od Ondra S. 8. 12. 2017 22:30
Během podzimu jsem ale udělal pokrok v ladění v softwaru ecocal.
Mám ho staženy v notebooku, který mi svou mobilitou umožní nošení do garáže, vožení na motorce a připojování k datovému konektoru na motorce a komunikaci s řídící jednotkou motocyklu a dolaďování.
Během podzimu jsem si lámal hlavu s bohatostí směsi v jednotlivých režimech a potom jsem to prolomil, když jsem se podíval do učebnice pro automechaniky a zjistil, že mírně chudá směs má nejnižší měrnou spotřebu a mírně bohatá zase nejvyšší výkon.
Podle tohoto jsem tedy přepsal tabulku WOT performance, která řeší bohatost při přidávání plynu a otáčkách motoru. Při nízké zátěži tedy motor jede na chudou směs 1,1 a při cca 55% je 1 a při plném plynu je bohatá 0,9. Tato tabulka těchto hodnot se ukázala být provozně naprosto perfektní a až překvapivě všestranná.
Dle mých měření se nyní spotřeba pohybuje kolem 2,7-8 a při pohodovém cestovním tempu na dlouhé trasy má motocykl potenciál dosahovat spotřeby 2,5/100. Přitom při pořádném otevření plynu zatahuje, že se až divím, vzhledem k protaženým převodům, co ten motor dokáže. Tohle považuji za naprosto fantastický výsledek u motoru 387ccm. Je jasné, že vstřikování byl krok správným směrem, protože to vstřikování s tím dělá divy a co vy? Chtěli by jste s tím jezdit kolem 4/100 s karburátorem, nebo za 2,5/100 se vstřikem?
Bohužel z pozitivního výsledku jsem se neradoval dlouho, protože se mi krátce potom bohužel chcípl regulátor napětí, takže motocykl zcela přestal nabíjet a já musel doskákat domů bez světel pouze na baterii. Naštěstí jsem zrovna nebyl daleko od domova, takže motorka i se vstřikováním zvládla dojet cca 15km domů. Je to dobrý výkon, protože baterka kromě zapalování musela táhnout ještě palivové čerpadlo a řídící jednotku, ale zvládla to.
Ihned jsem sice objednal na aliexpressu nový, ale nikoliv stejný aušus co tam byl, ale jiný výkonnější ze suzuki DR250, větší, ale kompatibilní model regulátoru za 15USD, originál by přitom stál u impexty přes 500kč, ale zase stejný šunt, který mi shořel. Než mi ale dorazil domů, tak se zhoršilo počasí natolik, že se s tím jezdit už nedá. Nyní už mi došel z Číny, takže ho mám doma a musím konstatovat, že je větší, vodiče z něho jsou mnohem silnější, konektory jsou ale kompatibilní akorát jsem musel o chlup změnit jeho umístění, ale už je namontovaný a při zkoušce dobíjí podstatně lépe, než původní a utáhne vyšší zátěž elektrických spotřebičů. Na motocyklu mám digitální voltmetr, takže to tam hned krásně vidím, co to dělá a kolik to dává při jaké zátěži.
Při té příležitosti jsem se pustil do posílení elektriky motocyklu, kdy jsem od regulátoru a baterky ke spínací skříňce natáhl tlustší měděný drát (menší odpor, menší ztráty) a od spínačky potom zase spínané plus také. Kabelový svazek jsem schoval do husích krků pro jeho lepší ochranu, protože, když už to dělám, tak pořádně a kvalitně! Nyní mi motorka nabíjí 14,5V a opravdu magnetka je asi dost silná, protože mohu pustit i obě světla spolu na tlumený režim a dobíjení pořád stačí, což bylo dříve nemyslitelné, protože byl slabý regulátor napětí, což je nyní už vyřešeno.
Vzhledem k počasí, ale stejně musím čekat do jara, protože v zimě je to o hubu.
Ještě ale potřebuji pořádně pochopit tabulku, která řeší reakci motoru na změny tlaku v sacím potrubí, kvůli přechodovým režimům z volnoběhu, abych to mohl lépe naladit v přechodech.
Nyní tedy aspoň řeším chlazení, tedy jiné expanzky z hondy 125R a nechám si vyrobit větší a násobně výkonnější vodní chladič motoru, aby byla dostatečná reserva pro chlazení i při letních vedrech 30°C+ a městském provozu, uvažuji i o dvourychlostním ventilátoru na chladič a dvou spínacích teplotách, čidla už nato mám doma.
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!