Skusenost s 96KW

Fabia, Octavia, Superb,...

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Vana666 30. 9. 2008 08:41

m4lcolm píše:Vezměme si pro příklad motor s velmi nevyváženou křivkou točivého momentu, tj. HTP 12V 47kW. Maximum krouťáku 112Nm má ve 3000 otáček, pak nastává celkem prudký pokles, přesto to auto rozhodně zrychluje lépe s vytočeným motorem k červenému poli (kde má hluboko pod 90 Nm, tedy pokles namátkou 20%) než v oblasti do 3000 otáček. Celkem to odpovídá výkonové křivce udávané výrobcem - výkon sice nestoupá nijak zásadně, ale z nějakých 47 koní v 3000 se to pozvolna dostává i přes pokles Nm k 64k v 5400 ot. a na svižnosti zrychlení je to znát (pokud se o něčem takovém dá u toho motoru mluvit...).

technicky, logicky i jakkoliv jinak vzato je to čirý nesmysl. Buď je zvukový projev HTP ve vyšších otáčkách natolik omračující že navozuje pocit úžasného zrychlení
nebo průběh momentu jax ho popsal vůbec neodpovídá skutečnosti
odpověď by dalo jen fundované změření

ale není možné že by 90Nm autu udělilo na stejný kvalt větší zrychlení než 112 Nm protože tažná síla je krouťáku přímo úměrná
to by snaha výrobců o zvýšení krouťáku byla docela kontraproduktivní :hm

mimochodem snížení krouťáku můžeš dosáhnout i prostým ubráním plynu, bude auto pak líp zrychlovat ?
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 30. 9. 2008 08:48

Vana ma v tomto absolutni pravdu. Na dany prevodovy stupen je nejlepsi zrychleni vzdy na vrcholu tociveho momentu. V podstate se taky jezdi mezi maximem tocaku a maximem vykonu. Pred a za timto bodem uz je vyrazny ubytek a samozrejme se snizujicim se tocivym momentem smerem k maximu vykonu uroven dynamiky klesa.

Prakticky to mam odzkousene u X-vozu, kdy jsme testovali v ramci testu AR a merili dynamiku pomoci akcelerometru. Slo proste videt, jak klesa pretizeni pri zrychlovani s tim, jak se otacky vzdalovaly od maxima tociveho momentu. Kdyz se clovek rozjel od nizkych otacek a sledoval pretizeni, tedy zrychlovani, vzdy to stoupalo k maximu tocaku a pak to vzdy klesalo, takze fyzika ocividne plati i u aut :)

Duvod, proc se toci daleko od vrcholu tociveho momentu je ten, aby po prerazeni na dalsi stupen byly otacky co nejblize vrcholu tociveho momentu a auto ziskalo odpet nejlepsi moznou dynamiku po prerazeni.
anonymni

Odeslat příspěvekod Vana666 30. 9. 2008 08:55

jen doplním že zrychlení sleduje křivku momentu na daný kvalt, ale to neznamená že třeba přeřazením dolů nedosáhnu zrychlení většího, byť motor bude v té chvíli produkovat krouťák menší. Zrychlení bude větší protože motor bude pracovat s lehčím převodem ( ale zase bude kopírovat křivku momentu )
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 30. 9. 2008 09:41

vana: ano. Muze dojit k tomu, ze i kdyz je treba na 5.stupen motor vytocen na vrchol momentu, tak diky tvrdsimu zprevodovani, nez je u 4. stupne muze byt na kolech mensi Nm a tim padem to na tu 5.tku bude zrychlovat hure, nez na 4.ku ktera neni v optimu.

To o cem se tu ale bavime je zrychlovani na jeden konkretni prevodovy stupen, kde to jede nejele na maximu tocaku. Proto se automobilky snazi delat motory, ktere maji co nejdelsi maximum tociveho momentu, tedy typicyk nejaky velky turbo V8, ktery ma maximum od 2000 do 5000 rpm.
anonymni

Odeslat příspěvekod m4lcolm 30. 9. 2008 09:45

Hmm jak do toho zapadají kupříkladu takové vysokootáčkové "mixéry" od Hondy? Vždyť CTR s krouťákem pod 200Nm má stejné nebo i nepatrně lepší zrychlení než většina podobně výkoných motorů s Turbem, které ale mají o 50 až 70% vyšší krouťák? Jak vidno ze zpřevodování, CTR má kratší převody, ale zdaleka ne o tolik, aby to mohlo propastný rozdíl v Nm negovat.
m4lcolm
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod anonymni 30. 9. 2008 09:53

malcolm: aboslutni hodnota toho kroutaku neni az tak dulezita. Protoze se prevody meni, ze ano. Jde o to, ze v bode vrcholu tociveho momentu ma auto nejlepsi zrychleni. Jak velke apod. to zde neresime, to uz ej debata o necem jinem.
anonymni

Odeslat příspěvekod m4lcolm 30. 9. 2008 09:58

V pohodě pokračuj, rád se nechám poučit, pokud to dává logiku a koresponduje s realitou. :-)
m4lcolm
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod anonymni 30. 9. 2008 10:04

to neni o logice, to je o fyzice ;)
anonymni

Odeslat příspěvekod Arnie J 30. 9. 2008 10:58

Vana, goes: docela pěkně jste to podali :tleskani
SkyActiv-G 165 / 1.4 TSI ACT / Busso 3.2 24V / i-Get 150
Arnie J
Nespavec roku 2007
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Driver 30. 9. 2008 11:53

Já tenhle motor mám a jsem s ním maximálně spokojenej. Ano - zvuk před zahřátím opravdu není nic moc, ale kdo si pustí rádio, nemusí to řešit. A líbí se mi, že ten motor má zátah a auto ochotně zruchluje.

Myslím, že je to jeden z nejlepších dieselů své doby.
Das Auto
Driver
Štamgast
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod m4lcolm 30. 9. 2008 12:04

goes píše:to neni o logice, to je o fyzice ;)

Vzhledem k dávným společným základům lze konstatovat, že nemůže být logika bez fyziky a naopak. Proč myslíš, že studují někteří filozofové doplňkově i matfyz? ;-)
m4lcolm
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod Vana666 30. 9. 2008 12:17

m4lcolm píše:Hmm jak do toho zapadají kupříkladu takové vysokootáčkové "mixéry" od Hondy? Vždyť CTR s krouťákem pod 200Nm má stejné nebo i nepatrně lepší zrychlení než většina podobně výkoných motorů s Turbem, které ale mají o 50 až 70% vyšší krouťák? ....

musí se zase rozlišit zrychlení s řazením (tj. maximální, třeba 0-100, 0-160) nebo pružné zrychlení na nějaký kvalt nez řazení.
Pokud mohu řadit, udržuju motor co nejvíc v oblasti max.výkonu a menší krouťák ve středních otáčkám se neprojeví
Pokud je to na jeden kvalt, motor při zrychlování proběhne celé spektrum otáček a tady samozřejmě už průběh momentu bode mít rozhodující vliv
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod oco1 30. 9. 2008 13:57

Mám 96kW v Superbu - celkem rozporuplné pocity. V rozmezí zhruba od 1400 do 1900 otáček je zvuk naprostro katastrofální - duní hučí :grr: , o tom žádná, nejhorší je ale to, že v tomto rozmezí otáček to jede zhruba těch 50 - 60 - 70 což se jezdí v obci, takže žádná sranda to pořád poslouchat.
Na dálnici je to celkem v pohodě, od 2tis do 2.5tis otáček je zvuk vpohodě (pro mě), tzn. rychlost 100-150km/h. Od 2.5tis už začíná celkem hučet, ale tak rychle moc nejezdím, tak mě to zase tak nevadí.
Pokud s tím nejedu zrovna v obci, tak je to vklidu, ale kdybych s tim měl jezdit primárně po městě, tak bych to určitě nebral :pozor spotřeba akorát kolem 6.5 - 7mi litrů (mám automat).
S7 edge
oco1
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod m4lcolm 30. 9. 2008 14:28

Vana666 píše:
m4lcolm píše:Hmm jak do toho zapadají kupříkladu takové vysokootáčkové "mixéry" od Hondy? Vždyť CTR s krouťákem pod 200Nm má stejné nebo i nepatrně lepší zrychlení než většina podobně výkoných motorů s Turbem, které ale mají o 50 až 70% vyšší krouťák? ....

musí se zase rozlišit zrychlení s řazením (tj. maximální, třeba 0-100, 0-160) nebo pružné zrychlení na nějaký kvalt nez řazení.
Pokud mohu řadit, udržuju motor co nejvíc v oblasti max.výkonu a menší krouťák ve středních otáčkám se neprojeví
Pokud je to na jeden kvalt, motor při zrychlování proběhne celé spektrum otáček a tady samozřejmě už průběh momentu bode mít rozhodující vliv

Proto jsem užil termín zrychlení, nikoliv pružné zrychlení. Samozřejmě, že v pružném zrychlení bude mít kdejaký 2.0turbo lepší výsledek. ;-)
m4lcolm
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod anonymni 30. 9. 2008 14:31

malcolm: zalezi zase, jak to pruzne zrychleni budes merit. Zda te bude zajimat nejlepsi mozny cas bez ohledu na kvalt, nebo te bude zajimat pruzne zrchleni na predem urceny rychlostni stupen :)
anonymni

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků