Hill Hold Control

Fabia, Octavia, Superb,...

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod kmarty 12. 9. 2007 13:27

Souhlas s -LK-. HDM automat na to brzdy nepotrebuje.

Mel jsem Ford Taunus r.v. 1976 2.0 V6 s klasickym trirychlostnim HDM automatem a jedina elektricka vymozenost bylo tranzistorove zapalovani(t.j. nejaka automatika typu HHC, ASR, ESP zcela vyloucena). Toto vozidlo bylo puvodem meho presvedceni, ze automat nikdy necouvne. Od urciteho stoupani prestane jet dopredu a pak uz jen stoji*.
Az soucasny MeganeII mne presvedcil (tedy napoprve spis vydesil) ze to neni pravidlem kdyz i v relativne malem stoupani zacal couvat.

Takze to asi taky hodne bude zaviset na sile motoru (resp. prizpusobeni HDM k motoru) co jeste zvladne jet, co "ustoji" a kdy az zacne couvat.
Druha (nebo dalsi) varianta muze byt zpusobena tim, ze u Taunuse byl volnobeh nastaven trosilinku vys a to tak, aby pri zarazenem "D"(a stani na brzde) mel volnobeh zcela normalni**. Takze oproti elektronicky rizenemu volnobehu mel k dispozici "bonus", ktery si u Megane muzu nasimulovat lehoulinkym prislapnutim plynu. (ale to je jen moje mala laicka teorie)

K hrubemu srovnani (nejspis jen pro prazske):
Kolonou v Jecne jsem se v Taunusu pohyboval pouze uvolnenim brzdy, Megane mi tam jen trapne stoji (obcas ma nejakou dobrou naladu a poooomalinku se sune vpred - pro pohyb v kolone je to ale nedostatecne).


*) Pravda, jednou jedinkrat jsem zazil kdy couval, ale to byl tak sileny krpal ze bych se nedivil kdyby se auto zaclo pohybovat navzdory stojicim kolum :-).
**) Kdyby mel volnobeh nastaven na ty spravne otacky pri P nebo N, pak by pri D byl na pokraji chcipnuti.
kmarty
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod diam@nt 12. 9. 2007 20:27

Ja HHC mám a nie je to zlé. Nikdy som nemal problém s rozjazdom do kopca (s ručnou len do prudkého kopca), ale odkedy mám HHC, tak ma v stúpaní vždy príjemne prekvapí. Auto mi ale nikdy nezdochlo, nemám dojem, že by som sa musel s brzdami preťahovať.Ono to navyše drží tie brzdy len cca 2 sekundy.

Pre automaty je úplná bomba riešenie, ktoré ponúka napr. Lexus. Dá sa tlačidlom trvale aktivovať automatické zabrzdenie po zastavení. Na križovatke netreba stáť na brzde (a tým pádom ani v kopci). Stačí len pridať plyn.
Fabia II 1,4 TSI
Audi Q5 2,0 TSI
Karosa ŠL 11
Karosa ŠD 11
Karosa ŠM 16,5 (vo výstavbe)
diam@nt
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ace2 12. 9. 2007 20:34

diamant: to mají šechny velké limuzíny. Taky to mám v autě jako v jediném modelu BMW. Jinak u MB to má i Ečko kromě eSka. Lexus s tím přišel až to německá konkurence prověřila v provozu :D
Naposledy upravil ace2 dne 12. 9. 2007 20:36, celkově upraveno 1
ace2
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ace2 12. 9. 2007 20:35

Dusan píše:
ace2 píše:A nejhorší automat, který jsem kdy řídil... ?

And the prize goes to... BMW 7er E65/65 to je totiž něco hroznýho.o/quote]

Takovy Tiptronic od VW Group aneb dojdi si na svacu ja si zatim dukladne rozmyslim co si tam zaradim by mohl byt silnym konkurentem.


Vzhledem k tomu že se jedná o stejné převodovky z dílny ZF :mrgreen: S tím že BMW je tedy naprogramovaná pro rychlejší řazení, ale sem tam s tím autem nevybíravě kopne
ace2
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod diam@nt 12. 9. 2007 20:42

A8 asi 3 roky stará to nemá (jedine zabrziť si ručnú, odbrzdí si to už po pridaní samo), až tak to nesledujem. Ten Lexus som si odskúšal. BTW som za každú novú vymoženosť, ale to automatcké zacúvanie do parkovacieho miesta je blud, hlavne marketingové lákadlo.
Fabia II 1,4 TSI
Audi Q5 2,0 TSI
Karosa ŠL 11
Karosa ŠD 11
Karosa ŠM 16,5 (vo výstavbe)
diam@nt
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MKMAN 12. 9. 2007 20:58

no zkusim to zjistit u tech konkretnich aut. ale sam rikas ze jedina kontrolka. cca 10 odpovedi dopredu jsem rekl ze myslim elektronika nebo navrh prevodovky tj muze to byt ciste mechanicka zalezitost.

a u peugeotu to od urcitiho sklonu proste STOJI ne ze HGM menic vyrovnava silu mezi gravitaci a prenasenou silou od motoru na kola.

tj bude tam nejake udelatko ktere zabranuje otaceni kol proti smeru ktery mas navoleny a proto je je to vlastnost navrhu a ne vlastniho prokluzu. to by totiz znamenalo ze auto bude stat jen v jednom presne definovanem sklonu.


sam jiste uznas ze jsou lamely v prokluzu tj neexistuje pevne mechanicke spojeni mezi hnanymi lamelami a lamelami ktere pak otaci kolama a proto by auto sjelo kdyy prevodovka neobsahovala nejake dalsi prvky, ktere zabrani aby si couvla (proste neco mezi P a D) z toho vyvozuju ze tuto vlastnost tam dava vyrobce aktivne navrhem nejake casti prevodovky a ne ze to drzi ten prokluz.
tádydádydádyda
MKMAN
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod ace2 12. 9. 2007 21:00

jo to automatický parkování nefunguje. Funguje jen v předem připravených podmínkách.

A8 není luxusní auto. Proto to nemá.
ace2
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod řidič BOB 14. 9. 2007 12:55

Automatický parking jsem měl ve VW Touran a fungovalo to 2x z deseti pokusů, čili naprostej nesmysl :hm
Požádal jsem powerballa, aby mne smazal. Snad to svede...
řidič BOB
Poslední varování

Odeslat příspěvekod diam@nt 27. 9. 2007 09:36

Tak som si napokon preda len spomenul a ten HDM menič som otestoval v kopci. Jedná sa konkrétne o BMW z roku 2004, žiadne "udělátko" nemá a môj predpoklad sa potvrdil, v prudkom kopci to cúva, hoci je zaradené Drive. Proste sila gravitácie je väčšia, než sila, ktorá sa cez HDM menič dokáže preniesť na kolesá pri voľnobehu. S narastajúcimi otáčkami sa už auto na kopci udrží a z ich ďalším zvyšovaním sa začne posúvať vpred. Takže rozhodne neobstojí tvrdenie, že automat HHC nepotrebuje.

Trochu viac som si všímal to moje HHC a Funguje ako pri zastavení do kopca, tak aj z kopca (ak presiahne istý sklon samozrejme). Zdá sa mi však, že brzdy sa neodbrzdia po pridaní plynu, ale fixne po dvoch sekundách. Ale je to tak asi akurát, takže mne to úplne vyhovuje a nemám dojem, že by som sa s brzdami preťahoval. Alebo je možné, že ak ich aj uvolní po stlačení pedálu plynu, uvoľňuje ich pozvoľna, nie naraz.
Fabia II 1,4 TSI
Audi Q5 2,0 TSI
Karosa ŠL 11
Karosa ŠD 11
Karosa ŠM 16,5 (vo výstavbe)
diam@nt
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MKMAN 27. 9. 2007 10:04

diam@nt píše:Tak som si napokon preda len spomenul a ten HDM menič som otestoval v kopci. Jedná sa konkrétne o BMW z roku 2004, žiadne "udělátko" nemá a môj predpoklad sa potvrdil, v prudkom kopci to cúva, hoci je zaradené Drive. Proste sila gravitácie je väčšia, než sila, ktorá sa cez HDM menič dokáže preniesť na kolesá pri voľnobehu. S narastajúcimi otáčkami sa už auto na kopci udrží a z ich ďalším zvyšovaním sa začne posúvať vpred. Takže rozhodne neobstojí tvrdenie, že automat HHC nepotrebuje.

Trochu viac som si všímal to moje HHC a Funguje ako pri zastavení do kopca, tak aj z kopca (ak presiahne istý sklon samozrejme). Zdá sa mi však, že brzdy sa neodbrzdia po pridaní plynu, ale fixne po dvoch sekundách. Ale je to tak asi akurát, takže mne to úplne vyhovuje a nemám dojem, že by som sa s brzdami preťahoval. Alebo je možné, že ak ich aj uvolní po stlačení pedálu plynu, uvoľňuje ich pozvoľna, nie naraz.o/quote]


takze mam pravdu v tom ze kdyz auto necouvne je to ficura prevodovky (proste neco jako semi-P) protoze kdyz je menic trvalem prokluzu MUSI jit skolama otocit i do zadu.

Takze at uz to delaji brzdy ala HHC nebo je to mechanicka vlastnost prevodovky (napriklad rohacek nebo neco takoveho) tak ta auta stoji, protoze to vyrobce udelal jako VLASTNOST.
Nejedna se tedy o PRINCIP automatu ale o vlastnost kazde konkretni prevodovky. Takze i v tom taunusu to byla mechanicka zalezitost (prevodovka upravena tak aby neslo na D tocit kolama dozadu).

Kdyz popojizdite v kolone da se nohou (nevim jak v 740i ale v cemkovil do v6 3.0 ano) jemne lizat plyn a videt jak diky prokluzu rychlost neodpovida aktualnim otackam.
tádydádydádyda
MKMAN
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod kmarty 27. 9. 2007 13:44

MKMAN píše:takze mam pravdu v tom ze kdyz auto necouvne je to ficura prevodovky (proste neco jako semi-P) protoze kdyz je menic trvalem prokluzu MUSI jit skolama otocit i do zadu.
Nikoliv, nemas pravdu. diam@nt to jen potvrdil. Ja se mozna jen blbe vyjadril kdyz jsem psal, ze jsem si dlouho dobu myslel ze HDM nikdy necouvne.
Rozdil v tech prevodovkach je jen v tom, kdy je pro ne ten "kriticky" moment, kdy zacne couvat.
Kolama jde otocit i dozadu. Jen na otoceni dozadu potrebujes vic nez dvounasobnou(odhad) silu nez pro otoceni dopredu (prekazi ti v tom tah menice).

MKMAN píše:Nejedna se tedy o PRINCIP automatu ale o vlastnost kazde konkretni prevodovky.
Ano, maji to vsechny automaticke prevodovky, ktere jsou vybavene hydrodynamickym menicem. Veta "delaji to jen konkretni prevodovky" je tedy pravda :-).
MKMAN píše:Takze i v tom taunusu to byla mechanicka zalezitost (prevodovka upravena tak aby neslo na D tocit kolama dozadu).
Bud si jisty, ze prevodovka v Taunusu zadnym udelatkem netrpela. Jen couvala az v hodne prudkym kopci, coz mohlo byt zpusobeno temi vyssimi volnobeznymi otackami (to jsem napsal uz predtim). Prevodovce je sumak, jestli "jemne liznes plyn" nebo je volnobeh vyssi nez je zvykem.
Jestli tedy ma HHC u HDM prevodovky nejaky smysl, pak jedine u novych aut, kde je motor (a zejmena jeho volnobezne otacky) rizeny RJ a proto u nich nastane moment "couvani" mnohem driv nez u karburatoru, kde je volnobeh nastaven "naslepo" (alespon pro motor).
Hele, ber to tak, ze to ze HDM prevodovka necouva (nebo az od nejakeho stoupani) neni vyslovene zamerem. To je jen vedlejsi efekt a muze za nej hydrodynamicky menic.

MKMAN píše:Kdyz popojizdite v kolone da se nohou (nevim jak v 740i ale v cemkovil do v6 3.0 ano) jemne lizat plyn a videt jak diky prokluzu rychlost neodpovida aktualnim otackam.
A co to s tim ma spolecneho? Nehlede na to, ze to neni tak uplne prokluz. Teda je, ale relativne maly. Tady hraje roli jeste jiny efekt a tim je "akumulace momentu" (jev, pozorovatelny pouze u HDM prevodovek a pro ridice vytvari pocit prokluzu - dokonce je ten dojem prokluzu vetsi nez skutecny prokluz) pri kterem vystupni otacky z HDM jsou nizsi nez vstupni otacky (a postupem casu se dorovnavaji). Pokud se tedy chces rozjet rychleji nez by to udelalo samotne srovnani momentu pred a za HDM, pak musis na ten plyn slapnout o neco vic (musis to trochu "prehnat", tim zvetsit rozdil otacek hnaci a hnane hridele a tim rychlejsi narustani otacek u hnane hridele jak je HDM dorovnava).
Odehraje se tam tohle (cisla jsou "vycucana z prstu" - slouzi jen pro predstavu):
  • Motor ma 2000ot/min, prevodovka ma vstupni otacky 2000ot/min (pozn. bez premosteni ma trosilinku min a mimochodem zde je prave ten skutecny prokluz), HDM vytvari prevod 1:1 (ne uplne presne, viz poznamka u prevodovky).
  • Slapnes na plyn, motor se roztoci temer okamzite na 4000ot/min, prevodovka ma ale stale 2000ot/min, HDM v tomto okamziku vytvari prevod 1:2 (vystupni hridel z HDM ma pouze 2000ot/min, ale jeji kroutivy moment je v tuto chvili dvounasobny).
  • Drzis motor na 4000ot/min, HDM postupne (a plynule) meni prevod z 1:2 na 1:1, otacky na vstupu prevodovky se adekvatne zvysuji a kroutivy moment postupne klesa na hodnotu shodnou z vystupni hridele motoru (pres HDM).
  • Drzis motor na 4000ot/min, HDM drzi svoji vstupni a vystupni hridel v prevodu 1:1, vstupni hridel prevodovky se toci take 4000ot min.(zde je opet, bez pouziti premosteni menice, skutecny prokluz, byt je relativne maly - ve srovnani s dojmem prokluzu, ktery vytvori prevod kroutiveho momentu v HDM pri zmenach otacek je skutecne maly)
(nejvetsi prokluz v hydrodynamickem menici jsou ne kdyz slouzi jako menic kroutiveho momentu, ale kdyz slouzi jako hydrodynamicka spojka - t.j. kdyz jsou hnaci a hnana hridel otackami blizko k 1:1)
Proto ma auto s HDM trochu v nesouladu otacky motoru s otackami na prevodovce.

Nicmene mi neco rika, ze tvoji pravdu by ti nikdo v tuhle chvili z hlavy nevymlatil ani palici :-)

EDIT: Jeste mne napada jedno mensi prirovnani k tomu stani na rovine a mirnem kopci s automatem. Doufam ze nebude moc zavadejici:
Kdyz jedes autem a lehce slapnes na brzdu, tak to auto nezastavi (pri opravdu lehkem seslapnuti ani nezpomali). Potrebujes seslapnout o poznani vic aby auto vubec zacalo brzdit.
Zatimco kdyz auto stoji, postaci k udrzeni auta v klidu i jen lehoulinke pribrzdeni (totez pribrzdeni, ktere ale nestaci ke zpomaleni auta za jizdy). A postaci na rovince, dokonce i v lehkem kopci. Az kdyz je kopec vic prudky, prestane byt sila seslapnuti brzdy dostatecna na udrzeni auta a auto se rozjede prestoze stojis na brzde.
No a podobne je to s HDM (ale uplne naopak). Ta sila dodavana na kola je v lehkem kopci nedostatecna pro rozpohybovani auta, ale je vic nez dostatecna k jeho udrzeni. Az kdyz stojis ve vetsim kopci, prestava byt tato sila dostatecna i na udrzeni na miste a auto se zacne pohybovat opacnym smerem nez kterym pusobi "brzdna" sila.
kmarty
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod petrumr 27. 9. 2007 14:33

brasci píše:MKMAN: Pri automate keď dáš dolu nohu z brdy a nestlačíš plyn, tak sa auto pomal sunie vpred...r/quote]
nebo dozadu,než stlačíš plyn,tak tam je neutrál :hm
škoda fabia HTP combi edice 08 elegance
petrumr
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mabosk 27. 9. 2007 15:19

ace2 píše:diamant: to mají šechny velké limuzíny. Taky to mám v autě jako v jediném modelu BMW. Jinak u MB to má i Ečko kromě eSka. Lexus s tím přišel až to německá konkurence prověřila v provozu :Dp/quote]


Ma to aj CL & SL, E to uz po FL asi nebude mat (neni tam SBC).
mabosk
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ace2 27. 9. 2007 17:45

tak nové CL předpokládám u SL jsem to zkoušel a nešlo to. A teoreticky by to mohlo jít i u FL ečka, protože eS a CL také SBC nemají a funguje jim to
ace2
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MKMAN 27. 9. 2007 21:33

mluvime tady o prdu a permutace 4 lidi delaji paseku:

- ja vim ze HDM couvne tak jako taunus, neni to me jedine auto v automatu a takovych 20 ruznych jsme ridil a vzhledem k tomu ze pulka byla potencionalni auto pro skorozenu tak jsem prave HHC zkousel. takze vim kde to udela a kde to neudela (idelani je chodov ta spirala nahoru, nebo na andelu v carrefouru/tescu)

- ale co tvrdim ze pokud (tj to neni pripad taunuse) auto necouve tak necouve protoze ma nejakou feature (je jedno jesli HHC nebo nejak upravenou prevodovku) protoze samotnej menic nemuze tu silu udrzet (je v prokluzu). kdybych za autem s 3.0 V6 v automatu netahl totalne pretizenej vozejk co mel 400kg + 1700kg hliny nahoru barandakem tak bych taky o rade aut rikal ze necouvnou.
a je jedno jestli je ta feature elektronicka (tj nejakej aktivni HHC) nebo mechanicka (proste je to dodelavka do prevodovky) ale neni to jak mi nekdo psal vlastoct HDM menice.

- kdyz stojim v aute tak pri stejne rychlosti dokazu kratkodobe mit zcela odlisnej rozptyl otacek (klidne +-200) tzn prokluz je doz znatelnej (proto se IMHO ATF musi chladit solo chladicem) proto si myslim ze kdyz je HYDRO-DYNAMICKY tak jako u autobusu je tam okazik kdy se auto pohybuje/stoji/couva i presto ze se zadne dva mechanicke dili v prevodovce nedotykaji (tj ten lehce popotahujici vpred moment zpusobuje sila dana viskozitou atf + prislusnych uprav prave aby dochazelo k prenosu sily na kola)


uz o tom diskutovat nebudu, zaraz mi argumentuji 4 ruzni lide jinak pak to nema dopadnout tak ze dva lidi co tvrdi totez maji na sebe narazky ze je to jinak.
tádydádydádyda
MKMAN
Pozorovatel

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků