od anonymni 20. 4. 2005 15:59
helmut: proti tuningu nic nemam, taky mam rad dobre auta, proti stylingu (potazmo tuzingu) taky nic nemam, nektere kousky se mi libi, nekterym se smeji, styling/tuzing je veci vkusu.
Ty ses nazval ze mas rad tuning, to jsme pak naladeni na stejnou notu, ale myslim, ze zakopany pes je v tom, jak si oba ten tuning predstavujeme. Pro mne je slovo tuning od slova tune, prelozeno "ladeni" a o tom je tuning. Ladeni auta proc ne, pokud je systematicky, tak vznikaji pak spickove kousky, ale vse musi jit ruku v ruce, s vykonem musi jit podvozek, brzdy a pokud auto upravujeme do vysokych sfer, musi nastoupit i ladeni pritlaku vozidla. Ale veskere toto ladeni musi mit jasne definovany ucinek, protoze pokud nema, prestava to byt ladeni, ale placani neceho na neco. Pokud clovek upravuje motor, musi jasne vedet, co dela, jak to dela, co to ma za prinost, jakym zpusobem to pracuje a jaky bude vysledek. To same u brzd, u podvozku. A pak nastuji aerodynamicke prvky, do kterych jsem se osobne nikdy neodvazil poustet. Proc? Protoze nemam zadnou dostupnou technologii ani moznost, abych si overil, co dana vec udela. Tve, nebo jakekoli jine at uz homologovane ci nehomologane kridlo zpusobuje zmenu jizdnich vlastnosti. Nejde rict, zda lepsich ci horsich, ale proste zmenu a tady je pak ten kamen urazu. Clovek si da kridlo, ktere ale v celkovem souctu muze zpusobit to, ze pokud ma clovek predokolku a udela pritlak na zadek, muzou se pri vyssich rychlostech rapidne zhorsit jizdni vlastnosti a nastavit kridlo tak, at ma vyvazene jizdni vlasnosti neni jen tak. Pokud to presne nesouhlasi s aero-kitem celeho vozu muze dojit k velmi nepeknym vecem, kdy pri urcitych rychlostech dochazi k nadlehceni predni napravy. Vypada to jako scifi, ale nektere kridla, dostupna na trhu dokazi pri rychlostech nad 150kmh udelat prital i pres 300kg a uvedom si, jak pri takovem tlaku bude deformovano viko kufru, popr. jaky nasledek by mel tento pritlak na tve auto, pokud bys nalozil na zadni napravu takovy balik. A proto pokud nemas dostatecnou vypocetni silu k relativne nepresnemu matematickemu modelu pomoci software k tomu urcenemu napr. Fulent, popr. pristup do tunelu, popr. mnohadenni ladeni na okruhu, tak v podstate davas na auto neco, o cem nemas paru jak muze fungovat a co to muze prinest a v takovem pripade se nemuze nikdy jednat o zadne ladeni vozu k dosazeni vetsich vykonu a lepsich jizdnich vlastnosti.
Zrejme na to budes mit jiny nazor a budes ukazovat prstem na druhe, ze oni to maji prece taky a tak proc ne ty a tady bych prave rekl, ze nemusim mit vsechno a pokud necemu nerozumim a s ohledem na to, jake jsou auta zbrane, bych se do takovych harakiri-uprav nepoustel ani v nejmensim.
Pokud, ale stejne toto musis mit, protoze spravny tuner bez kridla je tretinovy tuner, tak ti dam radu. Zajdi se podivat do firem, ktere maji homologovane aero-kity na auta a koukni se, jak je tam razena homologace. Krom toho, ze musis mit ke kazdemu takovemi dilu papir s homologaci a atestem, nalepkou, tak tam treba byva, napr. na plastovych dilech byva uz od vyroby ve forme udela znacka atestu, na hlinikovych co jsem zatim videl, tak zadne atest nemel, takze tady neporadim...