Max. napětí při dobíjení autobaterie

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Vana666 27. 1. 2014 07:55

icotech852 píše:a co tym chcel basnik povedat? :)

chcel tým povedať že není pravda co tvrdí GeneHawkins když tvrdí že "...Baterka, která je v pořádku, snadno točí startérem i s 10% nabitím...."

Netočí vůbec snadno, vybitá má několikanásobně vyšší vnitřní odpor a tedy i několikanásobně větší úbytek napětí na svorkách. A pracovní napětí je jak známo pro výkon startéru zcela klíčové
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Antiradary BEL 14. 12. 2019 19:51

V pátek jsem koupil novou baterku Yuasa: https://www.topbattery.cz/autobaterie-p ... prava.html a před instalaci jsem ji chtěl dobít, jelikož v obchodě ji na můj požadavek zběžně proměřili a pry má cca 80% maxima.

Jak na potvoru, vyzkoušel jsem 3 lidlovské nabíječky Ultimate Speed, které jsem kdysi koupil jako bonus pro zákazníky a které mi zůstaly pár let na sklade, ale ani u jedné nefungovaly přepínače režimu. Půjčil jsem si https://nabijecky-a-startovaci-boxy.heu ... nt-12v-4a/, na které svítí 100%-75%-50%, ale 0% nesvítí, a jelikož je jenom do 45 Ah a 4 A, tak jsem nepochopil, co to má znamenat. Logicky by se to mělo zažínat 0-50-75-100%. Ovšem napětí na připojeném voltmetru postupně stoupá.

U druhé https://www.conrad.cz/nabijecka-autobat ... -v.k842126 svítí všechno a prý když je baterka vybitá, tak zelená LED svítí slaběji, když nabitá, tak silněji. Prý to není automat, takže se nabíjení samo nevypne, má se rozsvítit zelená LED, jenže ona svítí už od cca 50% a u 100% prý svítí trochu jasněji. To je kritérium jak prase a by se z toho picnul. ...

Takže se ptám, do jakého napětí bych měl danou baterku (Ca legovaná Ag) nechat nabíjet? Kolem 14.7-14.8V už to moc nestoupá a spíše to kolísá nahoru a dolu a když nechám baterku pár hodin bez nabíjení, tak ukazuje 13.06V.
m4lcolm: Je sranda, kolik jedincu se nechalo zmanipulovat, ze se dobrovolne biji za cizi financni zajmy jako uzitecni idioti.
Antiradary BEL
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Jouda.III 14. 12. 2019 20:17

Kalciovku bych nabíječkou bez regulace nenabíjel
Jouda.III
Komunistobijec

Odeslat příspěvekod Antiradary BEL 14. 12. 2019 21:36

Tak na https://www.oleje.cz/forum/nabijecka-ta ... 1-255.html píší, že Ca/Ca začíná plynovat při cca 14.7V, takže to +- asi odpovídá plnému nabití.

Teď jsem dal na nabíječku předchozí EXIDE Premium, 12V, 65Ah, 580A, EA654, Carbon Boost https://www.topbattery.cz/exide-premium ... boost.html, která ráno sotva protočí motor a při plusových teplotách horko těžko nastartuje, ovšem jezdím jenom krátké trasy 2-5 km, takže se permanentně nedobíjí.

Po celodenním popojíždění po Praze měl akumulátor 12.55V, po připojení nabíječky to za 1/2 hodinky rychle vystoupalo na 14.0V, po 2.5 hod. voltmetr ukazuje cca 14.64V, ale nevím, jestli je také Ca/Ca. Je tento akumulátor KO nebo ještě trochu poslouží?
m4lcolm: Je sranda, kolik jedincu se nechalo zmanipulovat, ze se dobrovolne biji za cizi financni zajmy jako uzitecni idioti.
Antiradary BEL
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod yndezit 14. 12. 2019 21:41

Ca škodí delší stání auta, pokud už nedá proud, není na ni spoleh, v zimě zradí. Ve sběru za ní dají 2-3 kila.
yndezit
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod itall 21. 7. 2020 12:57

Tak ono obecně tyhle nabíječky ala Lidl, nebo jiný supermarket, které jsou spíše pseudoautomatické, než funkční jsou na kuloví. Jednu takovou krásnou jsem zhodnotil, protože dle výrobce (na krabici) nabíjení bateriíí 6V/12V (s přepínáním) do maximální kapacity 70Ah...No jenže první co praští do oka jsou kabely s klipsama na kontakty autobaterie, kyselé baterie se nabíjí v rozpětí 0,8 - 1C kapacity baterie, když vezmu nejnižší hodnotu 0,8 tak jsme u autobaterie 70Ah na 5,6 amper, no a kablíky se u takové nabíječky tváří že budou rády když unesou 3 ampery (takové jako když se vezme pletená dvojlinka o průřezu 0,75). Dále stěžijní komponenta a sice vinuté trafo uvnitř, když se vezme , že pro plné nabití je potřeba, aby bylo na výstupu možno dosáhnout alespoň 15 volt (na prázdno by mělo umět trafo dát bez zátěže něco mezi 16 - 17 volt) a klasické trafo v provedení jádra EI má 10 - 15% a to je v kvalitním provedení tak by včetně rezervy měl tranformátor být alespoň 150 - 200VA, ovšem v nabíječce bylo něco co mělo možná maximálně 120VA a tak se potom u takových nabíječek není ani čemu divit, že ta ledka (ukazatel/kontrolka) informující o stavu nabití na 100% se jednoduše ani nerozsvítí, protože ta nabíječka se díky ztrátám nedostane na svorkové napětí baterie ani na potřebných 14,4 - 14,8 volt (nominální zdravá hodnota 12 voltové autobaterie zapojené v okruhu se správným nabíjením a to ať už se jedná o stav nastartovaného vozu s volnoběhem, kde toto musí dodat alternátor a za ním uregulovat regulátor tak připojené plně nabité baterii na nabíječku). Tohle je třeba jedna z těch krásných nabíječek s kterou bych baterii nabíjet nechtěl, protože při kapacitě Pb baterie max 120Ah dobíjet proudem 1A bych nabíjel týden, obecně nechápu jak na takové výrobky může dát někdo v Česku zelenou a pustit to do prodeje, protože je to klam a placebo. Takže toliko o automatických a supermarketových nabíječek v cenách řádu stokorun. Když automatická nabíječka tak by se taková měla pohybovat v řádech tisícikorun a ani ty nejsou mnohdy ideální, protože:

1/ velmi zřídka umí desulfataci (pusní proudy se střídavou hodnotou), což je zdravý proces, který mnohdy baterii zachrání jak se říká hrobníkovi z lopaty
2/ většinou mají vysoké prahové zapínací napětí, takže se lehce stane, že pokud baterie nemá prahovou hodnotu 11,8 V ale třeba 11 V , což ještě nemusí být nutně pro baterii smrt, lze oživit i baterii, která má 9V (mnohdy jsou na to stavěné elektroniky v autě, že jakmile jde napětí v klidu pod 11 volt tak všechno řídící jednotka odpojí a nechá napájet pouze sebe minimálním proudem) , ale hraje tam velkou roli čas a okolní teplota (obzvláště teploty okolo bodu mrazu, protože vybitá baterie /elektrolyt/ v zimě neudrží olověné desky a tyto se začnou velmi rychle bortit) tak se lehce stane, že taková nabíječka ani nabíjení nezapne.

Používám již roky osvědčenou jednoduchou tyristorovou nabíječku s plynulou regulací proudu do 10A, takže umí nabíjet i baterie do 120 - 130Ah a nezáleží jestli k ní připojím baterii motocyklovou 6 voltovou nebo 12 voltovou, nikde žádné přepínání a nikde žádné opičárny s ledkama 0 -25 -50 - 75 - 100%, pouze se nastaví 0,8C proud a jakmile dosáhne na svorkách napětí 14,8 V nabíjení se vypne (pokud potřebuji udělat desulfataci hlídací obvod přepínačem odpojím a provedu to co tady bylo zmíněno výše na příspěvku od Audis, hlídání do 16,2 - 16,8 volt manuálně a pak vypnout, ono ovšem taky potom platí, že by to mělo být blíž k 16,2 a nemělo by se zvedat k a už vůbec ne nad 16,8 volt, protože to už je signál, že baterie je po smrti, nebo je před smrtí / zborcené desky jelikož stoupající napětí je důsledek nezatížení nabíječky, protože má baterie vyšší vnitřní odpor než by měla mít) , nabíječka je vybavena odpojovacím modulem, který jsem tam dodával nedávno za 50 korun, abych nemusel nabíjení hlídat a koukat na voltmetr. Nabíječka je postavena podle osvědčeného schematu vycházejícího z principu průmyslového pulsního nabíjení Pb akumulátorů z AR vydaného někde v 90 tých letech jako revize předchozí verze z let 70 tých kde byly germaniové tranzistory, obnovená verze ji je již na křemíkových a celý nabíjecí obvod je včetně tyristoru o 15ti součástkách + zmíněný modul pro samo vypínání + vedle tavné pojistky ještě na okruhu k baterii jistič pro případ neduh. Ještě se mi nestalo, že bych s touto nabíječkou baterii spolehlivě nenabil, ale hlavně i uplně vytřískaná baterie byla plně nabitá tak jak tomu má být za 10 - 12 hodin.
Naposledy upravil itall dne 21. 7. 2020 13:15, celkově upraveno 1
itall
Borec

Odeslat příspěvekod puk123 21. 7. 2020 13:09

To trafo v Lidl-nabíječce jede na 50Hz?
puk123
Inventář

Odeslat příspěvekod JardaB 21. 7. 2020 13:14

Nabijeni nizsim proudem olovene baterii nijak nevadi, spis naopak. Lidl nabijecka je pro takove to obcasne domaci nabijeni az dost dobra.
Opel Mokka 1.7 CDTI, firemni pracant
Renault Megane Cabrio 2.0 IDE, mazlik
Twingo II, 43 kW
Fikus MKII 1.6 TDCI 66 kW
[Fikus 1.6Ti RIP]
JardaB
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 21. 7. 2020 13:15

itall píše:Tak ono obecně tyhle nabíječky ala Lidl, nebo jiný supermarket, které jsou spíše pseudoautomatické, než funkční jsou na kuloví. Jednu takovou krásnou jsem zhodnotil, protože dle výrobce (na krabici) nabíjení bateriíí 6V/12V (s přepínáním) do maximální kapacity 70Ah...No jenže první co praští do oka jsou kabely s klipsama na kontakty autobaterie, kyselé baterie se nabíjí v rozpětí 0,8 - 1C kapacity baterie, když vezmu nejnižší hodnotu 0,8 tak jsme u autobaterie 70Ah na 5,6 amper, no a kablíky se u takové nabíječky tváří že budou rády když unesou 3 ampery (takové jako když se vezme pletená dvojlinka o průřezu 0,75). Dále stěžijní komponenta a sice vinuté trafo uvnitř, když se vezme , že pro plné nabití je potřeba, aby bylo na výstupu možno dosáhnout alespoň 15 volt (na prázdno by mělo umět trafo dát bez zátěže něco mezi 16 - 17 volt) a klasické trafo v provedení jádra EI má 10 - 15% a to je v kvalitním provedení tak by včetně rezervy měl tranformátor být alespoň 150 - 200VA, ovšem v nabíječce bylo něco co mělo možná maximálně 120VA a tak se potom u takových nabíječek není ani čemu divit, že ta ledka (ukazatel/kontrolka) informující o stavu nabití na 100% se jednoduše ani nerozsvítí, protože ta nabíječka se díky ztrátám nedostane na svorkové napětí baterie ani na potřebných 14,4 - 14,8 volt (nominální zdravá hodnota 12 voltové autobaterie zapojené v okruhu se správným nabíjením a to ať už se jedná o stav nastartovaného vozu s volnoběhem, kde toto musí dodat alternátor a za ním uregulovat regulátor tak připojené plně nabité baterii na nabíječku). Tohle je třeba jedna z těch krásných nabíječek s kterou bych baterii nabíjet nechtěl, protože při kapacitě Pb baterie max 120Ah dobíjet proudem 1A bych nabíjel týden, obecně nechápu jak na takové výrobky může dát někdo v Česku zelenou a pustit to do prodeje, protože je to klam a placebo. Takže toliko o automatických a supermarketových nabíječek v cenách řádu stokorun. Když automatická nabíječka tak by se taková měla pohybovat v řádech tisícikorun a ani ty nejsou mnohdy ideální, protože:

1/ velmi zřídka umí desulfataci (pusní proudy se střídavou hodnotou), což je zdravý proces, který mnohdy baterii zachrání jak se říká hrobníkovi z lopaty
2/ většinou mají vysoké prahové zapínací napětí, takže se lehce stane, že pokud baterie nemá prahovou hodnotu 11,8 V ale třeba 11 V , což ještě nemusí být nutně pro baterii smrt, lze oživit i baterii, která má 9V (mnohdy jsou na to stavěné elektroniky v autě, že jakmile jde napětí v klidu pod 11 volt tak všechno řídící jednotka odpojí a nechá napájet pouze sebe minimálním proudem) , ale hraje tam velkou roli čas a okolní teplota (obzvláště teploty okolo bodu mrazu, protože vybitá baterie /elektrolyt/ v zimě neudrží olověné desky a tyto se začnou velmi rychle bortit) tak se lehce stane, že taková nabíječka ani nabíjení nezapne.

Používám již roky osvědčenou jednoduchou tyristorovou nabíječku s plynulou regulací proudu do 10A, takže umí nabíjet i baterie do 120 - 130Ah a nezáleží jestli k ní připojím baterii motocyklovou 6 voltovou nebo 12 voltovou, nikde žádné přepínání a nikde žádné opičárny s ledkama 0 -25 -50 - 75 - 100%, pouze se nastaví 0,8C proud a jakmile dosáhne na svorkách napětí 14,8 V nabíjení se vypne (pokud potřebuji udělat desulfataci hlídací obvod přepínačem odpojím a provedu to co tady bylo zmíněno výše na příspěvku od Audis, hlídání do 16,2 - 16,8 volt manuálně a pak vypnout, ono ovšem taky potom platí, že by to mělo být blíž k 16,2 a nemělo by se zvedat k a už vůbec ne nad 16,8 volt, protože to už je signál, že baterie je po smrti, nebo je před smrtí / zborcené desky jelikož stoupající napětí je důsledek nezatížení nabíječky, protože má baterie vyšší vnitřní odpor než by měla mít) , nabíječka je vybavena odpojovacím modulem, který jsem tam dodával nedávno za 50 korun, abych nemusel nabíjení hlídat a koukat na voltmetr. Nabíječka je postavena podle osvědčeného schematu vycházejícího z principu průmyslového pulsního nabíjení Pb akumulátorů z AR vydaného někde v 90 tých letech jako revize předchozí verze z let 70 tých kde byly germaniové tranzistory, obnovená verze ji je již na křemíkových a celý nabíjecí obvod je včetně tyristoru o 15ti součástkách + zmíněný modul pro samo vypínání + vedle tavné pojistky ještě na okruhu k baterii jistič pro případ neduh. Ještě se mi nestalo, že bych s touto nabíječkou baterii spolehlivě nenabil, ale hlavně i uplně vytřískaná baterie byla plně nabitá tak jak tomu má být za 10 - 12 hodin.


krasna, prace za mne velke +

za odmeu sem ti nastavil novou hodnost
anonymni

Odeslat příspěvekod itall 21. 7. 2020 13:30

puk123 píše:To trafo v Lidl-nabíječce jede na 50Hz?

Ano jede podle toho je spočítané a navinuté s jiným nominálním kmitočtem by zde asi prodávat nešlo..
v české distribuční síti je kmitočet 50Hz s povolenou tolerancí pokud si ještě pamatuji ze školy 5%.
Je to asi jako by vám tady nefungovalo domácí kino z Ameriky tedy pokud by to nebyl tak zvaný Worldwide model schopný pracovat na vstupu v rozpětí 80 - 240 Volt a frekvenci 50 - 60Hz, jinak mají jak známo spotřebiče na 120 volt...nějak je nechápu, když hlásají neustálý pokrok a drží se v NN distribuční síti v nutnosti mít u všeho 2x silnější přivody, nebo výkonově ožebračené spotřebiče, protože čím menší napětí tím při stejném příkonu větší proud, ale je to jejich boj :-)

-- 21. 7. 2020 14:50 --

JardaB píše:Nabijeni nizsim proudem olovene baterii nijak nevadi, spis naopak. Lidl nabijecka je pro takove to obcasne domaci nabijeni az dost dobra.


Záleží na tom co si představit pod pojmem "občas" pro někoho je občas 6x do roka a pro někoho 1x za rok. Pro účely údržby autobaterie zejména v zimních obdobích pro sváteční řidiče, kteří v zimě auto zazimují je to určitě dobrá volba a není to na škodu je to naopak prospěšné. Ale ne pro dobíjení pokud je baterie nabitá pod 50 - 60% a obzvláště ne pokud ta dobíječka na baterii posílá vyhlazený stejnosměrný proud, což z 90% tyto stroje tak dělají.
itall
Borec

Odeslat příspěvekod puk123 21. 7. 2020 14:00

Trafo může být menší, když jede na vyšší frekvenci. Pak ale nemůže být primární vinutí připojeno přímo k síti, ale přes spínací obvod. Taky je pak jedno, jestli je připojeno na 50 nebo 60 Hz.
puk123
Inventář

Odeslat příspěvekod itall 21. 7. 2020 14:23

puk123 - To ano, ale kdo by si ještě před trafo pořizoval měnič frekvence, aneb kombinaci zásuvka -> výkonový spínaný zdroj 50/60Hz -> usměrnění -> výkonový střídač 230VAC 50Hz -> trafo nabíječka :-)
itall
Borec

Odeslat příspěvekod puk123 21. 7. 2020 14:42

Samozřejmě si to nebudeš skládat, ale koupíš si to v jedné krabičce a ani o tom nebudeš vědět. 8-)
puk123
Inventář

Odeslat příspěvekod anonymni 21. 7. 2020 14:46

tak pockat, mam pocit, jakoby tu byly nejake alternativni moznosti... tak jak borci
anonymni

Odeslat příspěvekod itall 21. 7. 2020 14:47

puk123 píše:Samozřejmě si to nebudeš skládat, ale koupíš si to v jedné krabičce a ani o tom nebudeš vědět. 8-)

To ano, ale na 21 té století je to zbytečný přepich, do USA s tím cestovat nebudu a v CZ je všechno na 230VAC/50Hz, případně na 3x400VAC 8-)
itall
Borec

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků