Automaticke prevodovky

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod mvb 22. 1. 2008 18:19

Zdravim,
nevite nahodou nekdo co zpusobuje vyssi spotrebu a horsi dynamiku u aut s automatickou prevodovkou? Je to ciste jen proces razeni a nebo klade aut. prevodovka odpor stale - a tim se zvysuje spotreba a zhorsuje dynamika?

(mam na mysli uplne obycejny automat)

diky
mvb
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod PájaTHC 22. 1. 2008 18:30

V případě klasického manuálu se používá k přenosu hnací síly mezi motorem a převodovkou třecí spojka. Je-li spojka v záběru, jde o mechanické spojení s poměrně vysokou účinností. V případě klasického automatu ale supluje funkci třecí spojky (tj. hlavně plynulé přeřazování mezi jednotlivými kvalty) součástka, které se říká hydrodynamický měnič točivého momentu (HDM). Je to taková zajímavá věc plná voňavého oleje s oběžnýma lopatkama. Jde v ní o to, že pevné mechanické spojení mezi motorem a převodovkou je zde nahrazeno spojením nepevným, kapalinovým-olejovým, které způsobuje jisté ztráty. Výhodou je, že HDM v určitém menším rozsahu funguje jako CVT převodovka, kdy motor točí pořád třeba 2500 otáček a auto může jet jak 40 tak 70 km/h. Nevýhoda je pak ale ta samá, takzvaný prokluz, kdy jsou vstupní a výstupní otáčky měniče různé, logicky v přechodových režimech dochází k vyrovnávání a tedy ke ztrátám. Neexistuje tam prostě pevné spojení kusem železa. Tím dochází ke ztrátám výkonu a tedy zvyšuje se spotřeba paliva. Moderní automaty s HDM tomu čelí tak, že ve vyšších rychlostních stupních umožňují měnič "zamknout" neboli přemostit, takže k prokluzu nedochází a účinnost převodovky se třeba vdálničním režimu dostává na úroveň manuálu.
Konektory se nelesbí...
PájaTHC
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mvb 22. 1. 2008 18:36

Dik moc, paradni odpoved... 8)
mvb
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod PájaTHC 22. 1. 2008 18:39

http://auto.howstuffworks.com/torque-converter.htm

tady je třeba popis toho měniče...
Konektory se nelesbí...
PájaTHC
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod caprighia 22. 1. 2008 18:47

a za měničem je planetová převodovka a ta má také kapku menší účinnost, než normální.....pro doplnění, ten měnič vypadá tak, že první část je spojena nafest s motorem, při roztáčení lopatky sebou unášejí olej a udělují mu energii - druhá polovina je zase spojena s převodovkou a též má lopatky. Olej rozpohybovaný první částí se "opře" do lopatek druhé části, která se tak začne také roztáčet....limitně to v určitých otáčkách a zatížení vytvoří jakoby "pevný celek" tím, že je umožněn ten prokluz se právě "mění" moment, udává se také hodnota stupně - třeba 1,4 a podobně...proto stačilo pak za měnič dát třístupňovou planetovku a jízda byla plynulá
Tazio Nuvolari
Umělá Hmota
Pátá Míle
kácovský ležák
caprighia
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Albaq 22. 1. 2008 18:49

jeste pro doplneni:
klasicke planetove automaty radi jednotlive rychlostni stupne radicimi cleny (brzdy, spojky) no a pri kazdem zarazenem stupni jsou nektere aktivni a nektere neaktivni (sepnute, rozepnute), no a ty rozepnute take zpusobuji ztraty vykonu
Albaq
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Albaq 22. 1. 2008 18:59

to caprighia:

tedko se dosti zacinaji rozmahat hridelove automaty, kde automatika radi synchronizacnima spojkama a ne jako u planetovek spojkama a brzdama, viz napr. DSG od VW
Albaq
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod macbook 22. 1. 2008 19:41

DSG ma lepsie parametre ako manual, zrychlenie, aj spotrebu.
macbook
Nováček

Odeslat příspěvekod Radek Ondrášík 22. 1. 2008 20:07

macbook: never tem papirovym udajum automobilky

albag: to uz nejsou automaty, ale robotizovane manualy. Ty tu byly uz pomerne dlouho, napr. ve forme sekvencnich prevodovek, pripadne jednospojkovych robotizovananych manualu (SMG, Selespeed, 2Tronic) a ted tam pridali dalsi spojku.
Radek Ondrášík
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod macbook 22. 1. 2008 20:36

stacia mi realne udaje, v dvoch autach mam DSG :)
macbook
Nováček

Odeslat příspěvekod Albaq 22. 1. 2008 20:42

to Radek Ondrášík:

z marketingoveho hlediska mate nejspis pravdu, ale autarsky je DSG automat, pac radi elektronika ne ridic
Albaq
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod MartinTDI 22. 1. 2008 20:58

este dodatok ze to pevne spojenie sa nazyva aj Over drive ak sa nemylim;)
BMW
MartinTDI
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MartinTDI 22. 1. 2008 20:58

este dodatok ze to pevne spojenie sa nazyva aj Over drive ak sa nemylim;)
BMW
MartinTDI
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Radek Ondrášík 22. 1. 2008 21:12

macbook píše:stacia mi realne udaje, v dvoch autach mam DSG :)


to je pekne, ale mate stejne auta bez DSG, abyste srovnal svou spotrebu se svou spotrebou? Ale nechme toho, toto neni tema teto diskuse
Radek Ondrášík
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod PájaTHC 22. 1. 2008 23:17

MartinTDI píše:este dodatok ze to pevne spojenie sa nazyva aj Over drive ak sa nemylim;)


Myliš se, Overdrive je obecně převod do rychla, kdy se vývod šaltru točí rychleji než motor, konkrétně obvykle převod 0,67:1. Dříve v době třírychlostních šaltrů byl Overdrive samostatná malá krabička za převodovkou (někdy se aktivovalo tlačítkem OD na palubce nebo voliči automatu), dneska už je to spíš obecný výraz pro nejvyšší rychlostní stupeň, protože převodovky mají třeba 6 stupňů a převod nižší než 1:1 vzniká kombinací dvou planetových mechanismů za sebou.

To pevné spojení se nazývá Lock-up.

Lidem se to často plete, dokonce i v komunitě US, protože Lock-up dříve fungoval pouze v nejvyšším rychlostním stupni, dneska třeba od dvoiky-troiky výše.
Konektory se nelesbí...
PájaTHC
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků