Nabíjení (vybíjení) autobaterie

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod ossobne 29. 11. 2008 15:36

Budu nabíjet autobaterii na Felicii. Je to Akuma 44 Ah, koupena před dvěma lety. Mám ji nejdříve nějakým způsobem vybít? Palubní počítač mi ukazoval po jednom dnu stání palubní napětí 11,9 V, nyní ukazuje, že palubní napětí je 11,8 V (poté co jsem nechal dvě hodiny puštěné autorádio). Mám to ještě nějak vybíjet?
:hm :hm :hm
Růžový panther je o5z5 ... a s ním přichází i zákon !!!
ossobne
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jsdavid 29. 11. 2008 16:10

Tu baterku nijak nevybíjej,jen ji nabij.Maximálně dolít destilovanou vodu,ať nejsou suché články.
jsdavid
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 29. 11. 2008 16:46

Olověné baterie nesnášejí úplné vybíjení, naopak, ty se musí udržovat pokud možno stále plně nabité. Na druhou stranu jim (na rozdíl od NiCd a částečně i NiMH) nevadí stálé dobíjení (nemají tzv. paměťový efekt) - prostě ideální do auta nebo UPSek.
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.
PatrikChrz
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod speleo 29. 11. 2008 17:43

V žádným případě olověné baterie nevybíjet, vybitím pod určitý práh se dokonce můžou nevratně poškodit. Prostě zkontroluj (pokud lze) hladinu elektrolytu, případně dolít na rysku destilkou a otevřené nechat nabíjet. Otevřené proto, že se nabíjením elektrolyt "vaří" a páry (žíravé!!!) musí utíkat pryč. Inteligentní nabíječka reguluje proud a dobu sama, tupá potřebuje uživatelský zásah a po x hodinách (kapacita v Ah děleno 1,4 krát nabíjecí proud nabíječky v A) odpojit.
"Čas nikdy nevymaže vzpomínky na dobrou kočku, stejně jako žádný kartáč nevyčeše všechny její chlupy z pohovky" (L.Dworken).
speleo
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JirkaK 29. 11. 2008 17:55

I u NiCd a NiMh článků je "paměťový efekt" spíš pověra než realita. Když je víc článků v sérii (např. akuvrtačka), je třeba nabílet hned jak začne ztrácet sílu, a nevybíjet nadoraz.
Tragédie této země spočívá v tom, že vždy když se v ní začne náhodou dařit lépe, přijdou politici a ve jménu vyšších zájmů všechno zkurví.
Líp už bylo......
JirkaK
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ossobne 29. 11. 2008 17:57

No já myslel, že tyhle autobaterie mají také paměťový efekt. Takže přestávám vybíjet a jdu nabíjet. OK a dík.
:-) :-) :-)
Růžový panther je o5z5 ... a s ním přichází i zákon !!!
ossobne
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod myznar 29. 11. 2008 18:01

To, co speleo nazývá "vařením" (obvykle se tomu spíše říká plynování) je ve skutečnosti elektrolýza vody, při které se uvolňuje ve směsi se vzduchem velmi výbušný vodík. Proto je potřeba větrat. Jinak pokud by tě to zajímalo, celý ten proces je srozumitelně podrobně popsán třeba zde http://www.jergym.hiedu.cz/~canovm/elek ... 2/olov.pdf
Myslím jenom na jedno. Občas i na dvě.
myznar
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr1968 29. 11. 2008 18:04

A teď zjistíme zda je přítomen vodík 8-D 8-D
Smrt je pouhý okamžik, kdežto hanba trvá navěky.
Petr1968
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr1968 29. 11. 2008 18:06

Obrázek Je :shock:
Smrt je pouhý okamžik, kdežto hanba trvá navěky.
Petr1968
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MELLO 29. 11. 2008 18:40

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
MELLO
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod myznar 29. 11. 2008 18:54

:mrgreen:
Myslím jenom na jedno. Občas i na dvě.
myznar
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr1968 29. 11. 2008 19:36

No to je fakt směšné :-S
Smrt je pouhý okamžik, kdežto hanba trvá navěky.
Petr1968
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 29. 11. 2008 22:05

speleo píše:V žádným případě olověné baterie nevybíjet, vybitím pod určitý práh se dokonce můžou nevratně poškodit..... tupá potřebuje uživatelský zásah a po x hodinách (kapacita v Ah děleno 1,4 krát nabíjecí proud nabíječky v A) odpojit.

hm, ten vzorec máš blbě, když už tak
(kapacita v Ah krát 1,4 děleno nabíjecí proud nabíječky v A)

a i tak bude platit jen pro nabíjení úplně vybité baterky
což je stav který by stejně neměl nastat
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Honza42 29. 11. 2008 23:45

Jednodušší, ale méně přesný způsob než měřit hustotu elektrolytu, je určit stupeň nabití baterie podle jejího napětí. Baterie musí být před zkouškou několik hodin v klidu, tzn. nesmí být po jízdě či nabíjení. Napětí změříme nejlépe s přesností na setiny voltu a určíme stupeň nabití podle tabulky:

Stav nabití Napětí v klidu [V] Hustota elektrolytu [g/cm3]
100% > 12,60 1,26 - 1,28 v pořádku
75% 12,40 - 12,54 1,24 - 1,25
50% 12,24 - 12,40 1,21 - 1,24 ihned dobít
25% 11,88 - 12,18 1,13 - 1,18
0% < 11,88

Takže ta tvoje baterka je prázdná a když tak chvíli necháš je navždy po ní.
http://www.mulac.cz/faq.php?typ=autobaterie
http://www.autobaterie.com/udrzba.php
Honza42
Inventář

Odeslat příspěvekod p0etrik 30. 11. 2008 01:42

Nejlepsi je to proste strcit na nabijecku a dobit. Anebo mit v aute funkcni alternator, pak se s nabijeckou nemusi saskovat vubec. Ja to resim tim druhym zpusobem. :)
p0etrik
Servismen

Další stránka

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Autor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků