Dotaz na pravidla provozu

Řidiči na silnicích, zkušenosti, nehody, policie, dopravní předpisy a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod matar 31. 8. 2005 14:30

Ahoj,
mel bych par dotazu na pravidla silnicniho provozu.

1) Situace je takova ze ja se nachazim na hlavni silnici ktera ma v prostredku pruh pro tramvaje plus po strane v protismeru je vedlejsi silnice. Ja se v tomto miste chci otocit o 180°(je tam najezd na ostruvek) tzn. pokud nejedou tramvaje tak najedu na ostuvek, dam prednost protijedoucim autum a co nevim je, jestli mam dat jeste prednost autum z vedlejsi silnice, kteri zahybaji do prava(myslim ze ne). Vetsinou se mi tam "nasilim" vnucuji a ja si nejsem uplne jisty jestli ostruvek tramvaji je porad hlavni silnice nebo se to bere jako kdybych vyjizdel z vedlesi??

2)Druha situace se vztahuje ke krizovatce u Bulhara. Ja prijizdim z magistraly smerem z Holesovic a chci jet smerem k VSE. Zaradim se do prostreniho pruhu a po rozjezdu se mi vetsinou zacnou do cesty cpat lidi z leveho pruhu, ktery vede na spodni Zizkov(fronta v tomto pruhu vetsinou je prazdnejsi). Plati tam ZIP nebo neco podobneneho??A nebo se mi tam vnucuji nepravam a pokud me "sejmou" bude to jejich vina?Zrovna vcera se mi tam nacpala Audina docela brutalnim zpusobem. Musel jsem to "zahamtnout" a malem mi auto za mnou navstivilo auto svacinu v kufru coz by me nastvalo:)

3)Pokud jsou na dalnici 3 pruhy a auta jedou soubezne v levem pruhu a pravem tzn obou krajnich a chteji se oba zaradit do prostredniho pruhu, ktere ma z nich prednost pravdepodobne auto z rychleho pruhu ze??Plati toto i ve meste kde neni definovany rychly pruh??

Dekuji za odpovedi a pokud bude nekdo pohorsen mou neznalosti tak ho predem prosim a aby se zdrzel nadavek a podobnych veci:)
matar
Nováček

Odeslat příspěvekod Bond007 31. 8. 2005 15:04

1) nejsem si uplne jistej, ale mel bys mit prednost, ale nejsem si jistej ejstli je dovoleny se otacet na tramvajovym ostruvku..ale i tak bys mel mit prednost protoze jedes po hlavni...
2) jestli to dobre chapu tak ty ejdes ve svem pruhu a nekdo se ti tam cpe z jineho...pokud je tam husta doprava mel by platit zip, pokud ne mas prednost ty protoze te oni pri prejizdeni z pruhu do pruhu nesmi omezit ani ohrozit...
3) prednost ma auto jedouci v pravem pruhu a to i ve meste...
1 383 HP :)
Bond007
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Datel 31. 8. 2005 15:08

matar píše:Ahoj,
mel bych par dotazu na pravidla silnicniho provozu.

1) Situace je takova ze ja se nachazim na hlavni silnici ktera ma v prostredku pruh pro tramvaje plus po strane v protismeru je vedlejsi silnice. Ja se v tomto miste chci otocit o 180°(je tam najezd na ostruvek) tzn. pokud nejedou tramvaje tak najedu na ostuvek, dam prednost protijedoucim autum a co nevim je, jestli mam dat jeste prednost autum z vedlejsi silnice, kteri zahybaji do prava(myslim ze ne). Vetsinou se mi tam "nasilim" vnucuji a ja si nejsem uplne jisty jestli ostruvek tramvaji je porad hlavni silnice nebo se to bere jako kdybych vyjizdel z vedlesi??

2)Druha situace se vztahuje ke krizovatce u Bulhara. Ja prijizdim z magistraly smerem z Holesovic a chci jet smerem k VSE. Zaradim se do prostreniho pruhu a po rozjezdu se mi vetsinou zacnou do cesty cpat lidi z leveho pruhu, ktery vede na spodni Zizkov(fronta v tomto pruhu vetsinou je prazdnejsi). Plati tam ZIP nebo neco podobneneho??A nebo se mi tam vnucuji nepravam a pokud me "sejmou" bude to jejich vina?Zrovna vcera se mi tam nacpala Audina docela brutalnim zpusobem. Musel jsem to "zahamtnout" a malem mi auto za mnou navstivilo auto svacinu v kufru coz by me nastvalo:)

3)Pokud jsou na dalnici 3 pruhy a auta jedou soubezne v levem pruhu a pravem tzn obou krajnich a chteji se oba zaradit do prostredniho pruhu, ktere ma z nich prednost pravdepodobne auto z rychleho pruhu ze??Plati toto i ve meste kde neni definovany rychly pruh??

Dekuji za odpovedi a pokud bude nekdo pohorsen mou neznalosti tak ho predem prosim a aby se zdrzel nadavek a podobnych veci:))/quote]


Ad 1) Podle mého, auta z té vedlejší mají přednost. Je nezajímá, že se obracíš o 180°, pro ně prostě křižuješ hlavní, abys mohl odbočit doleva. Oni stejným způsobem (bez křižování, protože jsou na bližší straně) odbočují vpravo. Ty jsi pro ně přijíždějící zleva, zatímco ty jim dáváš přednost zprava.

Ad 2) Pokud by došlo na detaily, nemají myslím nárok se ti cpát do pruhu, protože už na sjezdu jsou oba odbočovací pruhy doleva rozlišeny na Žižkov (ten vlevo) a Vinohrady (ten uprostřed - myslím, že jsou tam Vinohrady). Takže když jedou tím levým pruhem a pak ti chtějí křižovat cestu, tak nejspíš jenom proto, aby využili 3x až 4x menší fronty. Ale jestli je to dané i pravidly... VŠE je ostatně taky na Žižkově, takže by kdykoli mohli tvrdit, že netušili atd. a ve skutečnosti chtěli jet do Seifertovy. Stručně řečeno, do hádky bych se kvůli tomu nedal. :o)

Ad 3) Tak to rovnou řeknu, že nevím.
Datel
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Jarda2 31. 8. 2005 19:54

1. Ať už se tam smíš otáčet, nebo ne, dej přednost autum z vedlejši. Ty už nejsi auto jedoucí po hlavní, jsi auto odbočující vlevo a dáváš přednost protijedoucím. Ti z vedlejší se na tebe také tak budou dívat - nemohou vědět, že se otáčíš.
2. Neznám to tam, nekomentuji.
3. Ohleduplnější ustoupí. Nevím, zda to řeší zákon, zkusím se do něho podívat, ale až zítra, teď už na studium nemám náladu.
Jarda2
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MadMack 31. 8. 2005 20:16

Bod 3: Urcite ma prednost ten v pravem pruhu - klasicka prednost zprava. Ta plati i v pripade, pokud se ze dvou soubeznych pruhu stava jeden a neni zrejme, ktery z nich je prubezny...
Fabia Combi 1.4 16V Elegance
MadMack
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod matar 1. 9. 2005 08:28

Diky za prinosne info. U bodu 3 me to s prednosti zprava nenapadlo. Nevim kdo, jestli v autoskole, nebo kde me tvrdil, ze prednost ma ten v rychlem pruhu, ale tohle vypada realneji.
aktuální počet bodů: 0
matar
Nováček

Odeslat příspěvekod Bond007 1. 9. 2005 08:41

matar: neni to prednost zprava, ale v pravidlech mas proste napsany ze prednost maji bud ti jejichz pruh zustava prubezny nebo pri zarazovani do jednoho pruhu soucasne ma prednost ten co jede z praveho...
1 383 HP :)
Bond007
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Zzz 1. 9. 2005 23:50

Uplne souhlasim s bonde. ma pravdu. hodne jsem studoval pravidla.
1. ty jses po hlavni, a pokud tam povoleno otaceni tak 100% mas prednost!
2. pravidlo zipu plati pouze !!! v pripade kde se 2 pruhy prechazeji v jeden, nebo v jednom pruhu existuje nejaka prekazka a to nejdulezitejsi je to ze musi se tvorit kolona! neni receno jak velka. asi bude stacit zpomaleny provoz. pokud tu situaci chapu spravne tak jeden pruh se vede k VSE (pod most) a druhy na konevovu. tok zadne pravidlo zipu tam neni! jsou to uplne rozlisne pruhy a neni zadna prekazka. kdyz jedes v tom pravem tak nemusis davat zadnou prednot.
3. tuhle otazku klade hodne lidi. vim to i z praxse i z pravidel. prednost nema ten kdo jede v ryclejsim pruhu (levem)!!! musi predjet a vjet do stredniho pruhu pouze kdyz da prednost! prikladem muze poslouzit situace v rusku. pravidla tam jsou na 99% stejna. vydelavaji tam tak penize: jsou 2 lide, jeden ma velke silne auto (treba stary MB nebo bavorak) a druhy ma drazsi ale stary MB (treba S 500 z roku 92 ale s dobrou barvou). maji to udelany tak ze pri sebemensi nehode ten MB z roku 92 rospadne (blatnik, kapota, atd). a pracujou takovym spusobem: najdou zenskou nebo nekoho o kom si misli ze moc neumi ridit s autem stredni tridy (aby mnel penize), (v rusku nebylo povinne ruceni, tak vinnik musi zaplatit ze sve kapsy), pockaji az to auto vjede do leveho pruhu a to silnejsi auto hned zacne vytlacovat zezadu to auto, a MB 92 jede bud v pravem pruhu nebo ve strednim ale v mrtve zone, a v prave chvili az ten chudak s autem stredni tridy zacne prejizdet do prostredniho pruhu MB 92 bouchne do nej z praveho boku, ale trochu, tak aby se nikdo nezranil a jeho MB 92 hned se rospadne (predek). vinnik hned jasny. svedek - ridic silnejsiho auta. a chteji po chudakovi penize ze pry oprava MB 92 je moc draha atd. az dostanou penize tak to opravi tak, aby se to jen vypadalo dobre, ale pri dalsi bouracce znova se to rozpadne... Znam spoustu lidi kdo takhle naletel.
davejte pozor!!!
Zzz
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Bond007 2. 9. 2005 07:27

Zzz: tim bodem ejdna jsem si nebyl jistej ale taky to vidim jako ty, protoze tem z vedlejsi muze byt jedno co delas, ale jsi na hlavni a tim padem mas prednost...jiny by to bylo kdyby tam byl semafor pro odboceni vlevo a ty se otacel kdyz uz auta maji z vedlejsi zelenou sipku doprava, to by meli prednost ony plus je to prestiupek protoze se na svetlech ensmis otacet....
1 383 HP :)
Bond007
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Korgon 2. 9. 2005 07:38

Myslím, že otáčet se přes ostrůvek není dovoléné a je to bráno jako dvojitá plná čára.
Renault 9 TSE 1.4 1982
Korgon
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Bond007 2. 9. 2005 07:39

no povoleny to neni, uz jsem za to dostal 500 :D
1 383 HP :)
Bond007
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Korgon 2. 9. 2005 07:45

A když už se tam někdo motá, tak by měl dát alespoň přednost, pokud mu teda u ucha necinká šalina, to je pak blby
Renault 9 TSE 1.4 1982
Korgon
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Bond007 2. 9. 2005 07:53

no takhle, ja bych dal tem z vedlejsi prednost, ze slusnosti, ale myslim ze podle pravidel by pri nehode neuspeli, ja bych byl pri otaceni asi jako spoluvinik, ale i tak by mi oni meli dat prednost...
1 383 HP :)
Bond007
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Korgon 2. 9. 2005 08:15

Něco jsem našel:
Na tramvajový pás v úrovni vozovky se smí v podélném směru vjet jen při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti, například není-li mezi tramvajovým pásem a okrajem vozovky dostatek místa; tramvajový pás zvýšený nad nebo snížený pod úroveň vozovky nebo od vozovky jinak oddělený například obrubníkem se smí přejíždět jen příčně, a to na místě k tomu přizpůsobeném. Při vjíždění na tramvajový pás nesmí řidič ohrozit ani omezit v jízdě tramvaj.

§ 24

Otáčení a couvání

(1) Při otáčení platí obdobně ustanovení o odbočování (§ 21) a při otáčení na křižovatce též ustanovení o jízdě křižovatkou (§ 22).

(2) Při couvání řidič nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

(3) Vyžadují-li to okolnosti, zejména nedostatečný rozhled, musí řidič zajistit bezpečné otáčení nebo couvání pomocí způsobilé a náležitě poučené osoby.

(4) Řidič nesmí otáčet a couvat

a) na nepřehledných nebo jinak nebezpečných místech, například v nepřehledné zatáčce a v její těsné blízkosti, před nepřehledným vrcholem stoupání pozemní komunikace, na něm a za ním,

b) na křižovatce s řízeným provozem a v její těsné blízkosti,

c) na přechodu pro chodce,

d) na přejezdu pro cyklisty,

e) na železničním přejezdu a v jeho těsné blízkosti,

f) v tunelu a v jeho těsné blízkosti,

g) na pozemní komunikaci s jednosměrným provozem; smí však couvat, jestliže je to nezbytně nutné, například k zajetí do řady stojících vozidel nebo vyjetí z ní.


Z toho plyne, že řidič nemůže vjet na zvýšený tramvajový pás, kromě míst k tomu uzpůsobeným. A pokud se otáčí musí dodržovat pravidla přednosti v jízdě jako na křižovatce.

Myslím že pokud atáčením kříží hlavní silnici, tak vlastně není na hlavní a tím pádem musí dát přednost autům, které odbočují vpravo z vedlejší silnice.
Renault 9 TSE 1.4 1982
Korgon
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Bond007 2. 9. 2005 08:19

to neni pravda ten konec co pises, musis se ridit pravidlama jizdy krizovatkou..a ty jsi proste na hlavni a tim padem mas prednost, ne?
1 383 HP :)
Bond007
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků