od kurtoid 24. 9. 2021 10:53
Trochu opráším tohle téma. V týdnu jsem zkoušel i20 Comfort s paketem Club, motor 1.2 DPI.
Celkem důkladně jsem to prolezl a podlezl a tady jsou moje poznatky:
- Motor 1.2 DPI je velmi příjemná čtyřválcová atmosféra do města. Po zkušenostech s koncernovou 1.0MPI nebo atmosférickou 1.2 od Peugeota je ten projev a hlavně zvuk balzámem pro uši i tělo (konečně žádné vibrace, trochu nevídaní věc v dnešních malých autech). Řadí se velmi lehce, spojka je pak vyloženě blbuvzdorná záležitost - tady nebude trpět žádný začátečník ani vystresovaná ženská. Výkon motoru je sice 85 koní, ale osobně bych to odhadl tak na 70 - prostě klasická korea, u které je výkon o 10-20% pocitově nižší než u "evropské" konkurence. Ve městě se s tím jezdí nádherně, vše jde tak nějak samo a výkon je dostatečný. Problém nastává za městem/vesnicí - musím se přiznat, že jsem hned za značkou konec obce přeřazoval na dvojku a motor točil až do 5 tisíc, abych řadil za tři, za čtyři. Pětka už je spíš taková volnoběžka, na kterou se vůbec nic neděje. Ano, navykl jsem turbobenzínům (ikdyž nikterak silným - oba cca 130 koní), ale nějaké ty menší atmosférické motory mám pořád v paměti a neřekl bych, že měly při podobném výkonu tak unylý projev. Projev auta za městem na okresce mi přijde na dnešní dobu pro nezkušeného řidiče až nebezpečný, protože pokud člověk nepodřadí a nedře motor do krve, tak bezpečně nepředjete ani nějakého osmdesátkou se plížícího kochače. Peugeotí 1.2 s pětasedmdesáti koníky se ale chová podobně, takže celé to zklamání není ani tak o Hyundai, ale spíš o tom, že dnešní malé atmosférické motory ztratily výbušnost a jsou z nich už jen pohonné jednotky pro město. I slabší litrové TSI je proti těmto o dva dcl objemnějším atmosférám naprostá raketa, krásně funguje i nepřímovstřikový agregát od Renaultu s turbem, který i přes papírový výkon téměř srovnatelný s korejskou 1.2 působí velmi použitelně úplně na všechno.
- Auto je nastaveno komfortně a bude vyhovovat spíše těm, kteří nejezdí moc dravě. Mě se ho podařilo na mokré cestě dvakrát celkem slušně utrhnout, a to jsem ani nejel nějak extra rychle. Prostě trochu hrbolatější cesta, měkké tlumiče a uzoučké pneu udělá svoje. Celkově je pocit z razantnější jízdy spíš takový nejistý, auto je zaměřeno spíš na klidnější řidiče, pak je vše tak akorát.
- Ošetření spodku auta je na šikmoočko celkem fajn, vypadá to, že to chvilku vydrží. Koncern, 208/Corsa a hlavně Clio jsou ale dál.
Cenovka od 280 tisíc je lákavá, za ty peníze ale člověk dostane totální holobyt bez klimatizace. Rozumná výbava Comfort Club auto posune na 320 tisíc a pak nástává dilema, jestli radši nevzít třeba to Clio s oturbeným litrem v nepřímém vstřiku. Renault není cenově v Zenu o moc výš, něco mu chybí a něco má zase navíc, celkově ale na mě působí jako dospělejší auto s použitelnějším motorem a za nějakých 20-30 tisíc navíc by mi to asi stálo.
i20 je super pro naprosté šetřílky, kteří za ten cenový rozdíl radši otočí Chorvatsko a ještě je bude hřát na srdci, že dostali zimní gumy zadáčo. Auto taky uspokojí ty, kteří nenávidí tříválcový projev motoru, tady je vše na svém místě a pokud jezdí člověk hlavně to město, tak na to je tohle "háčko" opravdu skvělé!