MKMAN píše:takze mam pravdu v tom ze kdyz auto necouvne je to ficura prevodovky (proste neco jako semi-P) protoze kdyz je menic trvalem prokluzu MUSI jit skolama otocit i do zadu.
Nikoliv,
nemas pravdu.
diam@nt to jen potvrdil. Ja se mozna jen blbe vyjadril kdyz jsem psal, ze jsem si dlouho dobu myslel ze HDM nikdy necouvne.
Rozdil v tech prevodovkach je jen v tom, kdy je pro ne ten "kriticky" moment, kdy zacne couvat.
Kolama jde otocit i dozadu. Jen na otoceni dozadu potrebujes vic nez dvounasobnou(odhad) silu nez pro otoceni dopredu (prekazi ti v tom tah menice).
MKMAN píše:Nejedna se tedy o PRINCIP automatu ale o vlastnost kazde konkretni prevodovky.
Ano, maji to vsechny automaticke prevodovky, ktere jsou vybavene hydrodynamickym menicem. Veta "delaji to jen konkretni prevodovky" je tedy pravda
.
MKMAN píše:Takze i v tom taunusu to byla mechanicka zalezitost (prevodovka upravena tak aby neslo na D tocit kolama dozadu).
Bud si jisty, ze prevodovka v Taunusu zadnym udelatkem netrpela. Jen couvala az v hodne prudkym kopci, coz mohlo byt zpusobeno temi vyssimi volnobeznymi otackami (to jsem napsal uz predtim). Prevodovce je sumak, jestli "jemne liznes plyn" nebo je volnobeh vyssi nez je zvykem.
Jestli tedy ma HHC u HDM prevodovky nejaky smysl, pak jedine u novych aut, kde je motor (a zejmena jeho volnobezne otacky) rizeny RJ a proto u nich nastane moment "couvani" mnohem driv nez u karburatoru, kde je volnobeh nastaven "naslepo" (alespon pro motor).
Hele, ber to tak, ze to ze HDM prevodovka necouva (nebo az od nejakeho stoupani) neni vyslovene zamerem. To je jen vedlejsi efekt a muze za nej hydrodynamicky menic.
MKMAN píše:Kdyz popojizdite v kolone da se nohou (nevim jak v 740i ale v cemkovil do v6 3.0 ano) jemne lizat plyn a videt jak diky prokluzu rychlost neodpovida aktualnim otackam.
A co to s tim ma spolecneho? Nehlede na to, ze to neni tak uplne prokluz. Teda je, ale relativne maly. Tady hraje roli jeste jiny efekt a tim je "akumulace momentu" (jev, pozorovatelny pouze u HDM prevodovek a pro ridice vytvari pocit prokluzu - dokonce je ten dojem prokluzu vetsi nez skutecny prokluz) pri kterem vystupni otacky z HDM jsou nizsi nez vstupni otacky (a postupem casu se dorovnavaji). Pokud se tedy chces rozjet rychleji nez by to udelalo samotne srovnani momentu pred a za HDM, pak musis na ten plyn slapnout o neco vic (musis to trochu "prehnat", tim zvetsit rozdil otacek hnaci a hnane hridele a tim rychlejsi narustani otacek u hnane hridele jak je HDM dorovnava).
Odehraje se tam tohle (cisla jsou "vycucana z prstu" - slouzi jen pro predstavu):
- Motor ma 2000ot/min, prevodovka ma vstupni otacky 2000ot/min (pozn. bez premosteni ma trosilinku min a mimochodem zde je prave ten skutecny prokluz), HDM vytvari prevod 1:1 (ne uplne presne, viz poznamka u prevodovky).
- Slapnes na plyn, motor se roztoci temer okamzite na 4000ot/min, prevodovka ma ale stale 2000ot/min, HDM v tomto okamziku vytvari prevod 1:2 (vystupni hridel z HDM ma pouze 2000ot/min, ale jeji kroutivy moment je v tuto chvili dvounasobny).
- Drzis motor na 4000ot/min, HDM postupne (a plynule) meni prevod z 1:2 na 1:1, otacky na vstupu prevodovky se adekvatne zvysuji a kroutivy moment postupne klesa na hodnotu shodnou z vystupni hridele motoru (pres HDM).
- Drzis motor na 4000ot/min, HDM drzi svoji vstupni a vystupni hridel v prevodu 1:1, vstupni hridel prevodovky se toci take 4000ot min.(zde je opet, bez pouziti premosteni menice, skutecny prokluz, byt je relativne maly - ve srovnani s dojmem prokluzu, ktery vytvori prevod kroutiveho momentu v HDM pri zmenach otacek je skutecne maly)
(nejvetsi prokluz v hydrodynamickem menici jsou ne kdyz slouzi jako menic kroutiveho momentu, ale kdyz slouzi jako hydrodynamicka spojka - t.j. kdyz jsou hnaci a hnana hridel otackami blizko k 1:1)
Proto ma auto s HDM trochu v nesouladu otacky motoru s otackami na prevodovce.
Nicmene mi neco rika, ze tvoji pravdu by ti nikdo v tuhle chvili z hlavy nevymlatil ani palici
EDIT: Jeste mne napada jedno mensi prirovnani k tomu stani na rovine a mirnem kopci s automatem. Doufam ze nebude moc zavadejici:
Kdyz jedes autem a lehce slapnes na brzdu, tak to auto nezastavi (pri opravdu lehkem seslapnuti ani nezpomali). Potrebujes seslapnout o poznani vic aby auto vubec zacalo brzdit.
Zatimco kdyz auto stoji, postaci k udrzeni auta v klidu i jen lehoulinke pribrzdeni (totez pribrzdeni, ktere ale nestaci ke zpomaleni auta za jizdy). A postaci na rovince, dokonce i v lehkem kopci. Az kdyz je kopec vic prudky, prestane byt sila seslapnuti brzdy dostatecna na udrzeni auta a auto se rozjede prestoze stojis na brzde.
No a podobne je to s HDM (ale uplne naopak). Ta sila dodavana na kola je v lehkem kopci nedostatecna pro rozpohybovani auta, ale je vic nez dostatecna k jeho udrzeni. Az kdyz stojis ve vetsim kopci, prestava byt tato sila dostatecna i na udrzeni na miste a auto se zacne pohybovat opacnym smerem nez kterym pusobi "brzdna" sila.