Jak točit studený benz. motor?

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod IMH 1. 11. 2005 10:31

Bydlím kilometr od dálnice a najíždím na ní každé ráno v táhlém několikakilometrovém kopci, s úplně studeným motorem který se snažím nevytáčet. Je to utrpení, protože buď jedu s kamiony, nebo když se rozhodnu je předjet brzdím ostatní provoz a děsně mě frustruje, když se mi zejména HTP a dodávky provokativně lepí na kufr. Občas se naštvu, dupnu na to a zmizím jim, ale pak se zas cítím provinile, že motor poškozuju. Po kolika km je motor v zimě zahřátý ? Je správný postup zvyšovat otáčky postupně jak roste teplota motoru ? Nejprve do 3 000 a třeba po pěti km jet do 4 000 ?
IMH
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 1. 11. 2005 10:44

No je to individualni, ono je treba si uvedomit, ze dulezita je teplota oleje, ne vody, tudiz to co vidis je teplota vody. Pokud jezdis jak pises, poohledl bych se po olejich s nizsi hustotou, tudiz na leto bych volil nejake 5W-xx a na zimu 0W-xx to by melo pomoci v mazani za studena. Kazdopadne pak zalezi na stylu jizdy a tudiz bych prizusobil olej pouziti. takze tak 5W-40 a 0W30 by pro bezneho cloveka mel stacit. Pokud mas bezny benzinovy motor, tak normalne jet. Max prece min. 5ti kvalt, tak neni problem dojet na dalnici a rozjizdet to na vyssi stupen. TO, ze mas jet xx-kilometru do 3000 a xx-kilometru do 4000 je blbost. Nejsou dany zadne otacky do kolika se ma motor tocit pri jake teplote, chce to proste cit.
anonymni

Odeslat příspěvekod JardaB 1. 11. 2005 10:55

Taky dost zalezi na tom, o jaky motor jde, teda jakou ma rezervu vykonu. A taky jak dlouho ma vydrzet, ono mu to toceni sice vadi, ale nemyslim, ze nejak dramaticky. Vic nez v mazani je podle me problem v rychlem a nerovnomernem ohrivani (proto treba rada praskne hlava),takze plny kotel pri nizkych otackach myslim stejne moc nepomuze.
JardaB
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rs. 1. 11. 2005 11:06

rika se, ze pist dosahne provozni teploty (!provoznich rozmeru!) za 30sec, ale vlozka valcu, klika atd za zhruba 10min. v tomto mezidobi je zmensena vule mezi pistem a valcem, pri plnem zatizeni riskujes pridirani pistu o vlozku.

Monoblok se zahreje pravdepodobne pozdeji nez hlinikac s vlozkou - je masivnejsi.
Rs.
Štamgast

Odeslat příspěvekod IMH 1. 11. 2005 11:11

Auto mi na pětku jede při 3 000 otáčkách 125-130, snažím se zprvu netočit víc. Než se v tom kopci rozjede na pětku ze 100 na 130, trvá to věčnost. Někde jsem četl, že třeba M5 má na otáčkoměru pole, který ukazuje maximální povolené otáčky v závislosti na teplotě motoru. Předpokládám, že to je postup, který platí obecně.
IMH
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rs. 1. 11. 2005 11:20

ano, a jeste si k tomu pridej pomerne zatizeni, ktere nejak odpovida stlaceni "plynu".
Proste jezdi na 1/2 plynu, otacky do maxima toc momentu - obvykle nekde kolem 3tis a neres to. Taky tam mas prevodovku, poloosy, loziska kol, vse potrebuje svoje.
Rs.
Štamgast

Odeslat příspěvekod Andr3w 1. 11. 2005 12:31

no ja ho tocim tak do 3500ot/min ale plyn davam max. do 3/4 obcas ked potrebujem pridat tak aj plny a otacky do 4-5000 ale len na chvilku, to by mu az tak nemalo uskodit :?
Seat - Auto emotion
Andr3w
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod D.a.l.i 1. 11. 2005 12:37

No a co tak v tom kopci jet jeste cca km jemneji (s kamiony) - motor se pri vetsim zatizeni zahriva vice - a v pulce kopce uz na to pri vhodne prilezitosti slapnout trochu vice (jak pise Rs.)?
Nač ten spěch? 5 minut mě nezabije :-)
D.a.l.i
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pickuper 1. 11. 2005 12:42

Doporučuji provést instalaci měřiče teploty oleje.Pak je již velmi snadné "odhalit" ten správný moment,kdy je možné "položit kov na kov" bez obav z újmy motoru..... :wink:
Pickuper
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod QX 1. 11. 2005 13:01

Tohle je obecne problem. Clovek se snazi k autu chovat opatrne a netocit to kdyz je to studene, pak jeste premysli o vecech jako jsou loziska, prevodovka ... jak pise Rs., ale nekdy si rikam, ze uz je to na palici (ackoliv to taky tak resim).

Vsimnete si nekterych lidi - nalozi tomu co to da a jedou. A nekdy mam pocit ze jsou stastnejsi a ani nemaji zadne problemy, ale paradoxne clovek, co se o to zajima a stara, tomu se neco v-y-s-e-r-e.

IMH, asi bych ti doporucil, za podminek jake mas, nech to auto nastartovane na volnobech nekolik minut dle okolni teploty a az pak jed, preci jenom je to ucinne a motor taky slusne ohrejes (alespon v mem pripade to tak funguje - u dieselu to pochopitelne delat nelze).
QX
Nováček

Odeslat příspěvekod Jarda2 1. 11. 2005 13:27

No pokud chceš opravdu motor šetřit, tak jeď v pravém s těmi kamiony, vždyť oni 90 určitě jedou, to se dá v kopci vydržet. Pokud to nevydržíš, po jednom kilometru (+ třeba kousek v pravém na dálnici než to pozvolna rozjedeš) by 4000 ot/min neměly motoru škodit, obzvláště nebude-li plyn na podlaze. Přesnou hranici asi nikdo nezná, jde jen o postupný nárůst opotřebení, oproti prohřátému motoru.
Jarda2
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod IMH 1. 11. 2005 13:40

Dík za rady. Řešením by asi taky bylo nezávislý teplovodní topení, ale vzhledem k tomu, že už tam mám horkovzdušný, nechce se mi to celé předělávat a investovat. Teď jezdím zhruba tak jak píše Jarda2, většinou s kamiony na půl plynu a za kopcem (v létě většinou ještě před koncem kopce, prostě když ukazuje teploměr aspoň normál) se až rozjedu..
IMH
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod HOOK 1. 11. 2005 13:45

Co tam dat jen to elektricky, tedy pokud to mas kam pripojit?
HOOK
Štamgast

Odeslat příspěvekod IMH 1. 11. 2005 15:22

HOOK: Tak to nevím, každopádně se mi do toho nechce nic moc investovat. Hlavně jsem potřeboval poradit, jak se k tomu motoru za těhle podmínek správně chovat...
IMH
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Haya1 1. 11. 2005 15:54

raději více krátkodobě vytočit než nechat podtáčet ( klepat )... 8) a když je dobrý olej ( 5W,0W ) tím spíše. :wink:
Motorkář uz jen duší (první moto-Pionýr v 10, auto Škoda 1202 STW v 16 letech...)
Haya1
Nováček

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron