Jak točit studený benz. motor?

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod IMH 1. 11. 2005 10:31

Bydlím kilometr od dálnice a najíždím na ní každé ráno v táhlém několikakilometrovém kopci, s úplně studeným motorem který se snažím nevytáčet. Je to utrpení, protože buď jedu s kamiony, nebo když se rozhodnu je předjet brzdím ostatní provoz a děsně mě frustruje, když se mi zejména HTP a dodávky provokativně lepí na kufr. Občas se naštvu, dupnu na to a zmizím jim, ale pak se zas cítím provinile, že motor poškozuju. Po kolika km je motor v zimě zahřátý ? Je správný postup zvyšovat otáčky postupně jak roste teplota motoru ? Nejprve do 3 000 a třeba po pěti km jet do 4 000 ?
IMH
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 1. 11. 2005 10:44

No je to individualni, ono je treba si uvedomit, ze dulezita je teplota oleje, ne vody, tudiz to co vidis je teplota vody. Pokud jezdis jak pises, poohledl bych se po olejich s nizsi hustotou, tudiz na leto bych volil nejake 5W-xx a na zimu 0W-xx to by melo pomoci v mazani za studena. Kazdopadne pak zalezi na stylu jizdy a tudiz bych prizusobil olej pouziti. takze tak 5W-40 a 0W30 by pro bezneho cloveka mel stacit. Pokud mas bezny benzinovy motor, tak normalne jet. Max prece min. 5ti kvalt, tak neni problem dojet na dalnici a rozjizdet to na vyssi stupen. TO, ze mas jet xx-kilometru do 3000 a xx-kilometru do 4000 je blbost. Nejsou dany zadne otacky do kolika se ma motor tocit pri jake teplote, chce to proste cit.
anonymni

Odeslat příspěvekod JardaB 1. 11. 2005 10:55

Taky dost zalezi na tom, o jaky motor jde, teda jakou ma rezervu vykonu. A taky jak dlouho ma vydrzet, ono mu to toceni sice vadi, ale nemyslim, ze nejak dramaticky. Vic nez v mazani je podle me problem v rychlem a nerovnomernem ohrivani (proto treba rada praskne hlava),takze plny kotel pri nizkych otackach myslim stejne moc nepomuze.
Opel Mokka 1.7 CDTI, firemni pracant
Renault Megane Cabrio 2.0 IDE, mazlik
Twingo II, 43 kW
Fikus MKII 1.6 TDCI 66 kW
[Fikus 1.6Ti RIP]
JardaB
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rs. 1. 11. 2005 11:06

rika se, ze pist dosahne provozni teploty (!provoznich rozmeru!) za 30sec, ale vlozka valcu, klika atd za zhruba 10min. v tomto mezidobi je zmensena vule mezi pistem a valcem, pri plnem zatizeni riskujes pridirani pistu o vlozku.

Monoblok se zahreje pravdepodobne pozdeji nez hlinikac s vlozkou - je masivnejsi.
Rs.
Štamgast

Odeslat příspěvekod IMH 1. 11. 2005 11:11

Auto mi na pětku jede při 3 000 otáčkách 125-130, snažím se zprvu netočit víc. Než se v tom kopci rozjede na pětku ze 100 na 130, trvá to věčnost. Někde jsem četl, že třeba M5 má na otáčkoměru pole, který ukazuje maximální povolené otáčky v závislosti na teplotě motoru. Předpokládám, že to je postup, který platí obecně.
IMH
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rs. 1. 11. 2005 11:20

ano, a jeste si k tomu pridej pomerne zatizeni, ktere nejak odpovida stlaceni "plynu".
Proste jezdi na 1/2 plynu, otacky do maxima toc momentu - obvykle nekde kolem 3tis a neres to. Taky tam mas prevodovku, poloosy, loziska kol, vse potrebuje svoje.
Rs.
Štamgast

Odeslat příspěvekod Andr3w 1. 11. 2005 12:31

no ja ho tocim tak do 3500ot/min ale plyn davam max. do 3/4 obcas ked potrebujem pridat tak aj plny a otacky do 4-5000 ale len na chvilku, to by mu az tak nemalo uskodit :?
Seat - Auto emotion
Andr3w
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod D.a.l.i 1. 11. 2005 12:37

No a co tak v tom kopci jet jeste cca km jemneji (s kamiony) - motor se pri vetsim zatizeni zahriva vice - a v pulce kopce uz na to pri vhodne prilezitosti slapnout trochu vice (jak pise Rs.)?
Nač ten spěch? 5 minut mě nezabije :-)
D.a.l.i
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pickuper 1. 11. 2005 12:42

Doporučuji provést instalaci měřiče teploty oleje.Pak je již velmi snadné "odhalit" ten správný moment,kdy je možné "položit kov na kov" bez obav z újmy motoru..... :wink:
Pickuper
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod QX 1. 11. 2005 13:01

Tohle je obecne problem. Clovek se snazi k autu chovat opatrne a netocit to kdyz je to studene, pak jeste premysli o vecech jako jsou loziska, prevodovka ... jak pise Rs., ale nekdy si rikam, ze uz je to na palici (ackoliv to taky tak resim).

Vsimnete si nekterych lidi - nalozi tomu co to da a jedou. A nekdy mam pocit ze jsou stastnejsi a ani nemaji zadne problemy, ale paradoxne clovek, co se o to zajima a stara, tomu se neco v-y-s-e-r-e.

IMH, asi bych ti doporucil, za podminek jake mas, nech to auto nastartovane na volnobech nekolik minut dle okolni teploty a az pak jed, preci jenom je to ucinne a motor taky slusne ohrejes (alespon v mem pripade to tak funguje - u dieselu to pochopitelne delat nelze).
QX
Nováček

Odeslat příspěvekod Jarda2 1. 11. 2005 13:27

No pokud chceš opravdu motor šetřit, tak jeď v pravém s těmi kamiony, vždyť oni 90 určitě jedou, to se dá v kopci vydržet. Pokud to nevydržíš, po jednom kilometru (+ třeba kousek v pravém na dálnici než to pozvolna rozjedeš) by 4000 ot/min neměly motoru škodit, obzvláště nebude-li plyn na podlaze. Přesnou hranici asi nikdo nezná, jde jen o postupný nárůst opotřebení, oproti prohřátému motoru.
Jarda2
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod IMH 1. 11. 2005 13:40

Dík za rady. Řešením by asi taky bylo nezávislý teplovodní topení, ale vzhledem k tomu, že už tam mám horkovzdušný, nechce se mi to celé předělávat a investovat. Teď jezdím zhruba tak jak píše Jarda2, většinou s kamiony na půl plynu a za kopcem (v létě většinou ještě před koncem kopce, prostě když ukazuje teploměr aspoň normál) se až rozjedu..
IMH
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod HOOK 1. 11. 2005 13:45

Co tam dat jen to elektricky, tedy pokud to mas kam pripojit?
HOOK
Štamgast

Odeslat příspěvekod IMH 1. 11. 2005 15:22

HOOK: Tak to nevím, každopádně se mi do toho nechce nic moc investovat. Hlavně jsem potřeboval poradit, jak se k tomu motoru za těhle podmínek správně chovat...
IMH
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Haya1 1. 11. 2005 15:54

raději více krátkodobě vytočit než nechat podtáčet ( klepat )... 8) a když je dobrý olej ( 5W,0W ) tím spíše. :wink:
Motorkář uz jen duší (první moto-Pionýr v 10, auto Škoda 1202 STW až v 16 letech...)
Haya1
Nováček

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků