Motorro velas BM400

O motorkách a lidech kolem nich

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Ondra S. 30. 8. 2017 18:35

Motorka v původní podobě nebyla vůbec nespolehlivá, ale jen nedokonalá, nedotažená.

Ve své podstatě se serou jen některá moje vylepšení a přestavby. Diodové světlo je totiž opravdu můj vlastní funkční prototyp. No ten otáčkoměr, tam to zase souviselo s přestavbou na vstřikování, při níž jsem musel přepojit původní zapojení elektriky a bohužel se mi podařilo trochu narušit konektor k původní jednotce zapalování, který se mi pod nádrží povytáhl. Tu jsem tam ale musel nechat jen kvůli otáčkoměru, jinak na funkci motoru nemá už žádný vliv.
Teď se mi ale stal podstatně horší trapas. Selhalo palivové čerpadlo z EFI kitu a motor se zastavil. Bohužel číňani mají velmi zajimavý produkt za snesitelnou cenu, který jinde jen tak nekoupíte - EFI kit, ale bohužel zmrví to mizernou kvalitou komponent! No co nato říct, je to rozhodně velká škoda. Už mám objednané nové a prý nový kvalitnější typ, a raději hned 2x, takové díly, které to mohou zastavit, je třeba raději zálohovat z důvodu spolehlivosti.

Když to tak vezmu, pokud bych chtěl co možná nejvyšší provozní spolehlivost, musel bych volit jedině karburátor, ale úplně obyčejný, bez membrány, akcelerační pumpičky, jen s mechanickým sytičem a tam si odzkoušet různé trysky, různé druhy jehel a naladit si to, aby to dobře jezdilo a zároveň nežralo. V tomto případě jsem se opravdu stal obětí vlastní touhy po dokonalosti a velké důvěry v techniku, která nemusí být vždy až tak spolehlivá, jak by měla.
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!
Ondra S.
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod maincoonsback 30. 8. 2017 18:46

A není lepší jít na panáka?
maincoonsback
Veterán

Odeslat příspěvekod Ondra S. 30. 8. 2017 19:25

maincoonsback píše:A není lepší jít na panáka?

Já jsem totál abstinent
Ale ještě uvažuji o jednom tuningu, tedy větší chladič a jiné expanzky. V posledních letech jsou dost horká léta a když je kolem 30°C, tak to po městě už nechladí dost. Chladič nemůžu zvětšovat na šířku, ale mohu dát tlustší vložku a delší by také mohl být až 1,5x možná i ještě víc, což by zvedlo chladící výkon dost podstatně, aby byl dostačující i do extrémních podmínek, jaké tu panují, když je v létě i přes 30, což tu není nic výjmečného. Přecejen, nikdo nechce ani s motorkou vařit a nelze se tomu divit.

Všiměte si, že opět vylepšuji funkčnost, ale prdím na vzhled a povrchní efekt. Tedy chci vylepšovat to, co zlepší vlasnosti motorky v tomto případě v horkých letních dnech, když je to nesnesitelné vedro, které ani já nemám rád.
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!
Ondra S.
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 30. 8. 2017 19:42

tak jde ale o to, že kdžy koupíš kvalitní věc, bude spolehlivě jezdit, bez škubání, s normální spotřebou, bude chladit i v horkém létě a ty akorát jendou zarok uděláš prevenci jako je výměna oleje a filtru, a jednou za uherák svíčky, řetězovku, destičky, sadu pneumatik....

Já bych to nechtěl, to už o mně dávno víš, ty to máš ale asi víc na hraní než na ježdění....

Ohledně karbce, obyčejný karbec ve větším čtyřtaktu dobře fungovat nebude.... aby se to dobře chovalo, tak se to bez menbrán, podtlakově ovládanejch obohacovačů a přívěr neobejde, pokud tm má mít hladký přechody a má to být schopno podat dobrý výkon ve všech otáčkách a nemá to mít problém s tím že dáš v malých otáčkách hodně plynu....

U občejného karbce toto mít nebudeš... ten vyhoví u menších objemů, případně u dvoutaktů, kde je dlouhá sací cesta a tyhle nárazové přechody kdy dochází většinnou k ochuzení směsi se vykrejou objemem sání, dobrým rozvířením směsi a především rychlou odezvou dvoutaktního motoru, kdy jsou ty přechody řádoěv kratší...

Velůký čtyřtakt jednoválec s obyčejným karbcem bez zmíněné bižuterie bude po zavření plynu a rychlém vyřazení chcípat, protože neudrží volnoběh, prootže si nemá kde podtlakem přiotevřít podtlakem než se srovná situace v sacím kanáluk otáčkám , po prudkém přidání bude škubat a kopat, teplé to bude špatně startovat....

Takže pokud se chceš vracet ke karbci, obyčejný nevyhoví.....
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondra S. 30. 8. 2017 20:20

Tak ještě k tomu karbecu:
1) Membránový karbec tam byl, ale při neopatrným přidání plynu v nízkých otáčkách to kopalo taky a hodně jsem se s tím natrápil, než jsem to seštěloval, abych to minimalizoval. Výhra to ale nebyla, membrána je z gumy a ta není věčná, začala se mi natrhávat, takže to se mi fakt nelíbilo a novou bych těžko sháněl.

2) Obyčejný karbec jsem měl na 125ccm yuki a můžu říct, že byl absolutně bezúdržbový, akorát občas stačilo zkontrolovat šroubek bohatosti a doladit. Měl jsem na něm rysku na optimál nastavení, které jsem si sám vyšpekuloval a občas se sám záhadně povolil. Je ale fakt, že plyn se musel přidávat pomalu, ale při cestovním způsobu jízdy jsem si nato zvykl a vůbec mi to nedělalo žádný problém.
Je fakt, že holý karbec by nebyl pro provoz tak komfortní, ale z hlediska provozní spolehlivosti nejlepší.

3) S tím chcípáním má ale problémy bohužel i ten EFI kit, zejména při vyřazení v nízkých otáčkách, protože je tam na mojí škrtící klapce krokový motorek volnoběhu a ne šroubek, no musím si nato dávat pozor, ale asi to ještě neumím tak úplně dobře naladit softwarově, pořád studuji návod na ladění, zkouším si to a učím se. Pro normálního uživatele to opravdu není sranda, když má studovat návod a potom sám nastavovat celé vstřikování přes notebook. Teď zrovna řeším závislost dávky paliva na teplotě nasávaného vzduchu.

Ještě k tomu chladiči, no asi to není jediná motorka, která tohle má lehce poddymenzované, teda spíše není dymenzováno tak bohatě, jak bych si já představoval. Třeba kamarád v letním parnu málem zavařil yamahu majesty 150, když to ve vedru hnal cca 120. Když jsme se předtím dívali pří výměně fridexu na chladič, tak jsem se divil, že je tak malej, jak to může stačit, ale kamarád to nechtěl řešit, no po této zkušenosti už také uvažuje o zvětšování, takže asi tak. Na te yamaze ale navíc není rafička na teplotu fridexu, takže uživatel jen trne, aby to chlazení i v letním parnu stačilo.
Já mám představu takovou, aby to chlazení stačilo ne jen ve většině případů, ale i v extrému, ato i za cenu třeba 2x většího a těžššího chladiče, prostě provozní spolehlivost má přednost.
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!
Ondra S.
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vana666 30. 8. 2017 21:20

pech. píše:...Ohledně karbce, obyčejný karbec ve větším čtyřtaktu dobře fungovat nebude.... aby se to dobře chovalo, tak se to bez menbrán, podtlakově ovládanejch obohacovačů a přívěr neobejde, pokud tm má mít hladký přechody a má to být schopno podat dobrý výkon ve všech otáčkách a nemá to mít problém s tím že dáš v malých otáčkách hodně plynu....

Nevím co myslíš větším čtyřtaktem ale třeba u závodních endur KTM 450-500 než zavedli stříkačky byly taky celkem obyčejné karbce pouze s akcelerační pumpičkou. A fungovaly myslím velmi dobře i bez membrán, bez podtlakových obohacovačů i přívěr.
Vana666
Servismen
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 31. 8. 2017 21:28

Závodní enduro není zrovna příjemný povoz na běžný cestovní a městský provoz, tam jde o úplně jiné věci....

-- 31. 8. 2017 22:35 --

Ondra S.: Protože byl ten membráňák buď blbě navržený, nebo blbě vyrobený..... kde je to OK a to jde i o 20 let staré vrány, to funguje bezchybně a bez zásahů desítky let s tím, že to jednou za uherák necháš zkontrolovat ohledně složení spalin a podtlaků...

K chlazení... Majsty 150 je podku se nepletu skůtr, určený především do města, takže drcení takové malé ***** její maximální rychlostí po dlouhou dobu není ani tak ůplně chybou stroje, ale spíš nepříčenostní jejího uživatele....

To je jako kdybych na běžné cestovce jel třeba 500km v kuse rychlostí 200km/h (pomíjím to, že se to nedá fyzicky vydržet), taky jí to neprospěje.
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondra S. 10. 9. 2017 10:31

Já si také myslím, že i motocykl 387ccm čtyřdobý jednoválec může fungovat celkem dobře i s obyčejným karburátorem, pokud uživatel není moc fajnovka.
Já jsem měl např. s membránovým karburátorem nepříjemnou zkušenost, že se mi jednu dobu lepil, dokonce i během jízdy u nového motocyklu. Nevím proč? No udělal to 2x a potom už nikdy, musel jsem do něj tehdy pod plynem klepnout klíčem, aby to odskočilo a potom už to bylo dobrý. No klasický karbec bez membrány na lanko by to neudělal.

Karburátor ale musí být perfektně seřízený, a to jak na jehle zavěšením ve správné výšce, tak i správně osazený tryskami. Z hlediska provozní spolehlivosti platí, že čím méně hejblat, tím spolehlivější, ale zase o to větší je to potom kompromis z hlediska provozních stavů a přechodů po přidání a ubrání plynu.

Vždy záleží, jak je to všechno udělané a z jakých komponent. Jsou i motocykly se vstřikováním, které je z tohoto pohledu nejsložitější a přece spolehlivě fungují a jezdí, stejně jako auta, která mají dnes vstřikování benzínu úplně všechna a také fungují spolehlivě po mnoho let a tisíce km.

No a to chlazení, tam platí, že větší chladič je sice těšší, ale lepší z hlediska své funkce. Extrémní podmínky zde považuji teplotu 30 a víc a městský provoz, kde se nejede moc rychle a tak i malý nápor musí stačit, tak aby i tam obstál a dochlazovací větrák se rozběhl jen v koloně a na chvíli, vypnul a potom zas, ale nikoliv aby běžel trvale a teplota chlazení neklesala, což by bylo v továrním stavu.
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!
Ondra S.
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondra S. 8. 12. 2017 22:30

Během podzimu jsem ale udělal pokrok v ladění v softwaru ecocal.
Mám ho staženy v notebooku, který mi svou mobilitou umožní nošení do garáže, vožení na motorce a připojování k datovému konektoru na motorce a komunikaci s řídící jednotkou motocyklu a dolaďování.
Během podzimu jsem si lámal hlavu s bohatostí směsi v jednotlivých režimech a potom jsem to prolomil, když jsem se podíval do učebnice pro automechaniky a zjistil, že mírně chudá směs má nejnižší měrnou spotřebu a mírně bohatá zase nejvyšší výkon.
Podle tohoto jsem tedy přepsal tabulku WOT performance, která řeší bohatost při přidávání plynu a otáčkách motoru. Při nízké zátěži tedy motor jede na chudou směs 1,1 a při cca 55% je 1 a při plném plynu je bohatá 0,9. Tato tabulka těchto hodnot se ukázala být provozně naprosto perfektní a až překvapivě všestranná.
Dle mých měření se nyní spotřeba pohybuje kolem 2,7-8 a při pohodovém cestovním tempu na dlouhé trasy má motocykl potenciál dosahovat spotřeby 2,5/100. Přitom při pořádném otevření plynu zatahuje, že se až divím, vzhledem k protaženým převodům, co ten motor dokáže. Tohle považuji za naprosto fantastický výsledek u motoru 387ccm. Je jasné, že vstřikování byl krok správným směrem, protože to vstřikování s tím dělá divy a co vy? Chtěli by jste s tím jezdit kolem 4/100 s karburátorem, nebo za 2,5/100 se vstřikem?

Bohužel z pozitivního výsledku jsem se neradoval dlouho, protože se mi krátce potom bohužel chcípl regulátor napětí, takže motocykl zcela přestal nabíjet a já musel doskákat domů bez světel pouze na baterii. Naštěstí jsem zrovna nebyl daleko od domova, takže motorka i se vstřikováním zvládla dojet cca 15km domů. Je to dobrý výkon, protože baterka kromě zapalování musela táhnout ještě palivové čerpadlo a řídící jednotku, ale zvládla to.
Ihned jsem sice objednal na aliexpressu nový, ale nikoliv stejný aušus co tam byl, ale jiný výkonnější ze suzuki DR250, větší, ale kompatibilní model regulátoru za 15USD, originál by přitom stál u impexty přes 500kč, ale zase stejný šunt, který mi shořel. Než mi ale dorazil domů, tak se zhoršilo počasí natolik, že se s tím jezdit už nedá. Nyní už mi došel z Číny, takže ho mám doma a musím konstatovat, že je větší, vodiče z něho jsou mnohem silnější, konektory jsou ale kompatibilní akorát jsem musel o chlup změnit jeho umístění, ale už je namontovaný a při zkoušce dobíjí podstatně lépe, než původní a utáhne vyšší zátěž elektrických spotřebičů. Na motocyklu mám digitální voltmetr, takže to tam hned krásně vidím, co to dělá a kolik to dává při jaké zátěži.
Při té příležitosti jsem se pustil do posílení elektriky motocyklu, kdy jsem od regulátoru a baterky ke spínací skříňce natáhl tlustší měděný drát (menší odpor, menší ztráty) a od spínačky potom zase spínané plus také. Kabelový svazek jsem schoval do husích krků pro jeho lepší ochranu, protože, když už to dělám, tak pořádně a kvalitně! Nyní mi motorka nabíjí 14,5V a opravdu magnetka je asi dost silná, protože mohu pustit i obě světla spolu na tlumený režim a dobíjení pořád stačí, což bylo dříve nemyslitelné, protože byl slabý regulátor napětí, což je nyní už vyřešeno.
Vzhledem k počasí, ale stejně musím čekat do jara, protože v zimě je to o hubu.
Ještě ale potřebuji pořádně pochopit tabulku, která řeší reakci motoru na změny tlaku v sacím potrubí, kvůli přechodovým režimům z volnoběhu, abych to mohl lépe naladit v přechodech.

Nyní tedy aspoň řeším chlazení, tedy jiné expanzky z hondy 125R a nechám si vyrobit větší a násobně výkonnější vodní chladič motoru, aby byla dostatečná reserva pro chlazení i při letních vedrech 30°C+ a městském provozu, uvažuji i o dvourychlostním ventilátoru na chladič a dvou spínacích teplotách, čidla už nato mám doma.
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!
Ondra S.
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod puk123 11. 12. 2017 10:21

Když čtu, co už jsi všechno vyměnil, měl bys ještě přelepit VELAS samolepkou s ONDRAS.
P.S. Možná teď taky přejdu z žárovek na LEDky.
puk123
Veterán

Odeslat příspěvekod Ondra S. 12. 12. 2017 22:54

puk123 píše:Když čtu, co už jsi všechno vyměnil, měl bys ještě přelepit VELAS samolepkou s ONDRAS.
P.S. Možná teď taky přejdu z žárovek na LEDky.

Ten přechod na Led ti mohu jen doporučit.
Akorát pozor při výběru, abys nekoupil slabou ***** z krtka. U verzí H4 jsou dva typy, přepínací a přidávací. U prvního svítí buď sada čipů pro tlumené, nebo sada čipů pro dálkové, u druhého typu svítí sada čipů pro tlumené a k nim se zapínají navíc čipy pro dálkové. Já mám raději druhý typ.
Pozor při instalaci, led se potřebuje chladit a potom potřebuje místo vzadu za parabolkou, většinou tam mají chladič s větráčkem, je třeba přístup vzduchu.
Příkon led je obvykle nižší, než u žárovek. Potom existuje mnoho typů led žárovek s různou svítivostí, je třeba vybírat ty nejvýkonnější. Několik už jich mám odzkoušených.

Na velasu nebudu předělávat nápisy, můj cíl je sice motocykl upravit k maximální dosažitelné dokonalosti, ale zároveň zachovat nenápadnost, aspoň na první pohled, abych zbytečně nepřitahoval moc pozornosti.
Ondra S.
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod puk123 13. 12. 2017 03:04

Díky za rady, ale nebude to tak žhavé. První je na řadě vánoční stromek.
puk123
Veterán

Odeslat příspěvekod Ondra S. 18. 12. 2017 22:31

Chápu, Vánoční stromek už mám, taky ho budu muset nasadit do stojanu. Vánoce za dveřmi, nová sezona ještě daleko, nějaký ten čas ještě zbývá pro přemýšlení a ladění, než přijde jaro a nová sezona. Když to ale vezmu, tak během ledna je nejvyšší čas něco namyslet, vybrat a třeba přes Aliexpress objednat, aby vám to do jara doručili a do začátku nové sezony jste to měli doma a stihli namontovat.

Ten nový zvětšený chladič si také budu muset objednat až po Novém roce, teď už mi ho ani vyrábět nebudou chtít. Řeším tedy aspoň přizpůsobení a uchycení expanzních nádobek z té Hondy, tedy vymýšlím, vyrábím a svařuji doma držáky. Bohužel nato nemám doma moc podmínky a tak to musím dělat u garáže venku elektrodovou svářečkou na 230V a všude zima, no hrůza děs! Chtělo by to dílnu ve stodole na venkově u nějaké zemědělské usedlosti, tam mít zásuvku na 400V a vařit to pod střechou cočkem ve městě je to naprd, tam kutilové nemají moc podmínky a trpí frustrací!
PS: tak nějak cítím, že bych sem měl hodit nějaké obrázky, ale musel bych to dělat přes odkazy, protože sem toho moc nenahraju i když by byly k tématu.
Nenávidím nesmyslná omezení, debilní zákony, buzeraci a hlupáky! Ramcově souhlasím s panem Jandou!
Ondra S.
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod glider 18. 12. 2017 23:05

Co vlastne uz 3 a pol roka robis?
O co sa snazis?
.bad.decision.matters.

goes 24.5.2020 23:11
:D dnes jsi vitez

evlo 29.3.2021 13:26
Gliderovo doporučeni autowerks cajk
glider
Ja chcem Slovak
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MELLO 18. 12. 2017 23:12

:D
MELLO
MELLO
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků