princip haldex II.

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod HOOK 12. 1. 2006 12:08

jeniik: To bohuzel nemam, bylo to na Scorpiu, mely to tenkrat skoro vsechny fordy, odesla mi dvakrat za tu dobu co jsem ho mel, predpokladam, ze tam byly nejake kanalky, ktere tim ze se uzavrely regulovaly zaber.
HOOK
Štamgast

Odeslat příspěvekod jeniik 12. 1. 2006 14:33

no v klasicke viskospojce prave zadny kanalky nejsou, proto me to zajima... Je to proste hromada vrtulek tocicich se v nejakym hustym maglajzu...
má-li být socialismus, nech? zruší práci
jeniik
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vencap 12. 1. 2006 14:35

Při pročítání diskuze jsem si všiml příkladu o autu s Haldexem, které má přední kola na ledě a zadní na asfaltu. U tohoto příkladu se tvrdí, že Haldex bude udržovat rozdělení výkonu 50:50 mezi přední a zadní nápravou. Přední kola tedy budou prokluzovat a zadní přenášet výkon na vozovku. Kola přední a zadní nápravy se tedy budou točit různou rychlostí.

A toto mi není jasné. Aby se mohla kola obou náprav točit různými rychlostmi, muselo by v Haldex spojce přeci docházet k prokluzu. Pokud spojka pevně sepne, budou se obě nápravy otáčet stejnou rychlostí a tedy naprostá většina výkonu se na vozovku přenese přes zadní nápravu. Přední kola se budou jen volně bez odporu odvalovat rychlostí jízdy.

Tedy poměr přeneseného výkonu by byl kolem 0:100. Vzhledem k tomu, že přední kola nemusí přibržďovat brzdy, přenese se téměř veškerý výkon motoru na vozovku (pokud mají zadní kola dostatečnou přilnavost k vozovce) přes zadní kola.
Můžete mi prosím zkusit vysvětlit, kde mám ve svém postupu chybu?
vencap
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod HOOK 12. 1. 2006 14:38

jeniik: neni vlastne visko spojka principem podobna hydrodynamickemu menici v prevodovce ?
HOOK
Štamgast

Odeslat příspěvekod Pucmeloud(smazano) 12. 1. 2006 14:46

vencap: V pripade ze Haldex plne sepne, spoji predek se zadkem, takze se obe napravy otaceji stejne rychle. Predni se bude s 50 % momentu protacet na lede stejnymi otackami jako se otaci zadni naprava co zabira na asfaltu. Tak tomu alepson rozumim ja.
Pucmeloud(smazano)
Nováček

Odeslat příspěvekod vencap 12. 1. 2006 15:05

Myslím, že 50% výkonu, řekněme 30kw, by ta přední kola roztočilo dost rychle, pokud se mají možnost protáčet bez odporu. Viz např. auto bez Haldexu ve stejné situaci s polovičním výkonem.
Pokud se přední kola mají otáčet pomaleji, než u auta bez Haldexu, musí je něco brzdit. Tím odporem, co pohltí prebytečný moment na předních kolech je, podle mého názoru, v tu chvíli pevně připojená zadní náprava.
vencap
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vencap 12. 1. 2006 16:53

Ještě mě napadl dodatek. Pokud se tedy přední a zadní kola otáčejí stejnou rychlostí a zadní neprokluzují (otáčejí se rychlostí jízdy vozu), nemohou prokluzovat ani přední kola (také se otáčejí rychlostí jízdy vozu).
Sice nepřenášejí žádný výkon na vozovku, ale odvalují se rychlostí jízdy.
vencap
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jeniik 12. 1. 2006 17:15

k tem 50:50, mluvi o tocivem momentu, tedy o sile na kolech, ne o vykonu!

HOOK: Rekl bych, ze princip je podobny, akorat HDM vyuziva ridke, rychle proudici kapaliny, kdezto viskospojka naopak huste kapaliny...
má-li být socialismus, nech? zruší práci
jeniik
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Spectral 13. 1. 2006 15:55

vencap: Ne, chápeš to špatně. Přední kola se při akceleraci nikdy neotáčejí pomaleji, než zadní. Vždycky buď rychleji, nebo při plně sepnuté spojce stejně rychle. Právě proto, že při sepnuté spojce jsou obě nápravy spojeny. Musíš pochopit princip toho pohonu. Zadní náprava je hnaná ze stejné hřídele, která pohání přední kola, akorát před zadní nápravou je haldex spojka, která tu zadní nápravu odpojuje a připojuje.

Jak už psal jeniik, jedná se o rozdělení točivého momentu, tedy síly, která na kola působí, nejde o výkon.
vencap píše:Ještě mě napadl dodatek. Pokud se tedy přední a zadní kola otáčejí stejnou rychlostí a zadní neprokluzují (otáčejí se rychlostí jízdy vozu), nemohou prokluzovat ani přední kola (také se otáčejí rychlostí jízdy vozu). r/quote]Správný postřeh, ovšem nezapomeň na to, že platí pouze tehdy, je-li haldex spojka plně sepnutá. Je-li sepnutá jen částečně, dochází na haldex spojce k prokluzu a zadní kola jsou hnaná menším toč. momentem a díky tomu se mohou otáčet pomaleji - tedy předek hrabe, ale zadek ne, protože menší toč. moment dokážou kola přenést na cestu. Tvůj závěr je ale špatný. Následující tvrzení:
jquote="vencap"]Sice nepřenášejí žádný výkon na vozovku, ale odvalují se rychlostí jízdy.t/quote]
je nesprávné. Pokud budeme uvažovat, že je plně sepnutá spojka a zadek neprokluzuje, pak neprokluzuje ani předek, ale
ne proto, že by se odvaloval rychlostí jízdy, ale proto, že je pevně spojen se zadní nápravou! A jak už jsme si řekli, předek se v záběru nikdy nemůže točit pomaleji než zadek.
Napíšu to ještě jinak, triviálněji. Přední kola pohánějí ta zadní. To je princip celého Haldexu. Už je to jasnější?
Spectral
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lucas (novy) 19. 1. 2006 14:52

Posle mi niekto pls ten pdf dokument o haldexe na mail?
Kód: Vybrat vše
lucas241@gmail.com


Na tomto linku je navod ako z LEGA postavit torsen :) len bohuzial nemam take suciastky, zrejme z technics...
Mozno sa to ale niekomu podari.
http://odin.prohosting.com/mrplanet/torsen/Torsen.htm
lucas (novy)
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ivan Novotný 23. 1. 2006 19:52

Spectral: pripominka k prispevku z 10.1.06 - funkce diferencialu torsen: Konstrukce TORSEN (TORque SENsive – citlivost na točivý moment) nerozděluje točivý moment v závislosti na rozdílu otáček výstupních hřídelí, ale dle momentu hřídele kladoucí menší odpor. Poměr momentů obou hřídelí je trvale pohyblivý v určitém intervalu daném jeho konstrukcí a okamžitými adhezními vlastnostmi jednotlivých kol nebo náprav, např. od 25:75 až po 75:25. Je li použit např. jako mezinápravový diferenciál, může při tomto nastavení okamžitě převést na neprokluzující nápravu až trojnásobek momentu (odporu), který klade náprava prokluzující. Reakce na prokluz je bleskurychlá, neboť zvýšení svornosti je vyvoláno pouze mechanickým třením šneku a šnekového kola. Rozsah poměrů je dán konkrétním mechanickým uspořádním při výrobě a nemusí být souměrný. Možný je třeba 20:80 - 60:40, což znamená, že je diferenciál schopen předisponovat na druhou hřídel až čtyřnásobek momentu první hřídele, nebo opačně na první hřídel jedenapůlnásobek momentu druhé hřídele (pouze příklad)

Pevný poměr 50:50 má jen klasický (otevřený) diferenciál. To znamená, že výstupní moment obou hřídelí se nikdy neliší. Pokud se tedy z důvodu prokluzu sníží výstupní moment jedné hřídele, okamžitě se sníží na stejnou hodnotu i moment druhé hřídele. TORSEN se však takto nechová - zde se při snížení jednoho výstupního momentu okamžitě o stejnou hodnotu navýší moment druhé hřídele, a to až do dosažení maximálního poměru momentů - např. výše uvedeného trojnásobku u 25:75. Teprve pokud se moment prokluzujících kol ještě dále snižuje, dojde v poměru i ke snížení momentu opačné hřídele, což je možno řešit např.aktivním přibrzděním prokluzujícího kola.
Váňa
Ivan Novotný
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod vencap 25. 1. 2006 08:45

Spectral: Dekuji za odpoved. Myslim, ze rozumim tomu, co popisujes. Pri sepnute spojce jsou predni kola pevne spojena se zadnimi a otaceji se stejnou rychlosti.
Reaguji nyni na drivejsi tvrzeni, ze Haldex nedokaze rozdelit tocivy moment v pomeru priblizne 0:100. Myslim si, ze pokud je spojka pevne sepnuta a predni kola na ledu, pujde naprosta vetsina tociveho momentu na zadni kola, ne jenom polovina. Predni kola nejsou schopna prenest tu svoji polovinu tociveho momentu na vozovku, pokud jsou na ledu, a presto se neprotaci. Kam by tedy ta polovina tociveho momentu, prenesena na predni kola, mizela?
Co kdybychom, pro nazornost, predni kola zvedli do vzduchu a pridali plyn. Spojka sepne a zadni kola prenesou veskery tocivy moment na vozovku. Predni kola se budou otacet stejnou rychlosti, jako zadni, ale neprenasi temer zadny tocivy moment, protoze jim nic nebrani otaceni. Z toho usuzuji, ze pri velmi kluzkem povrchu pred prednimi koly zajisti Haldex prenos temer veskereho tociveho momentu pres zadni kola.
vencap
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ivan Novotný 25. 1. 2006 09:56

Vencap: Naprosto souhlasim. Problem byva casto v nepochopeni, co znamena procentni vyjadreni pomeru sil vpredu a vzadu. Tzn 50:50 ma pouze diferencial bez zaverky, kdy jsou oba vystupni momenty vzdy shodne. Naproti tomu pri pevnem spojeni predni a zadni napravy (zcela sepnuty Haldex nebo sepnuta zaverka mezinapravoveho dif.) se nemuze jednat univerzalne o 50:50, v tomto pripade jiz rozdeleni sil neni nicim rizeno. U dvou pevne propojenych naprav muze rozdeleni toc. momentu a tedy i taznych sil kolisat v rozmezi 100:0 az 0:100 a hodnota zalezi pouze na okamzitych adheznich schopnostech naprav a valivem prumeru kol ve vztahu k jejich aktualni draze.
Váňa
Ivan Novotný
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod vencap 25. 1. 2006 13:08

Ivan Novotný: děkuji za potvrzení a upřesnění mých laických domněnek.
vencap
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ivan Novotný 25. 1. 2006 15:14

vencap: Jeste bych doplnil, že prerozdeleni pomeru sil u pevne propojene predni a zadni napravy muze dle meho nazoru prekrocit i tech 100% a byt napriklad -20:120 (minus dvacet ku stodvaceti procentum). Asi to zni trochu nelogicky, ale napriklad pri jizde do prudsi zatacky se musi predni kola tocit rychleji nez zadni, protoze opisuji vetsi oblouk. Pevne propojeni predni a zadni napravy jim to ale nedovoli a predni kola tak vlastne brzdi (to je tech -20% v prikladu). Tato brzdna sila se pres kardany prenese na zadni napravu a zpusobi zase navyseni jeji hnaci sily oproti puvodni hodnote (100+20= 120%), takze celkova tazna sila v souctu obou naprav se nezmeni.
Váňa
Ivan Novotný
Kolemjdoucí

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků