od garážmistr 31. 12. 2017 14:32
Runflat je úplně jinej příběh, kterej nemá smysl řešit, snad jen v souvislosti s tím, že historický nikdo nesháněl gumu s co nejměkčí bočnicí jako náhradu, jen je všichni měnili za nonRFT gumy.
Pevná bočnice je žádoucí, aby si auto udrželo, ovladatelnost, směrovou stability, odezvu řízení atd. Pokud dostatečně pevná není, všechny výše zmíněné i nezmíněné vlastnosti jsou do háje. Někomu to vadí, někomu ne.
Každá guma má na základě svojí konstrukce určité dispozice k nějakému chování. Ty se dají v rámci nějakého rozsahu měnit hodnotou tlaku a upravovat vlastnosti pneu a tím vlastnosti auta. Zjednodušeně řečeno bez zabíhání do extrémů s úbytkem tlaku jde přilnavost, s navyšováním ovladatelnost. U každé gumy je potřeba najít kompromis ve foukání, který závisí od požadavků řidiče, u mě je to nejnižší možný tlak, při kterém auto neztrácí z ovladatelnosti.
U zimních je problém, že jsou většinou dělaný na "měkko", aby měly přilnavost za co největší škály podmínek. Pak se ovšem může stát, že se nedostavuje ovladatelnost ani při značném překročení horní hranice doporučeného tlaku. To byl můj případ, před 3 měsíci s Pirelli. Proto jsem je prodal a koupil Conti, pro mojí jistotu v provedení XL. Fungujou, na kolik tomu pomáhá vyšší hmotnostní index, nevim. To je asi celý moje tlačení XL gum.
Celý to závisí od konstrukce tý který konkrétní gumy, spousta jich funguje už ve standardním provedení a s nízkým tlakem. Např. diskutovaný P Zero mají tuhosti bočnici v nonXL provedení a na 1er došlo k paradoxní situaci, kdy jsem zadní P Zero foukal o 0,3bar míň než přední CSC.
rwd