronika vyhodnoti jako prokluz predni napravy a pripoji zadek, ale to ze ma byt vypnuty zapalovani pri zkousce brzd na valcich je popsany i v manualu k haldexu a pokud to ten technik neudelal tak je bud roztrzitej a zapomel, nebo vul u kteryho nechapu jak muze hodnotit technicky stav auta kdyz nechape zakladni souvislosti.
zdenek
Štamgast
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků