4 st. automatická převodovka

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod SirTom 2. 5. 2005 13:31

Ahoj!

vzhledem k tomu že je tu vždycky dost informovaných lidí (někteří jsou dokonce chytří až až :), tak bych rád požádal zda by mi někdo mohl napsat proč se dříve používali 4 stupňové automaty, když manuály byly dávno 5 nebo dokonce 6 stupňové. Teprve v posledních pár letech jsou v autech běžné 5 a 6 st automaty.
To je tak velký rozdíl mezi 4 a 5 st převodovkou?
Berte prosím v potaz, že jsem skutečně laik a pokud by někdo přidal vysvělení jak to vlastně všechno funguje budu rád :))

Díky všem

Tomáš
SirTom
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hustoles 2. 5. 2005 14:15

Vícestupňové automaty jsou logicky dražší.
"Vepřové zdražuje, ale sviní je všude pořád dost"
Hustoles
Chameleon Garáže
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 2. 5. 2005 14:16

Sir: ja bych rekl, ze problem bude i v pohodli. Jelikoz starsi automaty pri razeni dost cukaly, bylo to docela znat a tedy ztracel se komfort, tim, ze se ubralo stupnu, ubralo se i poctu razeni a tim padem byla jizda pohodlnejsi a klidnejsi...
anonymni

Odeslat příspěvekod -LK- 2. 5. 2005 14:45

goes: ale automaty mohly cukat tak 30 let zpátky, zatímco 4st automaty byly běžné ještě před pár lety. IMHO je to o tom, že víc stupňů zkrátka nebylo třeba. Pokud si dobře pamatuju, tak pátý a další stupně se přidávaly pouze pro zvýšení Vmax a zlepšení ekonomiky provozu (zdravím staré dobré americké třístupňové automaty).
فارسي بلد هستم
-LK-
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod myndel 2. 5. 2005 14:55

No, nezapomeňte taky na to, že čím víc stupňů, tím vyšší složitost a převodovka se někam musí vejít.

V padesátých letech se vyráběly Buicky a jiné přemotorované americké stroje s pouze dvoustupňovou převodovkou. To byl vyloženě následek ceny.

Citroen až teď odložil u C5 čtyřkvalt - následek ceny.

Na druhou stranu, vlajková loď MB - SLR má taky jenom pětikvalt - následek výkonu (více stupňů = více místa a hmotnosti), mercedesácký sedmikvalty utáhnou maximálně 500 Nm a měl by přijít (nebo už možná přišel...) pro 700 Nm.

Jinak pokud použijete pětikvalt místo čtyřkvaltu, ušetříte až 25% paliva.
Pokud použijete šestikvalt namísto pětikvaltu, ušetříte až 13% paliva
A pokud použijete místo šesti kvaltů sedm, ušetříte až 2%.
myndel
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod coto 2. 5. 2005 15:36

Marek_Litzman: kde se daji vycist ty procenta usetreneho paliva?
coto
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod -LK- 2. 5. 2005 15:54

Ono kouzlo bude pravděpodobně v tom slůvku "až" u "ušetříte až xx% paliva".
Pokud totiž dobře počítám, tak pokud použiju sedmikvalt místo čtyřkvaltu, ušetřím 25+13+2 = 40% paliva a o tom opravdu velmi silně pochybuju. Pokud to je ušetřím "až" 40% paliva a tím "až" se myslí, že pokud zrovna vychytám situaci, kdy slunce svítí z jihu, je západní vítr o rychlosti 10m/s, auto se pohybuje rychlostí 135km/hod a vozovka má klesání 3 promile, pak ušetřím 40%, jinak 5%, tak je to zkrátka zavádějící a o ničem.
فارسي بلد هستم
-LK-
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 2. 5. 2005 15:59

LK: no 4st. automat z roku 90 v BX cuka a prerazuje dost citelne, tiptronik v passatu to same, narozidl od takovych vychytavek jako je dnesni DSG, nebo MB 320 s automatem, kde to clovek ani neregistroval krom poklesu otacek. Ten rozdil je velky a i pred par lety byly automaty, kdy clovek dost pozna, ze zrovna probiha razeni...
anonymni

Odeslat příspěvekod -LK- 2. 5. 2005 16:09

goes: otázka, zda v tom BX byl špatný automat jako model či jako konkrétní kousek. V 94 Xantii mám automat, o který jsem se staral (stejně jako předchozí majitel) a řadí tak sametově, že by jeden nevěřil (velmi blízko sametovosti u Sevilly).

Ostatně - během těch desítek tisíc km, co jsem s Xantií odjezdil, jsem našel jedno místo, kde přeřazení člověk pozná maličkým (to bych zdůraznil) škubnutím, a to když auto při mírné jízdě z kopce (a malém plynu) má tendenci akcelerovat a já nohu z plynu sundám. Jindy prakticky ne.
فارسي بلد هستم
-LK-
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 2. 5. 2005 16:16

LK: s tim BX to nemuzu posoudit, jel jsem jenom timto jednim kusem, ale nevim, ze by dane auto melo nejakou zavadu. Co se tyce toho passatu, tak ten je zcela v poradku. Proste dnesni nove a dobre automaty radi tak, ze da clovek cihlu na pedal na pristrojovku da sklenici s vodou a hladina i po dobu razeni zustava klidna, proste to nejde poznat, coz se o starsich generacich automatu opravdu rict neda.
anonymni

Odeslat příspěvekod myndel 2. 5. 2005 16:42

Ta čísla jsou všeobecně známá. Já tím ale spíš chtěl naznačit, že stupně se zvyšovat donekonečna nedají, protože je to prostě zbytečné. Samozřejmě, za určitých podmínek lze dosáhnout i s menším počtem stupňů stejné nebo dokonce záporné úspory, ale pokud jezdíte ustlenou rychlostí v různých podmínkách, motor se může líp držet v otáčkách s nejmenší spotřebou a ta potom může docela rapidně klesat. Myslím si, že za normálních podmínek ta úspora může být tak poloviční.
myndel
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod kosch 2. 5. 2005 19:49

ad automaty Citroen: nevim jak u BX, ale ty pozdější už budou docela kvalitní, mam zkušenost s Xsarou s 4st. AT a řadí skutečně skvěle - inteligentně a naprosto bez cukání, líp než tiptronic v Allroadu...
The universe never did make sense; I suspect it was built on government contract.
Robert A. Heinlein
kosch
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kmarty 1. 6. 2005 17:42

SirTom píše:...proč se dříve používali 4 stupňové automaty, když manuály byly dávno 5 nebo dokonce 6 stupňové. /quote]

Jak uz tady nekdo napsal, cena bude urcite tim prvnim duvodem (planetovy prevod pouzity v automatu se musi vyrabet s vyssi presnosti nez klasicky prevod, pouzity v manualu).
Ale rekl bych ze nemene dulezity duvod je ten ze to ta prevodovka skoro ani nepotrebuje. Malokdo si totiz uvedomuje ze hydrodynamicky menic je svym zpusobem taky prevod a to plynuly (i kdyz bohuzel ztratovy). A vyuziva se toho ze umi akumulovat kroutici moment a ze cim je vetsi rozdil otacek mezi hnaci a hnanou hrideli menice, tim je vyssi i prenaseny kroutici moment (pry muze byt na vystupu az 3x vyssi nez na vstupu). Diky tomu nelze pocet prevodu v automaticke prevodovce srovnavat s poctem prevodu v manualnni prevodovce. Automat sice je, rekneme, 4-kvalt, ale mezi kazdym kvaltem ma dalsi plynuly prevod tvoreny HM.

Pocty prevodu u automatizovanych(robotizovanych) prevodovek vcetne DSG se uz s manualem srovnavat daji. Tam je to vicemene jedno a totez. Rozdil je jen v tom kdo/co radi. Jestli Vy nebo auto.

P.S.: V tomhle jsem laik (umim v podstate akorat nalit benzin do nadrze), takze mi prominte pripadne nepresnosti.
kmarty
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod SkylineGT-R 1. 6. 2005 19:59

IMHO 4 stupne je uz naozaj malo. 4-stupnovy automat by som nebral v ziadnom pripade. Uz hydrodynamicky menic dost ubera na case zrychlenia. 4-stupne znamena velmi dlhe sprevodovanie, cize auto je este pomalsie. U takeho Bentleya co ma XXX Nm skoro od volnobehu to nevadi ale inak... 5 stupnov minimum.
Focus 1.6 16V + Potenza RE720
SkylineGT-R
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JirkaK 1. 6. 2005 21:05

Asi takhle:
1) Jak už napsal kmarty, automat má měnič momentu. Ten v podstatě funguje jako přídavná převodovka, kde čím větší je rozdíl vstupních a výstupních otáček, tím větší je točivý moment na výstupu z převodovky. Tím bohatě stačil třírychlostní automat, protože s "převodem" měniče fungoval ve stejném rozsahu jako pětikvaltový manuál. Problém je v tom, že měnič má dost velké ztráty, podle rozdílu otáček a zatížení kolem 10 - 30%. Proto se měnič dnes nechává ve funkci jen pro přeřazení, po něm se zablokuje a tak se musí přidat na počtu rychlostí.
2)Dřív se automaty dávaly převážně k velkým benzínovým motorům, které byly pružné. Ono kdysi dávno, kdy měly dvoulitrové motory kolem 30 kW, tak auta taky jezdily s třírychlostní převodovkou a stačila. Dneska máme nadupané motory, proti těm dřívějším v podstatě "závodní", s relativně úzkým rozsahem ideálních otáček, zároveň se víc kouká na spotřebu a dynamiku auta. Proto se musí víc řadit.
3)Moderní automatické převodovky jsou řízené elektronicky, u těch starých s mechanicko hydraulickým řízením tolik stupňů prostě udělat nešlo.
4) Móda někdy velí dávat do aut i nesmysly a blbosti, protože bez nich jsou neprodejné.
5)Lidi nevědí co s prachama
Tragédie této země spočívá v tom, že vždy když se v ní začne náhodou dařit lépe, přijdou politici a ve jménu vyšších zájmů všechno zkurví.
Líp už bylo......
JirkaK
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků